۰

میزبانی کُلن آلمان از همایش آموزشی امامان مساجد

شورای هماهنگی مسلمانان آلمان، در شهر کُلن این کشور میزبان همایشی با عنوان «آموزش امامان در آلمان» بود که در آن جوامع اسلامی تجربیات خود را درباره آموزش و فرصت‌های تحصیلی امامان مساجد به اشتراک گذاشتند.
کد خبر: ۲۰۶۱۴۹
۱۵:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، برهان کَسیچی، رئیس شورای اسلامی آلمان و زکریا آلتوگ، سخنگوی شورای هماهنگی مسلمان در آغاز برنامه، درباره مطالبات سیاستمداران آلمانی از آموزش امامان سخن گفتند.

کَسیچی در این باره گفت: آموزش امامان در آلمان موضوعی مربوط به جوامع مذهبی است. دولت باید موضع بی‌طرفی خود را حفظ کند و مسلمانان را مانند سایر پیروان ادیان ببیند.

زکریا آلتونگ نیز به انتظارات غیر واقعی سیاستمداران آلمان اشاره کرد و گفت: انتظارات آنها درباره آموزش امامان مساجد غیر واقعی است و با نیاز مسلمانان همخوانی ندارد. آنها خواسته‌ها و نیازهای مسلمانان و اعضای انجمن‌های اسلامی در آلمان را نادیده می‌گیرند.

در ادامه عبدالرحمان رایدگلد سخنرانی خود را با عنوان «امام در تاریخ اسلام» آغاز کرد و گفت: وظایف امامان در طول تاریخ تغییر کرده است. در شرایطی که مسلمانان در اقلیت قرار دارند، امامان مساجد به عنوان حامی و پشتیبان اعضای مساجد، وظایف بیشتری دارند.

پس از سخنان رایدگلد، نوبت به بخش دوم همایش رسید. در این بخش، میزگردی با حضور امامان جوان و با تجریه در آلمان برگزار شد. آنها در این میزگرد درباره چالش‌ها و پتانسیل‌های امامان در مساجد به گفت‌وگو پرداختند. آحمه سامی از امامان فعال در شورای مرکزی مسلمانان مراکش در این باره گفت: امروزه امامان جماعت وظایف زیادی بر عهده دارند.

مکیت بوزکورت امام ۲۸ ساله جامعه اسلامی ملی گوروش نیز در این باره گفت: کسی که امامت مسجد را به عهده می‌گیرد، باید ۲۴ ساعته هوشیار باشد. در واقع امام بودن یک حرفه تمام وقت و ۲۴ ساعته است.

او با قدردانی از نسل اول امامان مساجد در آلمان تصریح کرد: نسل اول امامان مساجد در آلمان کسانی هستند که ما را پرورش دادند. آنها برای ما بسیار ارزشمند و قابل احترامند. ایوب کالیون، امام اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب با تأیید سخنان یوزکورت گفت:دلیل اینکه خواستم امام مسجد باشم، این است که معلم و الگویی خوب و نمونه داشتم.

در بخش سوم همایش نیز مد. گریت کلینک‌هامر درباره شرایط اجتماعی و وظایف جوامع به سخنرانی پرداخت. به گفته او جوامع اسلامی در آلمان به تنهایی نمی‌توانند از عهده آموزش امامان برآیند. به همین دلیل گروه‌های مختلف مسلمانان در این کشور باید با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

پس از این سخنرانی، میزگردی با حضور یک روحانی شاغل در زندان، یک روحانی مشغول به کار در بیمارستان و همچنین یک معلم امور دینی برگزار شد. فضلی آلتان، روحانی مسلمانی که در زندانی در برلین کار می‌کند، گفت: امامان باید در حوزه مراقبت معنوی از زندانیان و بیماران نیز آموزش ببینند. در حال‌ حاضر، بیشتر زندان‌های آلمان در خارج از شهرها قرار دارند و امامان مساجد نمی‌توانند به طور تمام وقت در زندان‌‌ها کار کنند. علاوه بر این، بسیاری از امامان مساجد تمایلی به کار در زندان‌ها ندارند. بنابراین گروهی از امامان باید برای مراقبت معنوی در زندان‌ها آماده شوند.

علی کاک‌اوقلو معلم دینی در آلمان نیز اظهار کرد: من در مساجد تنها با گروه کوچکی از مسلمانان در ارتباط بودم. در حالیکه در مدرسه می‌توانم وقت روی طیف بیشتری از مسلمانان بگذارم. به نظر من، امامان باید از نظر تجربی و علمی برای کار در مدارس، زندان‌ها و بیمارستان‌ها نیز آماده شوند. همچنین در بخش آموزش امامان باید به تربیت معلمان دینی نیز توجه کنیم.

در پایان پروفسور اشتفان موکل، وکیل و استاد دانشگاه کلن به تشریح قوانین آلمان پرداخت و گفت: مسلمانان باید خودشان درباره سیستم آموزش روحانیون مسلمان تصمیم بگیرند. براساس قانون اساسی فدرال آلمان، تصمیم‌گیری درباره امور دینی به عهده جوامع مذهبی است و دولت نباید در چنین اموری دخالت کند.

وی افزود: تا سال ۲۰۱۰ پذیرش سازمان‌های اسلامی به عنوان جوامع مذهبی به خوبی پیش می‌رفت، اما پس از آن، این امر روند کندی پیدا کرد و اکنون سازمان‌های اسلامی برای اینکه به عنوان یک جامع مذهبی پذیرفته شوند، با مشکلات زیادی روبرو هستند که باید برطرف شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: