۱

اولین کسی که به امام علی( علیه السلام ) در غدیر خم تبریک گفت که بود؟

پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در بازگشت از حجة الوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد.
کد خبر: ۲۰۵۵۸۹
۰۸:۵۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
اولین کسی که به امام علی( علیه السلام ) بعد از وصی شدن در روز غدیر تبریک گفت که بود؟ تبریک گفتن ولایت در عید غدیر به فرمان چه کسی بود؟ این‌گونه تبریک را چه کسی گفت: «بخ بخ یا ابا الحسن! اصبحت مولای و مولی کل مسلم»؟
پاسخ اجمالی
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در بازگشت از حجة الوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی، دست علی بن ابی‌طالب( علیه السلام ) را گرفته و خطاب به مردم فرمود: «آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟». همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) در ادامه فرمودند: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست». گزارش شده است که در این هنگام عمر بن خطاب از جای خود بلند شد و گفت: «بخ بخ لک یا ابن أبی‌طالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم‏»[1]
به به! گوارا باد بر تو ای پسر ابوطالب، تو مولای من و مولای تمام مسلمانان شدی!
برخی منابع دیگر اهل سنت، با کمی تغییر در عبارت، این مطلب را آورده‌اند.[2] در منابع شیعه گفتن این کلام از عمر بن خطاب را مربوط به بعد از بیعت کردن با امیرالمؤمنین علی( علیه السلام ) دانسته‌اند.[3]

[1]. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349، بیروت، دار الفکر، 1407ق.
[2]. ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امیر المؤمنین علی بن أبی‌طالب( علیه السلام )، ج 1، ص 46، صنعاء،‌ دار الآثار، چاپ اول، 1424ق.
[3]. هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج 1، ص 391، قم، الهادی، چاپ اول، 1405ق؛ قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ص 112، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ایرانی وطن پرست
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
در هر صورت تبریک گفته ولی مولوی گرگیچ میگوید اون عالم سنی که عید غدیر رو تبریک بگه اون منافقه