۰

ثروتمندان بیشتر از سایرین سالمندانشان را به سرای سالمندان می‌سپارند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه امروزه آزار سالمندان، سومین مورد رسیدگی اورژانس اجتماعی در کشور به شمار می آید و خانواده‌های ثروتمند در این مسیر از دیگر خانواده‌ها پیشی گرفته‌اند گفت: تعداد سالمندانی که توسط اینگونه خانواده‌ها به سرای سالمندان سپرده می شوند چند برابر دیگران است.
کد خبر: ۲۰۷۰۸۷
۱۱:۵۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سید حسن موسوی چلک در نشست علمی «دوشنبه های فرهنگی و اجتماعی» با موضوع «ترویج اهمیت روابط انسانی» گفت: تمام لوازم زندگی باید درخدمت آسایش انسان قرار گیرد به طوری که رفاه باید منجر به «به زیستن و آرامش» شود اما شواهد امر نشان می دهد که حتی آموزش هم به عنوان یک شاخص توسعه انسانی نتوانسته است «آرامش و به زیستن» را برای انسانها به ارمغان بیاورد.

وی در این نشست علمی که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به نتایج نظرسنجی «ایسپا» بر این نکته تاکید کرد که افراد باید به فکر حال خودشان باشند و هرکس می بایست در جهت بهتر شدن حال خود تلاش کند. از بخشنامه و قانون، انتظار شادی و نشاط نداشته باشید.

موسوی چلک افزود: منظور از رابطه انسانی، رابطهای است که لذت بخش باشد و روحیه و انرژی انسان را تقویت کند تا بتواند این انرژی را به دیگران منتقل کند.

وی پس از اشاره به آمار مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در کشور، از آزار سالمندان به عنوان یکی از شاخصهای شناخت وضعیت حال جامعه نام برد و اظهار کرد: امروزه آزار سالمندان، سومین مورد رسیدگی اورژانس اجتماعی در کشور به شمار می آید و خانواده‌های ثروتمند در این مسیر از دیگر خانواده‌ها پیشی گرفته‌اند زیرا تعداد سالمندانی که توسط اینگونه خانواده‌ها به سرای سالمندان سپرده می شوند چند برابر دیگران است بنابراین، رفاه واقعی صرفاً با دارایی و پول تامین نمی شود بلکه روابط انسانی مناسب با همدیگر، ضامن ارتقاء خوشبختی و رفاه انسانها است.

به گزارش روابط عمومی وزارت رفاه؛ وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم شادی را خلق کنیم ، آسیبهای اجتماعی، جای آنها را خواهند گرفت، این مسئله را یادآورشد که نگاه تک بُعدی به موضوع توسعه، جامعه را دچار مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی کرده و سرمایه های انسانی و اجتماعی را در مسیر فرسایش قرار داده است اما در بدترین شرایط اقتصادی هم می توان از مهارت «خودمراقبتی» استفاده کرد تا زندگی سالم و انسانیت، گرفتار مسائل روزمره نشود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: امروزه حوزه روابط انسانی از گستره قوم، محله، منطقه و حتی کشور فراتر رفته و اغلب افراد در وسعت جهانی فکر می کنند لذا اصطلاح «دهکده جهانی» بر رفتار، ادبیات و خلقیات ما تاثیر گذاشته و بر بقیه خلقیات و فرهنگ ما نیز چنبره زده است.

ابراهیم صادقی فر افزود: این وزارتخانه باید در حوزه «ترویج اهمیت روابط انسانی» که طیف متنوعی از عملکردها و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را در برمی گیرد، تلاش بیشتری داشته باشد و این تلاش را در قالب یک برنامه ملی تدوین و پیگیری کند زیرا چهارچوب فعالیتهای آن روابط کارگر و کارفرما، کارگر و محیط کار، کارگر و نظام حاکم و حتی از بدو تولد تا مرگ را دربر می گیرد و وسعت روابط مزبور در این وزارتخانه بیانگر تنوع و اهمیت ماموریت های آن است.

وی اظهارکرد: خیلی خوب است که ارتباطات انسانی همراه با توسعه انسانی باشد زیرا هیچ توسعه‌ای به سرانجام نخواهد رسید مگر اینکه «انسان بماهو انسان» توسعه و رشد پیدا کند.

صادقی فر با اشاره به اینکه «زندگی امروز ما نه صرفاً سنتی است و نه صرفاً مدرن»، تصریح کرد: امسال دوگزارش در سازمان بین المللی کار و ژنو درباره خشونت و نیز ورزش و نشاط در محیط کار داشتیم که نشان می داد همه کشورها (حتی جوامع مدرن) با نسبتهای گوناگون، آسیبهای اجتماعی را تجربه کردهاند و هنوز هم نیاز است که درجهت کاهش این آسیبها تلاشهای جدی صورت بگیرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: