۰

ثبت مواد آرایشی بهداشتی حلال در جهان به نام ایران

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و دارو، با اشاره به طراحی نشان طیب از ثبت مواد آرایشی، بهداشتی حلال در جهان به نام ایران خبر داد.
کد خبر: ۲۰۴۹۲۴
۰۹:۴۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،طراحی نشان طیب عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و دارو، از طراحی نشان طیب به جای نشان حلال در کشور خبر داد.

معاون سابق مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال این هستیم که در حوزه حلیت، بالاتر از نشان حلال برویم، به همین منظور نشان طیب مطرح شده و آستان قدس رضوی در حال انجام فرآیند‌های مرتبط با این نشان است.

وی ادامه داد: بر همین اساس تفاهم نامه‌ای بین آستان قدس رضوی و وزارت بهداشت در این رابطه تدوین و به امضای رئیس سازمان غذا و دارو رسیده است، این موضوع می‌تواند نوید خوبی برای منحصر به فرد بودن ایران در جهان باشد، چرا که نشان طیب بالاتر از نشان حلال است.

بهفر اظهار کرد: طیب بودن جامعیت بیشتری از حلیت دارد، چرا که علاوه بر حلال بودن منشأ غذا و فرآورده غذایی و مواد آرایشی ـ بهداشتی و.. بر سلامت و ایمنی نیز تأکید دارد و شاخصه‌های استاندارد آن را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به عدم موفقیت نشان حلال در حوزه غذا در کشور اظهار کرد: این امر به دلیل کم‌کاری یا موازی کاری نهاد‌ها رخ داد و عملا بازار حلال را از دست کشور خارج کرد.

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه به موضوع حلیت فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی پرداخت و تصریح کرد: برای نخستین بار در جهان موضوع حلال کازمتیک از سوی ایران مطرح و پس از برگزاری همایشی بین‌المللی با حضور اساتید به نام دانشگاه‌های جهان، حلال کازمتیک در سایت‌های جهانی به نام ایران ثبت شد.

وی تأکید کرد: باید از انواع فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای تولید و صادرات فرآورده‌های حلال و بالاتر از حلال استفاده کنیم، در حال حاضر نشان طیبی که قرار است طراحی شود می‌تواند این فرصت را برای ما به وجود آورد.

معاون سابق مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران با بیان روند صدور مجوز حلیت برای کالا‌های آرایشی بهداشتی گفت: از دو روش بررسی مستندات مربوط به آن کالا و یا انجام آزمایش در مورد منشأ آن، حلیت فرآورده‌‌ها تأیید می‌شود، اگر براساس مستندات برای ما این تشکیک به وجود آید که منشأ یک ماده آرایشی بهداشتی کولاژن‌های حیوانی باشد، آن موقع در مورد منشأ حیوانی این فرآورده به آزمایش پرداخته و حلیت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آزمایش پروانه ورود صادر می‌شود.

وی در مورد میزان مواد آرایشی بهداشتی غیر حلال در کشور گفت: اگر چنین فرآورده‌ای در کشور وجود داشته باشد به صورت قاچاق و خارج از برنامه رسمی به کشور وارد شده‌اند، در شش ماهه اول امسال ۵۲ هزار و ۴۴۱ بازرسی انجام شده است که هزار و ۹۱۷ بازرسی منجر به کشف کالای قاچاق و تقلبی شده است و بخشی از این کالا‌های قاچاق را نیز مواد آرایشی بهداشتی غیر حلال تشکیل داده‌اند.

منبع : ایکنا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: