۰

صدور ۴۵۰۰ مجوز سقط به‌دلیل احتمال اختلالات ژنتیکی!

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴۵۰۰ مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از تولد ۴۵۰۰ نوزاد پیشگیری شد!
کد خبر: ۲۰۶۹۴۵
۱۵:۵۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر وحید قبادی دانا در حاشیه هشتمین همایش ملی مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار کرد: طرحی در سازمان بهزیستی در دست اجراست که برای خانوار‌های دارای فرد معلول، بررسی ژنتیک و غربالگری اجرا و شجره‌‌نامه ژنتیکی برای آن‌ها طراحی شود و اگر لازم باشد آزمایش‌های پیش از ازدواج و تولد صورت گیرد.

وی افزود: اکنون یک میلیون و 500 هزار نفر فرد معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی در سطح کشورند که 39 درصد آن‌ها دارای معلولیت‌های جسمی ــ حرکتی، حدود 11 درصد دارای مشکلات نابینایی و کم‌‌بینایی، 13 درصد مشکلات شنوایی یا کم‌‌شنوایی، حدود 24 درصد دارای معلولیت‌های ذهنی و 5 درصد هم دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت‌‌هاست، تصریح کرد: بسیاری از این معلولیت‌ها اکتسابی است که در اثر حوادث رانندگی حادث می‌شود به گونه‌‌ای که اکنون 27 هزار نفر دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه 2000 نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی بر ضرورت بررسی معلولیت‌‌های مادرزادی تاکید و تصریح کرد: معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های مادرزادی که در اثر مشکلات ژنتیک است باید بررسی و پیشگیری شود؛ از سال 94 تا 98 حدود 4500 مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد 4500 نوزاد معلول پیشگیری شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت‌‌های سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیت‌‌ها یادآور شد: طی سال‌های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیت‌‌ها، برای مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی و بینایی در مجموع از حدود350 هزار معلولیتی که می‌توانست اتفاق بیفتد پیشگیری شد. در بخش غربالگری شنوایی سالانه یک میلیون و 200 هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر شنوایی غربال می‌شوند. همچنین در بخش بینایی، برای پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله، کودکان در مهد کودک‌ها و پایگاه‌های سازمان بهزیستی معاینه می‌شوند که تعداد آن‌ها حدود 3 میلیون و 400 صد هزار نفر است که اگر شناسایی نشوند و مداخله به‌‌ هنگام صورت نگیرد می‌تواند منجر به معلولیت‌های بینایی یا شنوایی برای آن‌ها شود.

وی متذکر شد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد موظف هستند که هزینه آزمایش‌های ژنتیک افراد تحت پوشش خود را بپردازند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: