۰

روایت جهانی زیارت برای صلح در اتریش

رایزنی فرهنگی ایران در اتریش با مشارکت مرکز مذهبی راه یاکوب وابسته به دفتر کاردینال شون بورن، نماینده پاپ در اتریش، برای نخستین‌بار نمایشگاهی را با عنوان «دو مسیر زیارتی برای صلح» برگزار کردند. در این نمایشگاه ۲۵ تابلو از راهپیمایی مردم به‌مناسبت اربعین حسینی و ۲۵ تابلو نیز از راهپیمایی مسیحیان اتریش به سمت کلیسای سنت جیمز در اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۲۰۱۰۴۷
۱۰:۰۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، رایزنی فرهنگی ایران در اتریش با مشارکت مرکز مذهبی راه یاکوب وابسته به دفتر کاردینال شون بورن، نماینده پاپ در اتریش، برای نخستین‌بار نمایشگاهی را با عنوان «دو مسیر زیارتی برای صلح» برگزار کردند. در این نمایشگاه ۲۵ تابلو از راهپیمایی مردم به‌مناسبت اربعین حسینی و ۲۵ تابلو نیز از راهپیمایی مسیحیان اتریش به سمت کلیسای سنت جیمز در اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

همه‌ ساله میلیون‌ها نفر از عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از ملیت‌های مختلف پیاده به‌ سوی کربلا حرکت می‌کنند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند. از طرفی سالانه بیش از ۳۲۰ هزار نفر از مسیحیان کاتولیک از سراسر اروپا و حدود پنج هزار نفر از اتریش به قصد زیارت سنت جیمز، به طرف شهر ساحلی سانتیاگو دکامپوستلا در شمال غربی اسپانیا حرکت می‌کنند. بیشتر زائران تا صدکیلومتری این شهر با وسایل نقلیه می‌روند و از آن فاصله راهپیمایی خود را آغاز می‌کنند، برخی نیز این راه طولانی را به‌ صورت کامل پیاده می‌روند.

روایت جهانی زیارت برای صلح در اتریش

در آیین گشایش نمایشگاه «دو مسیر زیارتی برای صلح»، لیزا هوبر، رییس موسسه دینی «به کجا می‌روی» گفت: مرکز ما به مومنان کمک می‌کند تا با پای پیاده به سمت کلیسای سنت جیمز در اسپانیا بروند و خود و خدای خود را بهتر بشناسند، به هم‌نوعان خود عشق بورزند و به آرامش و صلح درونی و بیرونی برسند. یکی از اهداف این مرکز، گفت‌وگو در زمینه دینی و فرهنگی است؛ به همین دلیل این نمایشگاه می‌تواند بهترین سوژه برای آغاز تبادل فرهنگی میان دو مرکز شود. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید ما اشتراکات زیادی در این مراسم داریم و امیدواریم با این‌گونه برنامه‌ها به صلحی پایدار در جهان کمک کنیم.

مهرداد آگاهی، رایزن فرهنگی ایران در اتریش نیز عنوان کرد: پیام همه انبیای الهی معنویت بود؛ معنویت یعنی توجه به عالم معنی که غیر از عالم طبیعت است. مهمترین توجه، توجه انسان به خداوند است و برای این که این توجه حاصل شود باید از توجه به خود و باورمندی نسبت به خود آغاز شود. آدمیان باید اول با خود صلح و آشتی کنند. این آشتی زمینه آشتی با خداوند را هم فراهم می کند. حضرت عیسی (علیه السلام) تعبیری دارند که می‌گوید «خودت را بشناس تا خدای خود را بشناسی». ما نیز در اسلام چنین تعابیری از بزرگان داریم. وقتی انسان خود را بشناسد به خودش و دیگران ظلم نمی‌کند. در عاشورا جهل و نادانی بود، نسبت به خودشان ظلم کردند و یکی از بهترین انسان‌ها را به شهادت رساندند.

او ادامه داد: چرا راه رفتن و پیاده‌روی؟ حضرت عیسی (علیه السلام) در انجیل یوحنا می‌گوید «من راه هستم»؛ یعنی راه نجات پیدا کردن و راه سعادت است. خداوند هم در قرآن به پیامبر گرامی ما می گوید «اهدنا الصراط المستقیم» و از راه صحبت می‌کند. پیامبران و انبیا برای نشان دادن راه مبعوث شدند و هدف رسیدن به مقصدی که به صلح می‌انجامد هدایت با نفی خشونت است. خشونت به گمراهی و انحراف کشیده می‌شود و نتیجه‌اش کشتن بزرگترین و برترین‌های تاریخ می‌شود. عده‌ای مسیر معنویت و راه را در پیاده‌روی می‌بینند؛ چه به ‌طرف سنت جیمز در اسپانیا و چه به‌ طرف امام حسین (ع) در کربلا. این کار نمایش به جان خریدن زحمت در راه آرمان‌های بزرگ و معنویت است. برگزاری این نمایشگاه شروع کاری برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های معنوی و اخلاقی دو آیین بزرگ مسیحی و اسلامی است.

روایت جهانی زیارت برای صلح در اتریش

آگاهی همچنین گفت که بعد از اطلاع از این برنامه، برخی از محافل مهم دینی و آکادمیک در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند تا میزبان این نمایشگاه در ایران باشند و سال آینده این اتفاق می‌تواند بیفتد.

سپس حجت‌الاسلام دکتر محمد والدمن ـ از شیعیان اتریشی ـ اظهار کرد: راهپیمایی اربعین، راهپیمایی عاشقان فردی است که خود عاشق خدا بود. در حدود ۱۳۰۰ سال پیش فردی به نام امام حسین (ع) برای مبارزه با بی‌عدالتی و ستمگری قیام کرد تا عدالت و دادگری در جامعه حاکم شود. کسی که از همه چیز خود، حتی از همسر و فرزندانش گذشت تا صلح، هم‌نوع دوستی و محبت در جامعه حاکم شود. وظیفه ما این است تا با شرکت در این راهپیمایی‌ها با امام حسین و اهدافش پیمان ببندیم و از طرف دیگر با پاک کردن درون به آرامش برسیم تا بتوانیم این آرامش را به دیگران انتقال دهیم. جامعه ای که آرامش در آن حاکم است به صلح خواهد رسید. امیدواریم با این تعامل‌ها و گفت‌وگوها الگویی برای صلح و دوستی دیگران باشیم.

در ادامه این مراسم اشتفان ایگنر، رییس موسسه راه یاکوب گفت: هر ساله در طول سال تعداد زیادی مسافر از سرتاسر اروپا برای دیدن کلیسای سنت جیمز که یکی از مشهورترین اماکن زیارتی در اروپا بعد از واتیکان است، می‌روند. طبق آمار شهر سانتیاگو، در تاریخ ۲۵ ژوییه ۲۰۱۸ در حدود ۳۲۰هزار نفر از سرتاسر اروپا پیاده برای دیدن این کلیسا عازم اسپانیا شدند.

به گفته او، این کلیسا در طول سال مقصد زیارتی زائران است ولی هرساله در تاریخ ۲۵ ژوییه نقطه اوج این مسافرت است؛ چرا که در ۲۵ ژوییه ۸۱۸ استخوان‌های یاکوب مقدس را از بیت المقدس به اسپانیا آوردند و در این مکان خاک کردند. راه سنت جیمز شبکه‌ای از مسیرهای زیارتی در اروپا است که همه به شهر اسپانیایی سانتیاگو دکامپوستلا منتهی می‌شود.

روایت جهانی زیارت برای صلح در اتریش

رییس موسسه راه یاکوب اضافه کرد: در این راه ما یاد می‌گیریم با هم دوست شویم و به همدیگر کمک کنیم و همدیگر را با خوراک و نوشیدنی مهمان کنیم؛ یعنی یاد می‌گیریم به همدیگر صلح و آرامش هدیه کنیم. این سفر زیارتی حواس را باز می‌کند و بسیاری از زائران دوباره مانند کودک می‌بینند، می‌شنوند، احساس می‌کنند و بو و مزه را می‌فهمند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: