۰

خوردن پفک در بارداری چه مضراتی دارد؟

خوردن پفک در بارداری جزو خوراکی های ممنوعه می باشد، زیرا مصرف زیاد آن می تواند برای سلامتی جنین مضر باشد، برای آگاهی بیشتر از عوارض مصرف این نوع تنقلات در دوران بارداری، در ادامه همراه ما شوید.
کد خبر: ۱۹۹۸۰۰
۱۵:۲۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مصرف زیاد چیپس و پفک در بارداری موجب به دنیا آمدن نوزادانی کم وزن به هنگام تولد می شود. زیرا خوردن انواع چیپس، پفک و بیسکوییت در هنگام بارداری، مقدار ماده ای به نام آکریلامید را در بدن وی افزایش می دهد که این مشکل، موجب به خطر افتادن روند رشد جنین می شود و نیز نوزاد تازه متولد شده در مقایسه با نوزادان سالم دارای سر کوچکتری خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط کارشناسان تغذیه، مصرف بیش از حد چیپس، پفک و بیسکوییت در دوران بارداری، ممکن است با خطراتی برای سلامتی نوزاد تازه متولد شده همراه باشد، از این رو برای آشنایی با عوارض چیپس و پفک در بارداری در ادامه این بخش همراه ما شوید.

خانم های بارداری که در طول دوران بارداری خود، تنقلاتی مثل چیپس، پفک و بیسکوییت به مقدار زیاد مصرف می کنند، احتمال به خطر افتادن سلامتی کودک خود در هنگام تولد را افزایش خواهند داد، زیرا نوزاد تازه متولد شده این مادران ممکن است، در زمان تولد از وزن بیشتری برخوردار باشد و در واقع مصرف این خوراکی ها خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهند، همچنین احتمال ابتلا به دیابت، افزایش کلسترول و فشار خون در این نوزادان افزایش می یابد.

با توجه به صنعتی شدن جوامع امروزی و افزایش سهم تولیدات صنعتی غذایی در تغذیه افراد، اطمینان پیدا کردن از کیفیت مواد غذایی و بهداشت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که در کشورمان، مصرف بسیاری از تنقلات مضر مثل پفک و چیپس به خصوص در بین کودکان، رواج زیادی پیدا کرده است، بنابراین آگاهی دادن نسبت به عوارض جبران ناپذیر این نوع خوراکی بسیار حیاتی و ضروری می باشد.

بر اساس مطالعات انجام گرفته در بارسلونای اسپانیا، مصرف زیاد چیپس و بیسکوییت برای خانم های باردار منجر به تولد نوزاد کم وزن در هنگام تولد خواهد شد، زیرا خوردن این تنقلات مقدار آکریلامید را در بدن مادر باردار افزایش داده و در نتیجه روند رشد جنین را به خطر می اندازد و نیز موجب کوچکتر شدن سر نوزاد در مقایسه با نوزادان سالم خواهد شد، زیرا آکریلامید یک ماده شیمیایی است و در غذا هایی که با حرارت بالا می پزند، تولید می شود، بنابراین غذا هایی مثل سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، نان و قهوه حاوی این ماده مضر می باشند. به عقیده دانشمندان، رشد ناکافی سر نوزاد به دلیل اختلالاتی که در رشد سیستم عصبی وی ایجاد شده، رخ می دهد و این مشکل نیز می تواند بر روی روند رشد نوزاد در دوران بعد از تولد، تاثیر گذار باشد.

همچنین انواع پفک و چیپس به دلیل بسیاری از افزودنی های موجود مثل نمک زیاد که برای خوشمزه تر شدن آن استفاده می شود، امکان ابتلا به فشار خون، دیابت، آسیب به کلیه ها، تغییر ذائقه به خوردن غذا های شور، تورم بافت ها، تجمع آب در بدن و نیز امکان سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

از آنجا که یکی از مراحل تهیه پفک، استفاده از پودر ذرت پرس شده و با قرار گرفتن در معرض حرارت بالا به منظور پر حجم تر کردن آن می باشد، در نتیجه روغن موجود در آن سوخته و تولید پر اکسید خواهد کرد و مقدار آن در برابر نور و حرارت زیادتر شده، در نتیجه مصرف آن برای سلامتی افراد بسیار مضر است.

روغن موجود در چیپس و پفک با ترانس بالا، افزایش وزن، چربی خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد، همچنین از آنجا که برای تهیه چیپس، ممکن است روغن را چندین بار سرخ نمایند، در نتیجه مصرف آن بسیار خطرناک بوده و می تواند موجب مسمومیت و نیز ابتلا به سرطان شود.

حرارت زیاد محصول در طی فرآیند سرخ کردن، باعث ایجاد رادیکال های آزاد پر اکسید شده که خطر این مواد مشابه مواد شیمیایی موجود در سیگار است و در نتیجه منجر به ابتلای افراد به بیماری سرطان ریه، مثانه و سینه خواهد شد.

تحقیقات انجام گرفته بر روی پفک نشان می دهد، این ماده خوراکی مضر، می تواند حدود ۹ برابر وزن خود، آب جذب کند، در نتیجه معده کودکان با خوردن آن پُر شده و نیز موجب بی اشتهایی وی خواهد شد. ضمن اینکه، چیپس به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کالری روغن، موجب سیری کاذب شده و از آنجا که میل افراد به خوردن وعده های غذایی و دریافت مواد مغذی را کاهش می دهد، در نتیجه مصرف مداوم چیپس و پفک در بارداری ، خطر ابتلا به بیماری های کم خونی، پوکی استخوان، کوتاهی قد، ریزش و ضعیف شدن مو را افزایش می دهند.

منبع : آرگا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: