۰

مکمل‌های ورزشی آسیب رساندن به بدن یا زیبایی؟

باشگاه بدنسازی و مکمل‌هایی که گاهی قیمت آن‌ها سر به فلک می‌گذارد؛ غافل از آن‌که می‌توانند سلامتی ما را به مخاطره بیندازند و خودشان عامل ناسالم شدن بدنمان شوند.
کد خبر: ۲۰۰۷۷۳
۰۹:۴۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شکی نیست که ورزش کردن در آرامش روح و سلامت بدن ما اثر مثبتی دارد. ورزش کردن اما وقتی تبدیل به صنعتی می‌شود که قرار است عده‌ای از آن کسب سود هم بکنند، می‌تواند برای افراد خطرناک هم باشد. ما برای خودمراقبتی و بهبودی حالمان هم که شده، باید تحرک را در زندگی که ماشینی شده است و پشت میزنشینی عادت اغلب افراد است، در زندگی خودمان بگنجانیم. اما آیا بحث سلامتی حاصل از ورزش و زیبایی اندام با هم تناسبی دارند؟ آیا مکمل‌های ورزشی که هر روزه تجویز می‌شوند و علاوه بر سلامتی قرار است بدن‌ را زیباتر کند برای سلامتی ما ضرر دارند؟

در این رابطه گفتگویی با محمد میرشکار، کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی بدنساز داشتیم و مهم‌ترین توصیه او در این رابطه این بود که افراد فریب رنگ و لعاب مربیان و باشگاه‌های ورزشی در فضای مجازی را نخورند، چون درغیراین صورت باید هزینه گزافی را صرف سلامتی از دست رفته‌ خودشان کنند و کمترین هزینه‌ای که برایشان خواهد داشت افسردگی و مشکلات کلیوی خواهد بود.

می‌گویند اول مکمل بخرید، بعداً ورزش کنید! چرا؟!

بسیاری از مربیان باشگاه‌های ورزشی، مکمل‌های زیادی را به ورزشکاران معرفی می‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا نیازی به این میزان مکمل وجود دارد یا علت دیگری در میان است. محمد میرشکار در این رابطه به سودآوری فروش مکمل‌ها اشاره می‌کند.به نظر او عده‌ای از مربیان، هم در فروش مکمل و داروهای بدنسازی فعالیت می‌کنند و هم مربی پرورش اندام هستند. همچنین متأسفانه خرید مکمل جزو پیش‌شرط اولیه برای برخی مربیان جهت ارائه برنامه ورزشی به افراد شده و فروش دارو به ورزشکاران آن هم از ابتدای تمرین و فعالیت برای این عده از مربیان فقط جنبه مالی دارد. او مربیانی را به چشم دیده‌ است که هنوز ورزشکار برای تمرین به باشگاه مراجعه نکرده است و پشت هیچ دستگاه ورزشی هم ننشسته و سابقه تمرین هم نداشته، اما فوراً خرید مکمل و استفاده از آن را قبل از هرکاری برای او تجویز می‌کنند!

خانواده‌ها فریب تبلیغات را نخورند

خانواده‌ها نباید در برابر تبلیغات دروغین برخی باشگاه‎ها و مربیان در فضای مجازی تسلیم شوند. محمد میرشکار در این زمینه توصیه می‌کند که خانواده‌ها با مشورت و حتی تحقیقات جزیی هم می‌توانند نگرانی خودشان را از آسیب‌های احتمالی روحی و جسمی نسبت به فرزندانشان را پیشگیری کنند تا فرزندان آنان قربانی تبلیغات دروغ و افراد کاسب نشوند. اما در عین حال اکثر افرادی که به عنوان مربی در باشگاه‌های ورزشی فعالیت می‌کنند، یا تحصیلات مرتبط دانشگاهی دارند یا حداقل دوره‌های آموزشی تخصصی کشوری یا بین‌المللی را سپری کرده‌اند. نباید بخاطر عده‌ای که مسائل مالی برایشان مهم‌تر از همه چیز است مابقی مربیان ورزشی و پرورش اندام را زیرسوال برد.

در این زمینه بخوانید:

۱۰ نسخه از ۱۰ کشور دنیا برای تناسب وزن و مبارزه با چاقی

علت‌هایی که باعث افزایش چاقی شکمی می‌شود؛ شکم در موقعیت آفساید!

هیچ مکملی بدون عوارض نیست

میرشکار در پایان گفتگو تأکید کرد که هیچ مکمل و دارویی در ورزش بدنسازی بدون عوارض نیست ما برخی از آن‌ها ممنوعه هستند که هر سال سازمان مبارزه با دوپینگ لیستی با عنوان داروهای ممنوعه را در ورزش حرفه‌ای منتشر و اطلاع‌رسانی می‌کند. استفاده انواع محرک‌ها، پپتاید، استروئید آنابولیک و... عوارض وحشتناک و سنگینی همچون بروز سرطان، مشکلات کلیوی، مشکلات کبد، مسائل جنسی، بزرگ شدن فک، صورت و سینه را برای مصرف‌کنندگان دارد.

ژنتیک یا استعداد بدنی تأثیرگذار هستند

سوالی که ذهن بسیاری از ما را درگیر خود می‌کند و حتی باعث بی‌رغبتی ما به ورزش می‌شود، نتایج متفاوتی است که از ورزش می‌گیریم. محمد میرشکار در این رابطه اعتقاد دارد قطعا ژنتیک یا همان استعداد بدنی در بدنسازی موثر است، اما در عین حال این مساله نباید بهانه‌ای برای ورزش نکردن ما باشد. بنابراین به نظر او هر آدمی را باید نسبت به شرایط و وضعیت خودش مقایسه کرد و هر فردی توانایی ایجاد تغییر در بدن و تناسب اندام خود را دارد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: