۰

مدتی که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در غار ثور بود، آیا کسی برای ایشان غذا می‌آورد؟

رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) سه روز در غار ثور بود و در این مدت عده کمی از محل پنهانی ایشان خبر داشتند. برخی تعداد این افراد را پنج نفر و عده‌ای سه نفر گفته‌اند.
کد خبر: ۲۰۶۴۰۲
۰۹:۵۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
زنی که همواره برای پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در غار ثور غذا می‌آورد کیست؟
پاسخ اجمالی
رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) سه روز در غار ثور بود[1] و در این مدت عده کمی از محل پنهانی ایشان خبر داشتند. برخی تعداد این افراد را پنج نفر[2] و عده‌ای سه نفر[3] گفته‌اند.
در احتجاج طبرسی از امام علی( علیه السلام ) نقل شده است: «شما را به خدا سوگند! آیا جز من کسى در میان شما هست که براى رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در غار؛ آذوقه فرستاده و از اخبار با خبرش ساخته باشد؟ گفتند: نه [جز تو کسی چنین کاری نکرد]».[4]
البته برخی از مورّخان گفته‌اند کسی که برای پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) غذا می‌برد، اسماء دختر ابوبکر بود.[5]
در «سیره حلبیه» آمده است: «خانواده ابوبکر از مکان رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ابوبکر خبری نداشتند تا این‌که هاتفی از جن خبر داد: ایشان در غارند».[6]
همان‌گونه که مشاهده کردید، بر اساس روایت اول؛ امام علی( علیه السلام ) تهیه آذوقه برای پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) را بر عهده داشت و بر اساس دیگر روایات، این اسماء‌ بود که عهده‌دار این کار مهم بود. البته این روایات قابل جمع است بدین ترتیب که چون رفت و آمد امام علی( علیه السلام ) تحت نظر کفار مکه بود، با آن‌که بر اساس این فراز از روایت اول که (یبعث الی رسول الله)، مدیریت ارسال آذوقه بر عهده حضرتشان بود، اما این اسماء بود که برای رعایت مسائل امنیتی، وظیفه حمل و نقل غذا را برای پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و پدرش برعهده داشت.

[1]. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ص 10، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق؛ ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج ‏18، ص 116، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ دوم، 1409ق.
[2]. صدوق، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمة، محقق: غفاری، علی اکبر، ج ‏1، ص 56، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق.
[3]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج ‏2، ص 379، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق.
[4]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق: خرسان، محمد باقر، ج ‏1، ص 141، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.
[5]. تاریخ طبری، ج ‏2، ص 379؛ کلاعی، سلیمان بن موسی، الاکتفاء بما تضمنه من مغازی رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) و الثلاثة الخلفاء، ج ‏1،ص 283، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1420ق؛ ابن کثیر دمشقی‏، أبو الفداء اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ‏3، ص 188، بیروت، دار الفکر، 1407ق.
[6]. حلبی، ابوالفرج، السیرة الحلبیة، ج ‏2، ص 70، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، 1426ق.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: