۰

۹ تصویر از بودجه ۹۹ که برای خانوار مهم است

در این گزارش لایحه بودجه سال آینده که هم اکنون به مجلس رفته و نکات قابل اشاره‌ای را در خصوص حقوق و مالیات کارمندان، نرخ انواع حامل‌های انرژی و تعرفه خدمات دولتی با خود دارد بررسی شده است.
کد خبر: ۲۰۷۷۰۵
۱۶:۲۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،اگر چه به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه تاثیر مستقیم ۱۰ تا ۱۵ درصدی بر دخل و خرج مردم دارد، اما باید گفت: همین ۱۵ درصد هم برای برخی خانوار‌ها مهم است. ضمن این که آثار غیرمستقیم و جانبی بودجه هم موجب می‌شود تا آن‌هایی که مادر خرج خانوار‌ها هستند، بیشتر مراقب جیب خود باشند.

با این شرایط، لایحه بودجه سال آینده که هم اکنون به مجلس رفته نکات قابل اشاره‌ای را در خصوص حقوق و مالیات کارمندان، نرخ انواع حامل‌های انرژی و تعرفه خدمات دولتی با خود دارد. گزارش امروز دخل و خرج تلاش کرده که تا حد امکان از نگاه خانواده‌ها این نکات را بررسی کند.

افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان
افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه به طور صریح ذکر نشده، اما اظهارات چند روز قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه و همین طور بخشنامه بودجه ۹۹ که قبل‌تر منتشر شده بود، حاکی از این است که میانگین حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال آینده ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

رقمی که البته از نرخ مورد انتظار تورم در سال جاری (که به احتمال زیاد کمتر از ۳۰ درصد نخواهد بود)، بسیار کمتر است. هرچند این افزایش ممکن است شبیه سال‌های اخیر برای کارمندان با دریافتی پایین‌تر درصد بیشتر و برای کارمندان با دریافتی بیشتر، درصد کمتری داشته باشد.

دولت همچنین به دستگاه‌های اجرایی تا پایان اردیبهشت ماه مهلت داده تا اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و کارگری را در سامانه کارمند ایران ثبت یا به روز رسانی کنند. بر این اساس از تیرماه ۹۹، پرداخت حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دارای شناسه دستگاه‌های اجرایی، صرفاً بر اساس اطلاعات این سامانه خواهد بود.

مالیات درآمد مزد و حقوق بگیران
در سال آینده کارمندان و کارگرانی که حقوق و دستمزدشان اعم از حقوق، مزایای فوق العاده و کارانه مازاد، تا سه میلیون تومان در هر ماه باشد، از مالیات بر درآمد معاف هستند. این رقم در سال گذشته دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. از سوی دیگر افرادی که مزد و حقوقشان در سال آینده بیشتر از سه میلیون تومان باشد، طبق جدول زیر مالیات درآمد از حقوقشان کسر می‌شود. (جدول شماره ۱)

مالیات مشاغل ۱.۵ برابر می‌شود!
مالیات مشاغل در سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال، رشد ۵۰ درصدی دارد. این نشان می‌دهد که دولت روی درآمد‌ها در این بخش حساب باز کرده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد این افزایش، روی پارامتر‌ها و نرخ‌های مالیاتی معمول انجام شود. به عبارت دیگر دولت به سراغ گرفتن مالیات از حوزه‌های خاکستری یا تاریک اقتصاد ایران یا پایه‌های مالیاتی کمتر دیده شده خواهد رفت.

مالیات ستانی ضابطه مندتر از برخی مشاغل مانند پزشکان و وکلا، یکی از این حوزه‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر، سال آینده ممکن است پیگیری‌های دولت برای اجرای کامل‌تر طرح صندوق‌های فروشگاهی تشدید شود که در گرفتن مبالغ بیشتر مالیات بر ارزش افزوده در مجموع، موثر خواهد بود؛ بنابراین در مجموع اصناف و مغازه داران باید منتظر سخت گیری‌های بیشتری باشند.

یارانه نقدی و معیشتی چه می‌شود؟

اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه ۹۹ حاکی از این است که سال آینده پرداخت یارانه نقدی برای بیش از ۷۸ میلیون نفر پیش بینی شده است. هر چند در بخش مربوط، طبق روال هر سال آمده، وزارت رفاه موظف است سه دهک پردرآمد را حذف کند. از سوی دیگر بودجه ۳۱ هزار میلیاردی یارانه معیشتی نیز به قوت خود باقی است و نشان می‌دهد پرداخت این مبلغ که هم اکنون به حدود ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار انجام می‌شود، در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

چه کالا‌های اساسی را با نرخ دولتی می‌توانیم بخریم؟
دولت با هدف حمایت از اقشار ضعیف در برابر تورم تصمیم گرفته که سال آینده کماکان برای واردات کالا‌های اساسی یارانه ارزی تخصیص بدهد. منتها میزان این یارانه کاسته شده و از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۹۷، به ۵/۱۰ میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که برخی از این اقلام را سال آینده بتوان با نرخ دولتی تهیه کرد.

به احتمال زیاد روغن خوراکی، برنج، برخی اقلام دارویی و شکر از این دست کالا‌ها هستند. در خور ذکر است، در ماه‌های گذشته کالا‌هایی نظیر گوشت، کره، چای و حبوبات از این فهرست حذف شده اند. به این ترتیب می‌توان به ثبات قیمت کالا‌هایی که ارز دولتی می‌گیرند اطمینان نسبی داشت.

نرخ آب، برق، گاز و گازوئیل
اعداد و ارقامی که در لایحه بودجه آمده و مربوط به جدول دخل و خرج قانون هدفمندی یارانه هاست، افزایش حدود ۲۶ درصدی دریافتی دولت برای گاز، افزایش جزئی در عایدات حاصل از فروش برق به مشترکان و حتی کاهش عایدی حاصل از فروش آب را نشان می‌دهد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد حداقل در شرایط کنونی دولت قصد افزایش قیمت در این بخش‌ها را (در ارتباط با قانون هدفمندی) داشته باشد و این افزایش‌ها نیز احتمالاً به خاطر عوامل غیر قیمتی نظیر افزایش تعداد مشترکان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اکیداً تصریح کرده است که در سال آینده هیچ نوع افزایش قیمتی در کالا‌ها و خدمات اعمال نخواهد شد. نوبخت درباره قیمت گازوئیل نیز همین تاکید را داشته است. همچنین درخصوص نرخ بنزین، در جدول هدفمندی یارانه‌ها نشانه‌ای از تغییر نرخ این سوخت نیست. با این حال، باید منتظر ماند و دید که لایحه بعد از تصویب و نیز در سال آینده چگونه به مرحله اجرا خواهد رسید.

عوارض خروج از کشور سال آینده عوارض خروج از کشور ۲۰ درصد و به شرح زیر افزایش یافته است.
از سوی دیگر طبق لایحه بودجه ۹۹، زائران اربعین که از تاریخ ۱۴ شهریور تا دوم آبان ماه از مرز‌های زمینی کشور عازم عراق می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. (جدول شماره ۲)

تعویض پلاک خودرو
تعرفه تعویض پلاک خودرو و موتور سیکلت در سال ۹۹، ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به ترتیب به ۱۰۰ و همچنین ۵۰ هزار تومان رسیده است. (جدول شماره ۳)

هزینه صدور کارت ملی تغییری نکرد
آن‌هایی که کارت هوشمند ملی خود را گم کرده اند یا برای اولین بار می‌خواهند برای کارت هوشمند ملی اقدام کنند، نگران هزینه‌ها نباشند.

چرا که تعرفه صدور این کارت چه برای اولین بار و چه برای دفعات بعدی تغییری نکرده است. بر این اساس، هزینه ثبت نام کارت هوشمند ملی برای نخستین بار ۲۵ هزار تومان، صدور کارت هوشمند ملی مجدد ناشی از فقدان و در نوبت اول ۵۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۷۰ هزار تومان و برای نوبت‌های بعدی ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. تنها هزینه تعویض کارت هوشمند ملی ناشی از تغییر مشخصات سجلی یا خرابی و ... از ۳۰ به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: