۰

استقبال کمیساریای عالی پناهندگان از اصلاح قانون تابعیت در ایران

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان با صدور بیانیه‌ای از اصلاح قانون تابعیت جمهوری اسلامی ایران که بر اساس آن به فرزندان زنان ایرانی و مردان غیرایرانی، فارغ از اینکه در خاک ایران به دنیا آمده‌اند یا خیر، اجازه کسب تابعیت ایرانی را می‌دهد استقبال کرد.
کد خبر: ۱۹۹۹۱۸
۱۵:۵۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان با صدور بیانیه‌ای از اصلاح قانون تابعیت جمهوری اسلامی ایران که بر اساس آن به فرزندان زنان ایرانی و مردان غیرایرانی، فارغ از اینکه در خاک ایران به دنیا آمده‌اند یا خیر، اجازه کسب تابعیت ایرانی را می‌دهد استقبال کرد.

در این متن بیانیه کمیساریا، آژانس پناهندگان سازمان ملل، از اصلاح قانون تابعیت جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده که به فرزندان زنان ایرانی و مردان غیرایرانی، فارغ از اینکه در خاک ایران به دنیا آمده‌اند یا خیر، اجازه کسب تابعیت ایرانی را می‌دهد.

در این متن با اشاره به این قانون جدید که ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۸ به امضای ریاست مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به دولت تسلیم شده است، آن را قدمی بزرگ در راستای کاهش بی‌تابعیتی در ایران و جهان دانسته است.

براساس این اصلاحیه، کودکان زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند در صورت ثبت درخواست توسط مادران ایرانیشان تابعیت ایرانی دریافت کنند. افراد ۱۸ سال به بالا نیز می‌توانند شخصا نسبت به دریافت تابعیت ایرانی اقدام کنند. این لایحه همچنین تصریح می‌دارد افراد بی‌تابعیت نیز به محض رسیدن به سن ۱۸ سالگی و در صورتی که خود شخص یا یکی از والدینش در ایران به دنیا آمده باشند، می‌توانند نسبت به دریافت تابعیت ایرانی اقدام کنند.

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به نظرسنجی انجام شده توسط دولت ایران در سال ۲۰۱۷ که طبق آن قریب به 50 هزار کودک متولد شده از مادرانی ایرانی و پدرانی غیرایرانی قادر به دریافت مدرک هویتی رسمی «شناسنامه» نبوده‌اند، ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفته که بی تابعیتی انتخاب هیچ کودکی نیست و بدون هویت و اسناد رسمی، افراد بی‌تابعیت اغلب در جامعه نادیده گرفته می‌شوند. دولت جمهوری اسلامی ایران با این قانون جدید الگویی قابل پیروی است. این امر حرکتی بسیار مثبت برای این کودکان و خانواده‌های آنهاست.

در ادامه متن بیانیه مذکور آمده است: با فراهم آوردن امکان انتقال تابعیت از زنان ایرانی به فرزندانشان، قانون جدید گامی اساسی برای افزایش برابری بین زن و مرد در ایران به شمار می‌رود، زیرا در ایران تابعیت عمدتا بر مبنای اصل خون و از سمت پدر کسب می‌شود. اگرچه این قانون هنوز هم در رابطه با توانایی پدران و مادران در انتقال تابعیت خود، آنها را در جایگاهی کاملا برابر قرار نمی‌دهد، قطعا حاکی از بهبود قابل توجهی است. اگرچه ایران عضو کنوانسیون بی‌تابعیتی نمی باشد، دولت ایران در راستای پیشگیری و کاهش بی‌تابعیتی در کشور قدم‌های محکمی برداشته است.

این متن می‌افزاید: اصلاحیه قانون تابعیت با توجه به کمپین جهانی #من_تعلق_دارم آژانس پناهندگان سازمان ملل برای پایان دادن به بی‌تابعیتی تا سال ۲۰۲۴ مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفته است. افرادی که بی‌تابعیت‌اند ممکن است با یک عمر محرومیت و تبعیض روبرو شوند و معمولا از دسترسی به فرصتهای تحصیلی، مراقبتهای بهداشتی و فرصت های شغلی محروم می‌شوند.

در ادامه متن کمساریا ذکر شده است: در سراسر جهان، میلیونها انسان متاثر از بی‌تابعیتی هستند که سبب محرومیت آنها از حقوق اساسی و هویت رسمی که بیشتر ما آنها را بدیهی می‌پنداریم، می‌شود. براساس گزارشهای ۷۸ کشور حدود ۹.۳ میلیون نفر بی‌تابعیت هستند، اگرچه آژانس پناهندگان سازمان ملل بر این باور است که آمار واقعی به طور قابل توجهی بالاتر است.

در پایان این متن آمده است: آژانس پناهندگان سازمان ملل درپنجمین سال از کمپین ۱۰ ساله #من_تعلق_دارم برای پایان دادن به بی‌تابعیتی است و در نشستی با مقامات عالی رتبه در رابطه با بی‌تابعیتی به عنوان بخشی از نشست کمیته اجرایی کمیساریا در ژنو در اکتبر ۲۰۱۹ ،به ارزیابی دستاوردهای به روز و تشویق دولتها و دیگران برای پیوستن به این کمپین می‌پردازد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: