۰

زن یا مرد؛ چه کسی باید حرف آخر را بزند؟

یک روانشناس درباره تعیین کننده بودن زنان یا مردان در زندگی زناشویی توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۰۲۱۵۵
۱۲:۱۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور درباره آسیب‌های تعیین کننده بودن زنان یا مردان در زندگی زناشویی اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته زنان در منزل خانه داری می‌کردند و مردان در بیرون از محیط خانه مشغول به انجام فعالیت‌های اقتصادی بودند و خرج و مخارج خانواده را تأمین می‌کردند، مردها نقش تعیین کننده داشتند و این مسئله به صورت یک فرهنگ و سنت پذیرفته شده بود.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان و تغییر در سنت‌ها و فرهنگ‌ جامعه، نقش‌ زوجین نیز دچار تغییرات زیادی شد، افزود: امروزه هدایت مسیر زندگی چه در منزل و چه در خارج از آن بر عهده هر دو نفر(زن و مرد) است و غالب جامعه به این سمت پیش می‌رود.

اکبرزاده ادامه داد: در حال حاضر زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال خانواده نقش تأثیرگذاری دارند و در چنین زمانی شرایط گذشته خیلی جوابگو نیست، لذا بهتر است زوجین در ارتباط با مسائل زندگی به صورت توافقی پیش روند، در خانواده‌های امروزی باید به این نکته توجه کنیم که آیا زن خانه دار است یا شاغل؟

وی با اشاره به اینکه آگاهی ناکافی زن از منابع مالی، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به عنوان نفر اول خانواده موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شود، افزود: اگر این نقش به صورت سلطه گرانه و اجباری در اختیار زن قرار گیرد، باعث تنش شدید در رابطه و احتمال پایین آمدن اعتماد به نفس مرد و در نهایت اجتناب از نقش‌های مختلف در مردان می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه اشتغال زنان موجب تغییر در نقش‌ها می‌شود و این امر مستلزم توافقات جدید در جو حاکم بر شرایط جامعه و خانواده است، گفت: در صورت توافق زوجین در اکثر امور زندگی و برخورداری آن‌ها از بلوغ کافی برای مذاکره، بسیاری از کارها به طور توافقی و همدلانه پیش خواهد رفت.

این روانشناس ادامه داد: اگر انصاف و مشورت در تصمیم گیری‌ها رعایت شود، این ارتباطات از صمیمیت و دلگرمی قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد بود، اما در این رابطه‌ها نیز علی‌رغم پایبندی به اصول فوق و توافق پذیری، بهتر است برای مواقعی که قدرت تصمیم گیری مشترک پایین است یکی از زوجین نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و حرف آخر را بزند، البته این مورد نیز باید به توافق زوجین برسد.

اکبرزاده با بیان اینکه تغییرات جامعه و اشتغال نسبتا برابر زنان با مردان احتمال بروز یک سری مشکلات را بالا برده است، افزود: استقلال مالی زنان باعث قدرتمند شدن آن‌ها نیز شده، البته این یک اتفاق طبیعی است، (استقلال مالی با قدرت بالا رابطه مستقیم دارد) اما این مسئله در رابطه زوجین احتمال بروز مشکلات را به همراه دارد و اگر زوجین نسبت به این مسئله آگاه نباشند طبیعتا رابطه زناشویی آسیب خواهد دید.

وی بیان کرد: اگر هر دو نفر از نیاز قدرت بالایی برخوردار و توافق پذیری پایینی داشته باشند، احتمال جنگ قدرت برای نفر اول بودن در تصمیم گیری مطرح می‌شود و به رابطه‌ آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

این روانشناس گفت: در واقع بیشتر از اینکه نگران نفر اول یا دوم بودن و نقش جنسیت در رابطه زوجین باشیم، باید به دنبال توافق درست آن‌ها باشیم تا جنگ قدرت اتفاق نیفتد، توافق در مسائل تأثیرگذار راهکار اساسی است، اما در صورت دشوار بودن تصمیم گیری‌ها در برخی از موارد، بهتر است بر سر تعیین کننده بودن یکی از زوجین توافقی صورت پذیرد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: