۰

تاثیر میوه‌ها و سبزیجات در پیشگیری از سرطان روده

متخصصان آمریکایی در یک بررسی تازه به ارزیابی چگونگی اثرگذاری ترکیب‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات در کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ پرداختند.
کد خبر: ۲۰۵۶۲۷
۰۹:۴۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، فلاونوئیدها ترکیب‌هایی هستند که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. محققان از سال‌ها پیش تاثیر این مواد خوراکی را در کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ تایید کرده‌اند اما تاکنون دلیل این اثربخشی به درستی مورد بررسی قرار نگرفته‌ بود.

در این بررسی جدید محققان به مکانیزم‌هایی پی بردند که بر اساس آن ترکیب‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند در پیشگیری از سرطان روده موثر باشند. در این بررسی توضیح داده شد در واقع نوعی مکانیزم مولکولی وجود دارد که از طریق آن محصول هضم فلاونوئید می‌تواند تحت شرایط خاصی مانع از رشد سلول‌های سرطانی شود.

نخست، محققان بررسی کردند چگونه آسپیرین (استیل سالیسیلیک اسید) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. در این مطالعات همچنین به این موضوع پرداخته شد که چگونه مشتق سالیسیلیک اسید موسوم به (2,4,6-THBA) قادر به کند ساختن رشد سلول سرطانی است.

سپس در بررسی روی منابع طبیعی 2,4,6-THBA دریافتند این ترکیب در نتیجه هضم فلاونوئیدها بدست می‌آید. زمانیکه فلاونوئیدها وارد روده می‌شوند شروع به تجزیه شدن می‌کنند. همچنین زمانیکه وارد روده می‌شوند باکتری‌های روده آن‌ها را به متابولیت‌ها تقلیل می‌دهند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان آمریکایی با مشاهده این فرایند اظهار داشتند که تاثیرات ضد سرطانی فلاونوئیدها به دلیل متابولیتهاست و یکی از این متابولیت‌ها مولکول 2,4,6-THBA است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: