۰

انشقاق در صفوف طالبان و به خطر افتادن گفت‌وگوهای صلح

متوقف شدن گفت‌وگوی‌های طالبان و آمریکا برای دومین بار پس از حمله این گروه به پایگاه آمریکایی بگرام این فرضیه را قویتر کرده است که صفوف طالبان با انشقاق و چند دستگی مواجه شده است موضوعی که به گفته تحلیلگران روند مذاکرات صلح افغانستان را با خطر مواجه می‌کند.
کد خبر: ۲۰۷۶۵۵
۱۳:۳۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان پس از سه ماه توقف روز شنبه گذشته در دوحه از سرگرفته شد و این گفت و گوها چهار روز ادامه یافت اما پنجشنبه هفته گذشته پس از حمله به پایگاه آمریکایی ها در بگرام افغانستان متوقف شد.

در واکنش به حمله طالبان مذاکرات قطر متوقف شد

اگر چه «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان با تائید توقف مذاکرات دوحه گفت که دو طرف برای مشورت های بیشتر گفت وگوها را متوقف کرده اند اما خبرگزاری های غربی مدعی شدند که آمریکایی ها روند گفت و گوی صلح با طالبان را پس از حمله روز چهارشنبه گذشته به نزدیکی بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در افغانستان متوقف کرده اند.

گروه طالبان بامداد روز چهارشنبه گذشته با خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی فرودگاه بگرام در استان پروان افغانستان حمله انتحاری انجام دادند مهاجمان این گروه پس از آن با نظامیان افغان در این منطقه درگیر شدند.

دولت افغانستان اعلام کرد که دراین حمله دو غیر نظامی کشته و بیش از ۷۰ غیر نظامی دیگر زخمی شدند همچنین این حمله خسارات هنگفت مالی نیز برجای گذاشت.

خبرگزاری «دویچوله» آلمان نوشت که آمریکایی ها علت توقف گفت ‌وگو را ادامه حملات طالبان به غیرنظامیان عنوان کرده است.

دویچوله به نقل از «زلمی خلیل زاد» فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان نوشته است که مذاکره با نمایندگان طالبان در دوحه برای مدتی محدود متوقف شده است و وی از طالبان خواسته است، نشان دهند که می ‌تواند به خواست مردم افغانستان برای تأمین صلح عمل کنند.

این خواست خلیل زاد نیز بیانگر تشویش های آمریکا نسبت به پراکندگی در صفوف طالبان است که احتمال دارد آنها از رهبری واحد حرف شنوی نداشته باشند.

با حمله مهاجمان به فرودگاه بگرام و متوقف شدن گفت وگوی طالبان و آمریکا برای دومین بار دولت افغانستان تأکید کرد که طالبان در باره جنگ صلح با هم دچار اختلاف هستند

اختلافات درونی بین رهبران طالبان

به گزارش منابع خبری افغانستان یک منبع موثق از قطر می گوید که مخالفت شدیدی بین رهبران طالبان به وجود آمده است تا حدی که به یکدیگر دشنام داده اند.

به گفته منبع، ملا برادر مخالف صلح بوده و ملا هیبت الله رهبر دیگر این گروه را بی دین و جاسوس خوانده و گفته است که ملا هیبت الله با آمریکا معامله کرده و می خواهد که گروه طالبان را بالای آمریکا به فروش برساند، از اینرو ملا برادر حملات انتحاری را در افغانستان شدت بخشیده و می خواهد که گفت و گوهای صلح را متضرر سازد.

به گفته منبع این اختلافات بین این دو رهبر گروه طالبان، اکنون به والی های نام نهاد این گروه در افغانستان نیز سرایت کرده است و اعضای این گروه در خط نبرد با هم درگیر شده اند.

شماری از اعضای طالبان از این گروه نیز دل سرد شده و دیگر خودشان را اعضای این گروه نمی دانند.

طالبان از رهبری واحد پیروی نمی کنند

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این مدعی شده بود که برخی از فرماندهان بلند پایه طالبان از رهبران خود حرف شنوی نداشته و به داعش وفادار هستند.

محب از ملا «ذاکرقیوم» بصورت مشخص نام گرفته بود که وی از رهبر طالبان حرف شنوی نداشته و به داعش پیوسته است.

«کبیر حقمل» سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز دیروز جمعه به رسانه ها گفته است که اگر طالبان و دولت به صلح دست یابند، کابل نگران آن است که جنگجویان طالبان همچنان به جنگ ادامه دهند.

به باور حقمل فرماندهان رده بالا و پایین طالبان در باره صلح و جنگ موضع یکسان نداشته و فرماندهان جنگی با رهبران سیاسی این گروه با هم اختلاف دارند.

به گفته حقمل به همین دلیل دولت افغانستان آتش بس را پیش شرط گفت و گوهای صلح تعیین کرده است که روشن شود آیا جنگجویان از رهبران سیاسی اطاعت می کنند یا خیر.

تاکید طالبان بر متحد بودن این گروه

با اینکه «ذبیح الله مجاهد» یکی از سخنگویان گروه طالبان تأکید می کند که در صفوف این نیروها، گروه های انشعابی وجود ندارد و آنها تحت یک فرماندهی واحد هستند اما حمله به بگرام ان هم دقیقا همزمان با مذاکرات صلح این گروه و آمریکا نشان می دهد که برخی از حلقات در درون طالبان مخالف گفت وگوی صلح هستند.

یکی از اعضای بلند پایه سابق گروه طالبان نیز پس از آغاز گفت وگوی روز شنبه گذشته در دوحه گفته بود که آمریکایی ها و طالبان توافق کرده اند که دو طرف حملات انتحاری و شبانه را متوقف کنند.

«مولوی قلم الدین» وزیر سابق امر به معروف طالبان که در حال حاضر عضو شورای عالی صلح افغانستان نیز هست به خبرگزاری «جمهور» گفته بود که دو طرف در این دور از گفت وگوها به کاهش خشونت ها توافق کرده اند. اما حمله به بگرام افغانستان خلاف این ادعاها را نشان داد.

برخی از کارشناسان افغان هم باور دارند که حمله به فرودگاه بگرام علت توقف گفت وگوی صلح آمریکا و طالبان بوده است.

حمله به بگرام علت توقف گفت گوی آمریکا و طالبان

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی در صفحه اجتماعی خود نوشته است، مذاکرات طالبان و زلمی خلیل زاد بدون اینکه به نتیجه نهایی برسد تا مدت نامعلومی متوقف شده است.

وی افزوده است اطلاعاتی وجود دارد که علت توقف مذاکرات آمریکا و طالبان، حمله این گروه به بگرام بوده و آمریکایی ها اعتراض کرده و به طالبان گفته است از جنگجویان داخلی خود سوال کنند که اگر تحت فرمان آنها هستند، چرا چنین حمله ای را انجام دادند.

به باور سعیدی تا زمانی که طالبان پاسخ قانع کننده ای در این مورد به آمریکایی ها ندهند، روند مذاکرات همچنان متوقف خواهد ماند.

در شهریورماه گذشته نیز آمریکایی ها گفت و گو با طالبان را پس از یک سال و ۹ دور مذاکره زمان متوقف کردند زمانی که طالبان در منطقه «شش درک» در شرق کابل پایتخت افغانستان حمله انتحاری انجام داد و بر اثر ان یک نظامی آمریکایی و ۱۱ نیروی افغان کشته شدند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: