۰

اصلاحات سطحی در عربستان

فعالان و مدافعان حقوق بشر در عربستان اصلاحات ولیعهد سعودی را ظاهری توصیف کردند و گفتند که بن سلمان حتی انتقادهای ساده را نیز بر نمی‌تابد.
کد خبر: ۲۰۳۳۱۴
۰۹:۰۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، "مایکل کرن" در مقاله ای در سایت "اویل پرایس" به شیوه های رژیم سعودی برای ساکت کردن صدای مخالفان این رژیم پرداخت و نوشت: سعود القحطانی مشاور سابق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که خود از فعالان شبکه های اجتماعی بود، مخالفان را تهدید می کرد. او در سال 2017 میلادی در توییتی خطاب به منتقدان رژیم سعودی نوشت که "آیا استفاده از نام مستعار تو را از هشتگ فهرست سیاه درامان نگه می دارد؟ نه، حکومت عربستان ابزاری برای شناسایی هویت واقعی نام مستعار دارد و می تواند آدرس او را با ابزارهای مختلفی مشخص کند و این رازی است که من آن را برای شما فاش نخواهم کرد".

به نوشته مایکل کرن، شما وقتی چیزی در شبکه های اجتماعی قرار می دهید، هر کسی می تواند آن را علیه شما به کار ببرد اما تفاوت آنجا است که این تهدید از طرف کسی باشد که مدیر امنیت سایبری و نرم افزاری عربستان و مشاور حقوقی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باشد.

القحطانی هنگام تهدیدات خود علیه مخالفان این سمت را برعهده داشت و منظورش از توییت یاد شده در سال 2017 میلادی، آغاز عملیات تعقیب مخالفان بود. القحطانی برای رسیدن به این هدف هشتگی را با عنوان لیست سیاه راه اندازی کرد. این هشتگ از سعودیهای فعال در شبکه های اجتماعی می خواست تا به آن اسامی (مخالفان و منتقدان) را اضافه کنند.

بعد از گذشت یک هفته از تصمیم مدیریت شرکت توییتر برای توقف همه تبلیغات سیاسی، دو کارمند سابق توییتر به همکاری با یک کشور بیگانه و جاسوسی از کاربران توییتر متهم شدند. منظور کشور عربستان بود واحمد ابوعمو شهروند آمریکایی و علی الزباره شهروند سعودی متهم به نفوذ به اطلاعات کاربران برای صید اطلاعات منتقدان خاندان سعودی شدند. این اولین باری است که دستگاه قضایی آمریکا اتهاماتی را علیه عربستان مطرح می کند.

در بیانیه دیوید اندرسون دادستان سان فرانسیسکو آمده است: مزدوران عربستان به دنبال اطلاعات شخصی درباره منتقدان شناخته شده رژیم و سایر آنها در بین کاربران توییتر بوده اند.

وی افزود که الزباره و ابوعمو یک سعودی دیگر به نام احمد المطیری را که به نمایندگی از خاندان سعودی کار می کرد، جذب کردند.

این سه نفر به تلاش غیرقانونی به عنوان مزدوران یک کشور بیگانه متهم شده اند. ابوعمو در دادگاهی در شهر سیاتل حاضر شد، اما گمان می رود که الزباره و المطیری در عربستان باشند. این دو کارمند سابق شرکت توییتر در سال 2015 میلادی جاسوسی کردند و در اواخر آن سال این شرکت را ترک کردند.

در بیانیه شرکت توییتر آمده است: اداره توییتر از وجود "بازیگران بدی" که تلاش می کردند تا به خدمات این شرکت ضربه بزنند، آگاه بود. این اداره خطراتی را که بسیاری از کاربران توییتر برای اظهار نظرات خود و بازخواست صاحبان قدرت متحمل می شوند، درک می کند.

عمر عبدالعزیز از مخالفان رژیم سعودی یکی از کاربرانی بود که رژیم سعودی به اطلاعاتش دست یافته بود. او دوست و همکار جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بود که در کنسولگری این رژیم در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید.

عمر عبدالعزیز ماه گذشته از شرکت توییتر شکایت کرد، زیرا او را مطلع نکرده است که کشوری درحال نفوذ به صفحه اش در توییتر است.

عبدالعزیز که پناهندگی کانادا را گرفته است، گفت که مزدوران رژیم سعودی در ژوئیه سال 2018 میلادی اعمال محدودیت ها علیه را آغاز و برادارنش در جده را بازداشت کردند و مزدوران رژیم سعودی از او خواستند تا با آنها در سفارت عربستان در شهر اوتاوا ملاقات کند، اما او این خواسته را رد کرد. بعد از چند ماه، خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

مایکل کرن نوشت: عربستان در سایه محمد بن سلمان تلاش کرد که وجهه محافظه کاران این کشور را تغییر دهد اما تغییرات سطحی است. چندی پیش ممنوعیت سینما و رانندگی زنان را برداشت اما سپس عملیاتی را علیه زنانی آغاز کرد که پیشگام درخواست برای اعطای حق رانندگی به زنان بودند. سازمان های حقوق بشری مواردی را ثبت کرده اند که رژیم سعودی کاربران شبکه های اجتماعی را محاکمه کرده است.

بالاتر از این، حتی کسانی که از خدمات رسانی دولت انتقادی ساده کرده اند، از اقدامات رژیم سعودی علیه خود در امان نبوده اند. در سال 2014 میلادی، عربستان یک مرد معلول و ویلچر نشین به نام دولان بن بخیت را به 18 ماه زندان و یکصد ضربه شلاق محکوم کرد زیرا در توییتر از کمبود مراقبت پزشکی گله کرده بود. در همان سال، یک مرد عربستانی به خاطر تمسخر شاه به هشت سال زندان محکوم شد. اما در آن سو، القحطانی بعد از متهم شدن به طراحی جنایت قتل خاشقجی صرفا از سمتش کنار گذاشته شد و چندی پیش نامش با برخی پیش داوریها مبنی بر مرگ او - به خاطر اینکه وبال گردن رژیم سعودی شده است – مطرح شد.

تلاش بن سلمان برای کنترل رقبا / پابندهای امنیتی اسرائیلی بر پاهای شاهزادگان سعودی

منابع آگاه در عربستان از تلاش ولیعهد سعودی برای کنترل رقبایش در قدرت و به کارگیری پابندهای الکترونیکی ساخت رژیم اسرئیل برای زیر نظر داشتن آنها خبر دادند.

بر اساس گزارش مراه الجزیره، سعید بن ناصر الغامدی پژوهشگر عربستانی فاش کرد: مسئولان سعودی پابندهای الکترونیکی بر پای بیش از 30 نفر از اعضای خاندان سعودی بسته اند و یک شرکت اسرائیلی کار جمع آوری اطلاعات از همه اعضای این خاندان را برعهده دارد.

این شخصیت سیاسی مخالف رژیم سعودی در توییتی نوشت: "یک فرد خاندان سعودی که از قدیم او را می شناسم با یک تلفن همراه با من تماس گرفت و از محدودیت ها و رعب و وحشت حاکم (در عربستان) سخن گفت و تصریح کرد که تعدادی اعضای خاندان سعودی که پابند الکترونیکی بر پای آنها بسته شده است، از 30 نفر فراتر رفته و در صدر آنها (محمد) بن نایف و متعب (بن عبدالله) و بن فهد و بندر بن سلمان هستند."

وی افزود: "شرکت اسرائیلیNSO ماموریت رصد تماس های همه خاندان آل سعود اعم از زن و مرد را برعهده دارد و اگر بخشی از این اطلاعات درست باشد، چه بسا معانی زیادی داشته باشد".

روزنامه صهیونیستی "جروزالیم پست" فاش کرده بود که رژیم اسرائیل 250 میلیون دلار دستگاههای جاسوسی به عربستان فروخته است.

این روزنامه نوشته بود: این قرارداد بعد از دیدارهای محرمانه دوطرف بسته شد و این دستگاهها یکی از پیشرفته ترین سلاح های جاسوسی ساخت اسرائیل است که برای اولین بار به یک کشور عربی فروخته شده است.

این رسانه تایید کرده بود که این دستگاههای جاسوسی از سال 2018 میلادی به دست عربستان رسید و کار آموزش پرسنل سعودی برای چگونگی استفاده از آن انجام شد و عملا مورد بهره برداری در عربستان قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این اولین باری نیست که رژیم اسرائیل و عربستان همکاری می کنند بلکه آنها پیشتر نیز اطلاعات نظامی راهبردی را درباره جلسات خود در واشنگتن و لندن رد و بدل کرده بودند.

سایت "تایمز آف اسرائیل" نیز نوشته بود: مسئولان سعودی از فناوری هکری اسرائیل برای جاسوسی علیه فعالان و مخالفان سیاسی در خارج استفاده می کنند.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال 2017 میلادی موج بازداشت گسترده ای را علیه شماری از شاهزادگان، وزیران و بازرگانان بزرگ به بهانه مبارزه با فساد آغاز کرد و آنها را در بازداشت و در هتل "ریتز کارلتون" شهر ریاض زندانی کرد. بن سلمان بعد از دست اندازی بر اموال این افراد، آنها را آزاد کرد.

از آن زمان، محافل خاندان سعودی از بن سلمان به خاطر برخورد بد او با شاهزادگان سعودی و کنار زدن شخصیت هایی که قبل از روی کار آمدن بن سلمان در قدرت بودند، بسیار ناراضی است و از این رو، ولیعهد سعودی از ترس توطئه یا کودتا علیه خودش همه اعضای خاندان سعودی را به شدت زیر نظر گرفته است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: