۰

وضعیت زندگانی امام عسکری (علیه السلام)

قرآن و عترت دو یادگار پیامبر گرامی اسلام (ص) برای مسلمین است و عنصر مهم وحدت‌بخشی برای امت مسلمان تلقی می‌شود.
کد خبر: ۲۰۲۰۸۵
۱۱:۳۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

شیعه نیوز: امام حسن عسکری (علیه السلام) امام یازدهم شیعیان در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ در مدینه به دنیا آمدند؛ پدر بزرگوارشان امام هادی (علیه السلام) و مادرشان حدیث نام دارد.

کنیه امام حسن عسگری (علیه السلام) ابو محمد و لقب‌های این امام همام ابن‌الرضا، صامت، هادی، رفیق، زکی، عسکری و نقی است.

دوران زندگانی امام عسکری (علیه السلام) همزمان با خلیفه عباسی بوده است، لقب عسکری از آن جهت به ایشان داده شده که در شهر سامرا که به عسکر (اردوگاه یا شهر نظامی) نیز مشهور بوده، اقامت اجباری داشته است.

امام حسن عسکری (علیه السلام) بیشتر طول عمرش را در حبس خانگی به سر بردند؛ یکی از دلیل مشهور این امر این بود که ایشان صاحب فرزندی خواهد شد که به عنوان منجی آخرالزمان قیام خواهد کرد تا زمین را از عدالت پر کند.

امام عسکری (علیه السلام) طی سال‌های امامت‌شان در سامرا تحت محدودیت‌های اعمال شده از سوی خلافت عباسیان زندگی می‌کردند، به طوری که این امام همام تحت نظر جاسوسان خلیفه‌های وقت بودند، در نتیجه نمی‌توانست با شیعیان ارتباط آزادانه داشته باشند و تنها با خواص که شامل اصحاب‌شان بودند شخصاً ارتباط داشتند.

به نوشته منابع شیعی، امام حسن عسکری (علیه السلام) سرانجام در ۸ ربیع‌الاول به دستور معتمد خلیفه عباسی مسموم شدند و در سامرا و در کنار قبر پدرشان امام هادی (علیه السلام) مدفون شدند.

دوران زندگانی امام یازدهم دوران خفگان بود، به طوری که شیعیان به راحتی نتوانستند با امام‌شان ارتباط و دیدار داشته باشند در نتیجه با توسل به راه‌های مختلف به دیدار امام عسکری نایل می‌آمدند و در صورت اطلاع خلیفه عباسی شیعیان کشته می‌شدند.

با وجود دوران خفگان، امام حسن عسکری (علیه السلام) همواره به کار ولایت جامعه اسلامی مشغول بودند. ایشان بیش از ۲۹ سال عمر نکردند ولی در مدت شش سال امامت آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی که از راه‌های دور برای کسب فیض به محضر امام (علیه السلام) می‌رسیدند بر جای گذاشتند.

قدرت علمی این امام همام که از سرچشمه زلال ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) مایه گرفته بود، در زمان ایشان تعلیمات الهی و مناظرات کلامی جنبش علمی خاصی را تجدید کردند و فرهنگ شیعی که تا آن زمان شناخته شده بود، در رشته‌های دیگر نیز مانند فلسفه و کلام ظهور پیدا کرد.

وضعیت زندگانی امام عسکری (علیه السلام) این آگاهی را به شیعیان در جهت آماده‌سازی زمان غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که فرزند بزرگوارشان بودند، می‌داد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: