۰

حرم پیامبر (ص) در آستانه میلاد رسول مهربانی‌ها

کد خبر: ۲۰۳۲۶۶
۱۳:۰۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸

شیعه نیوز: حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) در شبه جزیره عربستان متولد شدند. روز ولادت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) از نظر مشهور شیعه ۱۷ ربیع‌الاول و از نظر مشهور اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول است که فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در جهان اسلام به عنوان هفته وحدت بین شیعه و سنی نامگذاری شده‌ است.

مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) در شهر مدینه منوره یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌ها و مساجد مسلمانان به شمار می‌رود، چرا که آرامگاه پیامبر اعظم (ص) در آن واقع شده است.

پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) در سال نخست هجری این مسجد را با همکاری مهاجرین و انصار ساختند. محل زندگی پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) و همچنین حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امام علی (علیه السلام) نیز در نزدیکی این مسجد بوده است. حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) در این مسجد نمازهای جماعت را اقامه و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خویش را توسعه می‌دادند، بر همین اساس این مسجد از دیرباز به مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) معرفی شده است. همچنین افزوده شدن خانه پیامبر که محل دفن ایشان نیز بوده، دلیلی دیگر برای نامگذاری این مسجد به شمار می‌رود.

مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) اکنون توسعه یافته است و در سال‌های اخیر نیز سعودی‌ها درصدد توسعه بخش مرکزی مدینه منوره هستند تا زائران بهتر بتوانند به زیارت بپردازند. این امر در حالی است که در گذشته حجره و مرقد پیامبر (صلی الله علیه وآله) خارج از مسجد بود، اما بعد به مسجد ملحق شد و دیوار پنج ضلعی گرد آن کشیده شد. همچنین تعداد درهای مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) که هم‌اکنون حدود ۸۶ در است، در سال‌های گذشته متغیر بود که باب عثمان، باب النبی و باب جبرئیل و باب عاتکة از معروف‌ترین درهای مسجدالنبی (ص) است.

علاوه بر این، محراب‌های مختلفی در مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) وجود دارد که محراب پیامبر(صلی الله علیه وآله)، محراب تهجّد و محراب فاطمه (س) از جمله این محراب‌ها است. با وجود اینکه در زمان حیات حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) در مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله)، ایشان محرابی نداشتند، اما محلی که پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) در آن نماز اقامه می‌شد به عنوان محراب پیامبر (صلی الله علیه وآله) شناخته می‌شود. محراب فاطمه (س) نیز که در گذشته خانه ایشان بوده است، اکنون به مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) افزوده شده و بنا بر روایاتی حضرت فاطمه (س) در این مکان نماز اقامه کرده و برای همسایه و اهل خانه دعا می‌کردند.

در ادامه فیلم اختصاصی از فضا و حال و هوای مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) را در آستانه ولادت پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) مشاهده می‌کنید؛

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: