۰

موج جدید ترس از قطع اینترنت

صحبت‌های رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه بار دیگر باعث نگرانی مردم و شایعاتی درباره احتمال طرح جدایی کشور از اینترنت شد اما مقام‌های دولت می‌گویند توسعه شبکه ملی اطلاعات به‌معنای قطع اینترنت نیست.
کد خبر: ۲۰۷۳۴۶
۱۶:۰۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، یک هفته قطعی کامل اینترنت کشور باعث شده تا مردم نسبت به هر خبری در این حوزه واکنش داشته باشند. به همین‌خاطر بود که دیروز چند جمله رئیس‌جمهور در مجلس درباره شبکه ملی اطلاعات جنجالی شد و بار دیگر ترس و نگرانی را میان مردم و استارتاپ‌ها درباره احتمال درنظر داشتن طرح قطع اینترنت بازگرداند.

روحانی روز گذشته هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1399کشور به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان گفت: از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا 20برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که ان‌شاءالله در شورای‌عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

با پخش شدن سریع این جملات در شبکه‌های اجتماعی و پیچیده شدن ترس و دلهره مجدد میان کسب و کارهایی که ابزار اصلی کارشان اینترنت است علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توییتر خود نوشت: صحبت از توسعه‌ شبکه‌ ملی اطلاعات و استقلال در فضای مجازی، هرگز و هرگز به‌معنای قطع اینترنت و زیستن در عصر حجر نیست؛ این دو مکمل یکدیگرند. تعبیر قطع ارتباط با جهان، نشان از فقدان درک زیستن در جهان شبکه‌ای است.

در زمان ناآرامی‌های اخیر به‌مدت یک هفته اینترنت کل کشور به‌صورت کامل قطع شد اما مردم می‌توانستند کارهای اولیه‌ای مانند خدمات بانکی یا استفاده از سرویس‌هایی که سرورهایشان در داخل کشور بودند مانند گرفتن تاکسی‌های اینترنتی را روی بستر شبکه ملی اطلاعات انجام دهند. هر چند پیش از این مقام‌های وزارت ارتباطات ازجمله وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات بارها اعلام کرده بودند که شبکه ملی اطلاعات قرار است مکمل اینترنت برای استفاده مردم از سرویس‌های داخلی با هزینه و سرعت بیشتر باشد اما قطعی اینترنت باعث دید کاملا منفی نسبت به این شبکه شد.

سؤال این است که شما به‌عنوان منتقد چه ساختاری را برای مقابله با سوء‌استفاده‌ها ایجاد کرده‌اید. اینکه این فضا را تعطیل کنیم مسائل حل می‌شود؟

وزیر ارتباطات به اشکال مختلف با جملاتی مثل «مدینه فاضله برخی قطع اینترنت است» و «آرزوی عده‌ای وصل نشدن اینترنت بود» و همچنین تأکید بر ضرر کسب و کارها و حتی کاهش فروش آنها تا ۹۰ درصد در زمان قطع اینترنت نشان داده بود که به‌شدت مخالف تلاش‌های گروهی برای جدا کردن ایران از شبکه جهانی است.

روز گذشته هم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در نشست هماهنگی بین مراکز آپا کشور انتقاد خود را نسبت به کسانی که به‌دنبال قطع ارتباط کشور با اینترنت هستند نشان داد و گفت: می‌بینیم که فلان مسئول می‌گوید فضای مجازی به نخستین حوزه شکایت‌های مردم تبدیل‌شده است. خب این دوستان یا نمی‌دانند از چه حرف می‌زنند یا خود را به جهالت زده‌اند. امروزه همه وارد فضای مجازی شده‌اند. خب معلوم است که با حضور بخش زیادی از مردم در این فضا شاهد افزایش بزه هم خواهیم بود؛ اما سؤال این است که شما به‌عنوان منتقد چه ساختاری را برای مقابله با سوء‌استفاده‌ها ایجاد کرده‌اید. اینکه این فضا را تعطیل کنیم مسائل حل می‌شود؟

او تأکید کرده کشوری که در دوره‌ای 300هزار مشترک موبایل داشت و امروز این رقم به 70میلیون مشترک رسیده طبیعی است که با افزایش تعداد مشترکان مشکلات مبتلابه آن افزایش یابد. او با انتقاد از گروهی خاص در کشور گفت: وقتی دقیق نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک مافیایی، فیلترشکن درست می‌کند و عقبه همان مافیا با عقبه مافیای ارزش‌افزوده یکی است. شک نکنید سایت‌های قمار را هم همین جریان راه انداخته‌اند. بعد که پای صحبت همین افراد می‌نشینیم می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل کنونی کشور اینترنت و فضای مجازی است و باید با آن مقابله کرد. تمام زندگی مردم را می‌خواهند به هم بزنند تا کاسبی خود را راه بیندازند.منبع: روزنامه

 

منبع: همشهری

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: