۰

طرز استفاده صحیح از عطر

عطر یا ادکلن مرغوب و گران‌قیمت هم خوب است، اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد. یکی از آشنایان عطر بسیار گران‌قیمتی خریده بود که به شدت پز قیمتش را می‌داد، اما وقتی آن را به خودش می‌زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واکنش پوست شماست که ملاک است نه جیب شما! این شاید نکته مفیدی در این زمینه باشد.
کد خبر: ۲۰۰۴۴۶
۱۵:۴۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای باکلاس بودن باید عطر و ادکلن‌های گران‌قیمت بخرند، چون مرغوب‌تر و خوش‌بوترند. این فکر از جهاتی غلط است. هر کسی می‌تواند با هزینه‌ای اندک عطر مناسب خود را بخرد که از آن راضی باشد.

عطر یا ادکلن مرغوب و گران‌قیمت هم خوب است، اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد. یکی از آشنایان عطر بسیار گران‌قیمتی خریده بود که به شدت پز قیمتش را می‌داد، اما وقتی آن را به خودش می‌زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واکنش پوست شماست که ملاک است نه جیب شما! این شاید نکته مفیدی در این زمینه باشد.

مطمئنا دیدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادکلن عوض خواهد شد.

چرا گفتیم سازگاری با بدن شما؟ عبارت دقیق‌تر «سازگاری با پوست شما» است. باز هم بسیاری از مردم طرز استفاده غلطی از ادکلن و عطر‌ها دارند. آن‌ها را به لباس خود می‌زنند! نمی‌دانم شاید عطر‌هایی مخصوص لباس هم وجود داشته باشد، ولی مسئله این است که عطر باید روی پوست جواب بدهد. ما دکتر پوست نیستیم، ولی با تجربه بیشتر دریافته‌ایم که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است.

شاید بوی بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابر این هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واکنش‌های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است و به‌طور کلی رایحه عطر باید روی پوست جواب بدهد. دقیقاً کجا؟ چند نقطه از بدن هست که دارای نبض است؛ پشت گوش‌ها در قسمت زیر آن و کناره‌های بینی و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست، ولی سعی کنید به گردن نزنید، چون پوست گردن مقداری حساس است. همان کناره‌های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث می‌شود که رایحه‌عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو، یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و کنار قوزک پا نیز دقت کنید، آنجا نیز یک نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشک است می‌توانید قبلاً از کرم‌یا لوسیون‌استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود.

یادتان باشد که شما «عطر را به خاطر دیگران می‌زنید»، چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی نمی‌شنوید. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید. به هر حال بیشتر افراد تقریباً روی یک چیز نقطه اشتراک دارند و آن این است که برای بوی خوش احترام قائلند.
چگونگی ماندگاری بوی عطر

شما رایحه عالی مورد نظر خود را در قیمتی مناسب پیدا کرده اید، اما هر زمان که از آن استفاده می‌کنید، به زودی و در عرض چند ساعت بوی آن از بین می‌رود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ روش‌هایی را بیاموزید تا به شما اطمینان بدهد که بوی عطرتان در سرتاسر شب یا روز قوی و خوب باقی می‌ماند.

۱- پوست سالم رمز استفاده موفق از محصولات آرایشی و زیبایی است. ابتدا مطمئن شوید که پوست شما پیش از استفاده از عطر کاملا شسته و تمیز است.

۲- توجه کنید که چه نوع مواد بهداشتی پوست و بدن باعث می‌شود که بدن شما بوی تندی داشته باشد. اگر از عطر برای این منظور استفاده می‌کنید که بوی بدن شما را بپوشاند، این بو و عطر به مدت طولانی نمی‌ماند و سرانجام بوی بدن شما بر عطر غلبه می‌کند.

۳- اگر بوی بدن شما به شکلی است که اثر عطر را از بین می‌برد، قبل از به کار بردن عطر از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب استفاده کنید.

۴- دقت کنید که عطر را در جایی که ماده بوبر یا ضد عرق استفاده کرده اید، به کار نبرید. بوبر‌هایی با رایحه ملایم بوی عطر شما را نمی‌پوشاند، بلکه آن را افزایش می‌دهند. بوبر‌ها هر نوع بوی عرق را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که رایحه عطر به خوبی بدن شما را خوشبو کند.

۵- قبل از استفاده از عطر مطمئن شوید که خراش و زخم روبازی بر روی پوست خود ندارید، زیرا ترکیب عطر با مایعات بدن باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

عطر آمیزه‌ای از روغن‌های اساسی، ترکیبات معطر، ثابت کننده و الکل می‌باشد. روغن‌های اساسی از طریق تـقـطـیر گـل‌هـا، گیاهان و علف‌ها به‌دست می‌آید. اگر عصاره‌گیری از طریق تـقطیر مـیــسر نباشد توسط روغن‌های جاذب این کار صورت می‌گـیـرد؛ مانند گل یاس. عصاره‌گیری توسط روغن‌های جاذب اساسا عمل استخراج توسط جذب مواد معطر به داخل موم و سپس استخراج و جداسازی روغن بدبو توسط الکل می‌باشد. در سـاختـن عـطر مواد شیمیایی معطر نیز به‌کار می‌رود. ثـابـت‌کننده‌ها که وظیفه پیوند دادن و متصل کردن عطر‌های گوناگون را به‌عهده دارند، شامل بلسان (درخت گل حنا)، عنـبر سائـل و شیره غـدد بـودار آهـوی مشک (نــوع غلیظ آن بدبو بوده، اما در محلول الکل به‌عـنـوان عـامـل نگه‌دارنده کاربرد دارد) می‌شوند. میـزان الکل افزوده بستگی به نوع عـطر دارد.

عطر چیست و ادکلن کدام است؟

میزان در شناسایی عطر ۴۰ درصد است. همان‌طور که طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار یا نقره ۸۰ تا ۱۰۰ مرغوب تا خالص خوانده می‌شود، معیار عطر نیز ۴۰ درصد است؛ یعنی از عصاره (اسانس، جوهره) به دست آمده ۴۰ درصد عطر خالص باشد و مابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنی‌ها که آن خالص‌ترین و گران‌ترین عصاره‌هاست. حالا معیاربندی عطر‌ها از همین میزان غلظت شروع می‌شود:

۱- ۲۰ تا ۴۰ درصد عطر مرغوب تا خالص یا Perfum

۲- اگر عطری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از این مواد معطر را داشته باشد به آن می‌گویند عطر یا «اودوپرفیوم» (Eau de perfume)

۳- اگر بین ۵ تا ۱۰ درصد مواد معطر باشد به آن می‌گویند «اودوتوالت» (Eau de toilette)

۴- اگر ۲ تا ۴ درصد مواد معطر داشته باشد به آن می‌گویند «اودوکلن یا ادکلن» (Eau de cologne)

این بود فرق عطر با ادکلن که البته روی شیشه آن‌ها با علامت FL.OZ نوشته شده که هر کدام در چه رده‌ای هستند و این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت و کیفیت یک ادکلن ندارد. ادکلن و اودوتوالت نیز فرق چندانی از نظر مصرف با هم ندارند و اینجا فقط یک طبقه‌بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادکلن می‌گوییم.


انـواع عـطـر و خـواص آنـها

هــمان‌طـور کـه درصد (غلظت) ترکیبات معطر (اروماتیک) کاهش می‌یابد، شـدت و طول عـمـر عطر نیز کاهش می‌یابد. تـرکیـب آب و الـکل به‌عنوان حلال مواد معطر به‌کار می‌رود. در عمل گرمای بدن سبب می‌گردد تـا حـلال به سرعت تـبـخیر شده و عـطر بـه‌روی پـوست بـاقـی بـماند تا به‌تدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد.
ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده کنیم؛ «شیرین»، «تلخ»، «ترش». چند رده‌بندی‌دیگر مانند انواع رایحه‌گل‌ها یا میوه‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد، ولی این سه نوع رایحه به اضافه «سرد» و «گرم» ساده‌ترین معیار‌های ما برای شناسایی عطر‌ها هستند. علاوه بر صفات «تند» و «ملایم» شاید بشود صفت‌های «سنگین» یا «سبک» را هم به کار برد. برخی از عطر‌ها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌سردی و گرمی هستند؛ مثلا عطر‌های گرم و شیرین، سرد و تلخ یا تند و شیرین، با تندی و ملایمت‌های مختلف.

عطر‌های گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر
عطر‌های سرد و تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه
عطر‌های تند از هر نوع: برای میهمانی‌ها و مجالس
نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌بویایی شما دارد.
مراحل تبخیر عطر

۱- رایحه اولیه: رایحه‌ای است که پس از چند دقیقه از استعمال عـطـر احـسـاس می‌گردد و همان احساس اولیه از بوی عطر می‌بـاشد، بـه هـمین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند می‌بـاشد. ترکیـبـاتی کـه در ایـن مـرحله دخیل هستند بوی تند دارند و شدیدا فرار می‌باشند و به‌سرعت تبخیر می‌گردند.

۲- رایحه ثانوی: رایحه عطر ثانوی زمانی‌کـه رایـحه ابتدایی از میان می‌رود آشکار می‌گردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان ملایم‌کننده بوی تند اولیه به‌کار می‌رود. رایحه این مرحله چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از استعمال عطر احساس می‌گردد.

۳- رایحه پایه: رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می‌رونـد. ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می‌بـاشنـد. رایحه این مرحله قبل از ۳۰ دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.

نکاتی در مورد مصرف عطر‌ها

۱- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید، یعنی در نقاطی که جریان خون قوی و پوست گـرم‌تر از دیگر نقاط می‌بـاشد؛ مانند مچ دست، پشت گوش، قـفسه سیـنـه، گـردن، پـشـت زانو‌ها و داخل آرنج‌ها.
۲- عطر را به‌صورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
۳- پس از ۳ تا ۴ ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
۴- عطر را در هوای روبه‌روی خود اسپری کرده و از آن عبـور کـنـید. بـا ایـن کـار عـطـر به‌طور یکنواخت روی بدن شما می‌نشیند.
۵- هیچ‌گاه عطر را مستقیما روی لباس خود به‌کار نبرید، زیرا ممکن است ایجاد لک کند.
۶- زمان امتحان عطر در هنگام خرید اجازه دهید حداقل عـطر بـه‌مدت ۱۰ دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته مـی‌گردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد؛ همـچنین بیش از ۳ عطر را همزمان امتحان نکنید، چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: