۰

یورش داعش به زندان‌ها در عراق

به دنبال اعتراضات اخیر عراق که به ناآرامی نیز کشیده شده، یکی افسر سرویس اطلاعاتی عراق خبر داد که اسنادی موثق از طرح داعش و حامیان آن برای حمله به برخی زندان‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۲۰۶۰۷۶
۱۱:۰۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، بر هیچ کس پوشیده نیست که آغاز تظاهرات در عراق از اول اکتبر سال جاری، برخی طرف‌های داخلی و خارجی در تلاشند که از این اعتراضات، ماهی خود را صید و اهداف خود را محقق کنند.

گروه تروریستی داعش نیز که تقریبا در عراق رو به زوال بود و بیشتر، به صورت گروه‌های چند نفره در مناطقی از این کشور حضور داشت، در پی بهره‌برداری از این ناآرامی‌هاست تا بار دیگر بتواند عناصر خود را در عراق سازماندهی کند.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که عناصر داعش قصد دارند عملیات بزرگی را برای یورش به زندان‌های عراق انجام دهند و هزاران نفر از عناصر بازداشتی از جمله چندین سرکرده خود را فراری دهند. گفتنی است که بیش از هجده هزار عنصر از گروههای تروریستی مختلف در زندان‌های عراق حضور دارند.

به گزارش این روزنامه، بازداشت این هجده هزار نفر، حاصل بیش از پانزده سال تعقیب گروه‌های مختلف تروریستی از جمله گروه‌های «القاعده»، «انصار السُنّة»، «داعش»، «الجیش الاسلامی»، «جیش الراشدین»، «جیش الفاتحین»، «حماس العراق» و «جیش المصطفى» است که طی این بازه زمانی، شمار زیادی از سرکرده‌های این گروه‌ها بازداشت و روانه زندان شدند.

طرح داعش برای حمله به زندان «الحوت» در الناصریه

شهر الناصریه در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد و مرکز استان «ذی قار» عراق است. بافت این شهر، قبیله‌ای است و ساکنان آن، با وجود برخورداری این استان از میادین نفتی، با بیکاری و فقری گسترده‌ روبه‌رو هستند.

بنا بر این گزارش، این مسائل سبب شده است که حضور ساکنان الناصریه در اعتراضات جنوب عراق پررنگ باشد؛ چرا که میدان «الحبوبی» این شهر، از آغاز اعتراضات، شاهد حضور گسترده معترضان بوده و هست.

الاخبار ادامه داد، اعتراضات در الناصریه در بدو امر، مسالمت‌آمیز و بسیار منضبط بود و معترضان شعارهایی برای اصلاحات در عراق سر می‌دادند، ولی از ۲۸ آبان ماه گذشته، در شبکه‌های اجتماعی صفحات جعلی ایجاد شد که بیشتر از خارج ادامه می‌شد و در این صفحات، بر طبل افزایش دامنه اعتراضات کوبیده شد.

این صفحات مجازی، علنا حمایت از گروه کوچکی از افراد نقابدار را کلید زدند که برخی از منازل مسئولان دولتی را به آتش کشیده بودند. این تبلیغات هدفمند، کار را به جایی رساند که دولت مرکزی عراق مجبور شد نیروهای امنیتی بیشتری به این شهر اعزام کند.

به گزارش این روزنامه، از هفتم آذر ماه، نقابداران در الناصریه، با نیروهای امنیتی درگیر شدند و همین مسئله باعث درگیری‌های گسترده‌ای شد و در پی آن، نیروهای امنیتی مجبور شدند از این شهر خارج شدند. این در حالی بود که شمار زیادی از جوانان به سمت مرکز پلیس الناصریه حرکت کردند تا به آن حمله کنند.

یکی از افسران سرویس اطلاعاتی عراق به الاخبار گفت که هدف از این درگیری‌ها، «ایجاد خلأ امنیتی بود که از رهگذر آن، دهها نفر از عناصر داعش بتوانند از طریق مناطق بیابانی حرکت کنند و خود را به زندان "الحوت" برسانند و وارد آن شوند».

در الحوت که در یازده کیلومتری شرق الناصریه قرار دارد، بیش از شش هزار و دویست زندانی حضور دارند که بیشتر آنان وابسته به گروههای تروریستی به ویژه داعش هستند. کما اینکه در این زندان، سرکرده‌های تروریستی حضور دارند که محکوم به اعدام شده‌اند. به گفته این افسر، سرویس اطلاعات عراق، «چندین تماس و پیام‌ نوشتاری بین سرکرده های داعش را رهگیری کرده که نشان می‌دهد. انگیزه واقعی برای یورش به زندان مرکزی الناصریه و فراری دادن زندانیان آن وجود دارد».

وی با بیان اینکه «این طرح داعش، تحت حمایت طرفهای خارجی ناشناس قرار دارد»، خاطر نشان کرد، هدف این طرح، ایجاد هرج‌ومرج در الناصریه و درگیری با نیروهای امنیتی است. به همین دلیل، سرویس اطلاعاتی عراق از سرویسهای امنیتی در الناصریه خواسته است که حراست از زندان الناصریه را افزایش دهند.

کما اینکه، برخی از شیوخ عشایر نیز، از تدارک دیدن این توطئه برای الناصریه، خبر می‌دهند. شیوخ عشایر استان ذی قار اواخر هفته گذشته خبر دادند که چنین طرح تروریستی برای این استان برنامه‌ریزی شده است تا بتوانند عناصر داعش را از زندان الحوت، فراری دهند.

عشایر بلافاصله پس از اعلام این طرح، به اتفاق سرویس‌های امنیتی حاضر در الناصریه به ویژه رئیس پلیس این شهر، گروههای محلی حامی نیروهای امنیتی را تشکیل دادند و فورا صدها نفر از این گروهها، در اطراف زندان الناصریه مستقر شدند تا امنیت آن را تأمین کنند.

در همین ارتباط، ریاست پلیس نینوی در ۲۷ نوامبر گذشته خبر داد که تلاش برای فراری داعش زندانیان تروریستی حاضر در زندان «التسفیرات» واقع در مرکز شهر موصل ناکام ماند. پیش از آن نیز، ریاست سرویس اطلاعات و مبارزه با تروریسم در استان صلاح الدین (۱۷۵ کیلومتری شمال بغداد) در یک عملیات پیش‌دستانه، عملیات داعش برای حمله به «مرکز تکریت» را ناکام گذاشته بود. در این منطقه، یک زندان زنان وجود دارد.

یکی از افسران بلندپایه وزارت کشور عراق خبر داد که این عملیات‌ها تصادفی نیست، بلکه هدف داعش این است که توجه نیروهای امنیتی عراق از یک «عملیات بزرگ» برای حمله به زندان الناصریه منحرف شود.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: