۰

با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، منظور از « لَّمَحْجُوبُونَ» در سوره مطفّفین چیست؟

استعمال لغت «حجاب» لزوماً به معنای مادّی آن نیست؛ زیرا با توجّه به ادلّه عقلی و نقلی نمی توانیم خداوند را مادّی بدانیم. از این رو، استعمال واژه «حجاب» در آیه شریفه معنای مادّی ندارد. همان طور که در آیات دیگری نیز واژه حجاب به کار رفته که معنای مادّی آن منظور نیست.
کد خبر: ۲۰۲۵۶۳
۱۱:۵۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، آیه 15 از سوره مطفّفین «کَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ» را چگونه تفسیر می کنید؟
پاسخ اجمالی

استعمال لغت «حجاب» لزوماً به معنای مادّی آن نیست؛ زیرا با توجّه به ادلّه عقلی و نقلی نمی توانیم خداوند را مادّی بدانیم. از این رو، استعمال واژه «حجاب» در آیه شریفه معنای مادّی ندارد. همان طور که در آیات دیگری نیز واژه حجاب به کار رفته که معنای مادّی آن منظور نیست: «وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَ بَینْ‏َ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا»؛ [1] یعنی، «و هنگامى که قرآن مى‏ خوانى، میان تو و آنها که به آخرت ایمان نمى ‏آورند، حجاب ناپیدایى قرار مى‏دهیم‏».

در آیه مورد پرسش، مفسّران کلمه «محجوب» را به «محروم» تفسیر کرده اند، به این بیان: آنان از رحمت، کرامت، احسان و قرب پروردگار محروم می شوند. [2] پس، مادّیت از آن استفاده نمی شود.

در نهایت ترجمه آیه این گونه است: «چنین نیست (که مى‏ پندارند)، آنها در آن روز از (رحمت و کرم) پروردگارشان محجوب و محرومند». [3]

این پرسش جواب تفصیلی ندارد.

[1] . اسراء، 45.

[2] . طبرسى، فضل بن حسن، ‏ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏10، ص 689، ناصر خسرو ، تهران‏، 1372 ش؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 18، ص 44، نشر کتابفروشى لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 263،دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[3] . مطفّفین، 15، ترجمه الهی قمشه ای.

آیات مرتبط

سوره المطففين (15) : كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: