۰

سفره حضرت ابوالفضل( علیه السلام ) چیست و چه شرایطی دارد؟

در روایات اسلامی، توصیه ویژه‌ای نداریم که «سفره حضرت ابوالفضل( علیه السلام )» را به عنوان یک عمل عبادی معرفی کند؛ از این‌رو، نمی‌توان شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفت.
کد خبر: ۲۰۴۷۷۶
۱۰:۴۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پاسخ اجمالی
در روایات اسلامی، توصیه ویژه‌ای نداریم که «سفره حضرت ابوالفضل( علیه السلام )» را به عنوان یک عمل عبادی معرفی کند؛ از این‌رو، نمی‌توان شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفت؛ با این وجود:
1. حضرت ابوالفضل( علیه السلام ) دارای مقامی است که شهدا بر آن غبطه می‌خورند.[1]
2. با توجه به چنین مقام والایی، می‌توان برای برآورده شدن حاجات، با انجام خیراتی از قبیل پهن کردن سفره اطعام و تقدیم ثوابش به آن‌حضرت، ایشان را شفیع خود قرار داد که البته این موضوع اختصاصی به حضرتشان نداشته و در مورد هر کدام از بندگان ویژه خداوند و دیگر اولیاء الله نیز می‌توان این کار را انجام داد.[2]
3 . اگر نذری در ارتباط با چگونگی اطعام وجود داشته باشد، باید بر اساس نذر عمل شود.[3] و در غیر این صورت می‌توان با هر روش مشروعی و بسته به سلیقه برگزارکننده، این کار را انجام داد.

[1]. ر. ک: «زندگی‌نامه حضرت عباس( علیه السلام )»، 49004؛ «رجزهای حضرت عباس( علیه السلام ) و چگونگی شهادتش در روز عاشورا»، 7095؛ «زندگی عباس ( علیه السلام )»، 11507؛ «تفاوت مقام معصومان( علیه السلام ) با مقربانی؛ مانند حضرت عباس و زینب کبری(س)»،48090.
[2]. ر. ک: «مقام شفاعت برای حضرت عباس بن علی( علیه السلام )»، 91829؛ «مفهوم شفاعت در اسلام»، 350؛ «زیارت و شفاعت»، 8605.
[3]. ر. ک: «روضۀ سفرۀ ابو الفضل در مسجد یا منزل»، 11323؛ «نذر و شرایط صحت آن»، 45951.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: