۵
مسعود بحرینی

آیت الله سیستانی تنها برنده مثلث قدرت در عراق

کد خبر: ۲۰۱۸۱۸
۰۱:۳۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

حوادث امروز عراق و يک اشتباه استرا تژیک ایران در این کشور

آیت الله سیستانی تنها برنده مثلث قدرت در عراق

به یاد دارم چند سال پیش، در سفری که به عراق داشتم شاهد نصب تصاویری بسیار بزرگ از برخی شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی ایران در برخی خیابانهای این کشور بودم، شاید دیدن این تصاویر برای من بعنوان یک ایرانی خوشایند بود، ولیکن با توجه به حس ناسیونالیستی شدید و حساسیت های خاص تاریخی عراقی ها این حرکت را بسیار اشتباه و تحریک آمیز دیدم، همین حس مشابه را نیز در سفرم به لبنان و در مناطقی از بیروت داشتم، زیرا به قدری از اِلِمانهای ایرانی را در سطح شهر استفاده و قابل مشاهده بود که اگر شخصی دقت نداشت احساس میکرد در یکی از خیابانهای تهران در حال قدم زدن است .

تحریک حس ناسیونالیستی عراقی ها اشتباهی بزرگ

در خرداد سال هزارو سیصد نود چهار " قاسم الاعرجی" نماینده سازمان "بدر" [وابسته به ایران] در مجلس عراق در گفت و گو با شبکه تلویزیون عراقی السومریه اظهار داشت : شایسته است مجسمه "سردار قاسم سلیمانی" در عراق نصب شود. کم سواد ترین فرد سیاسی به راحتی متوجه می شود که چنین تجلیلی از یک سردار ایرانی در کشوری به نام عراق با پیشینه ی تاریخی مشخص، تنها باعث بروز حساسیت و بعضا ایجاد نفرت علیه شخص حاج قاسم و جمهوری اسلامی میگردد.

از این سو اظهارات نابخردانه برخی چهره های به اصطلاح سیاسی داخلی در ایران که از امپراطوری [1] ایرانی سخن به میان آوردند همچون کشیدن کبریت به انبار مهمات احساسات ناسیونالیستی عراقی ها، و واکنش های جدی در منطقه و جهان را به همراه داشت.

اگر درباره مردم عراق ساده بخواهم بگویم، آنان مردمی دیدم که اگر احساس کنند به نحوی مورد تحقیر فرد یا حتی کشوری قرار گرفته اند شاید تمام خوبی هایی را که از پیش در حق آنان کرده باشند را فراموش می کنند و بالعکس !

سوء مدیریت دولتمردان مورد حمایت ایران 

از پس از سقوط رژیم حزب بعث اکثر دولتمردان عراقی که بعد ها به فساد مالی و ضعف مدیریت متهم شدند متاسفانه به نحوی از حمایت ایران برخودار بودند، لذا مردم عراق بخشی از مشکلات خود را از چشم ایران می بینند، اما این سکه دو رو دارد اگر کمک های نظامی و راهبردی ایران در مقابله و مبارزه با داعش به موقع به کمک کشور همسایه نمی رسید  امروز معلوم نبود مردم این کشور چه وضعیتی را شاهد بودند .

آیت الله سیستانی تنها برنده مثلث قدرت در عراق
 

 

مردم مظلوم عراق در دوران حکومت بعثی ها شاهد ظلم و جور وصف ناشدنی و بخش قابل ملاحظه ای از خانواده های عراقی داغ یک یا چند نفر از عزیزانشان را به دل دارند، با حمله ایالات متحده آمریکا که منجر به سرنگونی دیکتاتور سفاک عراق شد به یکباره نور امیدی از پشت ابرهای سیاه نا امیدی در دل این مردم بوجود آمد و پس از برگزاری انتخابات و تشکیل دولت قانونی و به قدرت رسیدن شیعیان، حال مردم منتظر مشاهده افق جدیدی در زندگی خویش بودند و همه انتظار داشتند پس از سالها خفقان و سرکوب، حکومت منتخبشان بتواند عدالت و حقوق اجتماعی را برای آنان به ارمغان بیاورند، ولی متاسفانه به دلیل عدم کفایت و سوء مدیریت برخی مقامات حکومتی و از سوی دیگر فتنه انگیزی های پس مانده های رژیم سابق و برخی کشورهای منطقه، این مردم امیدوار به تغییر، هر روز شاهد نا امنی و افشای فسادهای مالی گسترده در بدنه حاکمیت بوده و هستند .

آیت الله سیستانی تنها برنده مثلث قدرت در عراق

نزاع دولتها در عراق و خون هایی که بر زمین ریخت

ایالات متحده آمریکا بیشترین هزینه را در جنگ عراق متحمل و بیش از چهار هزار سرباز خود را در این نبرد از دست داد و لی ایران با هوشمندی و سهولت به عرصه ی سیاسی عراق وارد شد و این مطلب قطعا برای آنان خوشایند و قابل قبول نبود .

همچنین رژیم آل سعود، همسایه جنوبی عراق و اسراییل به عنوان دشمن قسم خورده ایران، نیز یکباره متوجه حضور پر رنگ ایران در کنار مرزهایشان شدند، لذا شروع به فتنه انگیزی نموده تا به حساب خود از آنچه نفوذ و قدرت ایران در منطقه عنوان می کنند کاسته شود و نتیجه این کارزار خون هایی بود که در این سالها درحملات تروریستی از مردم عراق به زمین ریخت و خانواده های بسیاری در میان این تسویه حساب دولتها داغدار شدند .

حساسیت هایی که باید بدان توجه بیشتری میکردیم

ما نباید فراموش میکردیم با اینکه از لحاظ دینی و مذهبی به عراقی های عموما شیعه نزدیک هستیم ولی هم زبان و هم فرهنگ آنان نیستیم و هنوز نگاه سنتی عرب و عجم در پس ذهن عراقی ها وجود دارد و مهمترین نکته جنگی هشت ساله است که میان  دو کشور شیعه اتفاق افتاد و خانواده های بسیاری از دو طرف را داغدار نمود، و هنوز که هنوزه از این اتفاق تلخ از اذهان دو ملت پاک نشده و نخواهد شد لذا ما می بایست در تعاملات با این کشور تمام این نکات را مد نظر داشته باشیم .

تدابیر حکیمانه آیت الله سیستانی در عراق

آیت الله سیستانی را به حق میتوان میرزای محمد حسن شیرازی [صاحب فتوای تنباکو] در این دوران نامید ، ایشان با اتخاذ تدابیر و مواضع به موقع و در شرایط حساس توانست عراق را از چند بحران خطرناک دور نماید و فتوای جهاد علیه داعش را میتوان مصداق بارز اقدامات ستودنی آیت الله عنوان کرد و امروز به قول عده ای که آیت الله سیستانی را [به کنایه] مرجع ساکت خطاب میکردند، وی تنها برنده مثلث قدرت در عراق است .

هنور فرصت باقیست

ولیکن خوشبختانه با وجود عرق دینی و مذهبی میان ایران و عراق هنوز هم برای تغییر در پازل بازی فرصت باقیست، ما باید طوری بازی را ادامه دهیم که به هیچ وجه باعث تحریک عواطف و احساسات ناسیونالیستی مردم عراق نگردد و به حمایت از کوتوله های ناکارآمد سیاسی این کشور پایان داده و بقول معروف روی اسب بازنده شرط بندی نکنیم !

والسلام

مسعود بحرینی 

مدیر مسئول خبرگزاری شیعه نیوز

.......................................................................................................

1 ) . هنری کیسینجر 13 سال پیش در اظهار نظری معروف گفت رهبران ایران باید «تصمیم بگیرند می خواهند نماینده یک آرمان باشند یا یک کشور». در مورد آخری منافع ایران و آمریکا می تواند «همساز» باشد. اما در مورد اولی «اگر تهران بر ترکیب سنت امپراتوری پارس با شور و شوق اسلامی معاصر اصرار داشته باشد، برخورد با آمریکا اجتناب ناپذیر است».

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
بسیار عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
حقوق شیعیان عراقی سالهاس که پایمال میشه.دولتمردان عراقی باید به خواسته های بر حق انها توجه کنه.
O
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
درپشت تصویر اقای سیستانی پرچم بعثی ها وجوددارد؟!
1
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
پرچم صدام راحذف کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
با غرض نوشتی نویسنده ی محترم. شما در کشورهای اسلامی کشوری قویتر از ایران میشناسی!! پس باید راه اتحاد را به مردم نشان داد