۰

سفر هیأت سودانی به ریاض و دیدار با شاه سعودی

هیأت سودانی در دیدار با شاه سعودی، دو موضوع اصلی یعنی ادامه کمک‌های اقتصادی و کیفیت حضور در جنگ یمن را مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۱۹۹۶۴۶
۰۹:۰۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان و «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر این کشور امروز (یکشنبه) در ریاض با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی دیدار کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) با اعلام این خبر از جزئیات این دیدار و محتوای آن سخنی نگفت و صرفا به اشاره به صرف ناهار مشترک میان طرفین اکتفا کرد. هیأت سودانی قرار است فردا راهی امارات عربی متحده شود.

پیش از این روزنامه سودانی «الانتباهه» نوشته بود سفر هیأت سودانی به ریاض و ابوظبی بنا به دعوت این دو کشور برای بررسی روابط دوجانبه و چالش‌های اقتصادی سودان، صورت می‌گیرد.

در این راستا برخی منابع دیپلماتیک به شبکه «الجزیره» گفتند که ریاض و ابوظبی به طور رسمی به خارطوم اعلام کرده‌اند که قصد دارند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود به سودان را قطع کنند. این تصمیم پس از آن صورت می‌گیرد که دو کشور تا کنون سه میلیارد دلار به سودان کمک مالی کرده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود هیأت سودانی که وزرای مالی، تجارت و صنعت را نیز به همراه خود دارد، برای ادامه کمک‌ها تلاش کند.

موضوع مهم دیگری که پیش‌بینی می‌شود در دیدار میان هیأت سودانی با سران ریاض و ابوظبی، مطرح شود؛ بحث یمن است. سودان از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۳۰ هزار نیرو در قالب ائتلاف سعودی به یمن اعزام کرده و اکنون به اعتراف دولت سودان، موضوع حضور نیروهای این کشور در یمن، جنجال‌برانگیز شده است.

«محمد الفکی» سخنگوی شورای حاکمیتی سودان، در ۳۰ سپتامبر گذشته (هشتم مهر) به خبرگزاری آناتولی گفت که مشارکت نیروهای سودانی در یمن از ابتدا جنجال‌برانگیز بود و با دو دستگی ایجاد شده در میان ائتلاف، به شدت آن افزوده شده است.

او گفت: «ورود به جنگ یمن تصمیم دشواری بود. همان‌طور که خروج از آن نیز به مسائل مختلفی بستگی دارد. شما نمی‌توانی در یک روز وارد جنگ شوی و همان روز نیز خارج شوی.» الفکی در ادامه گفت که شورای قانون‌گذاری به محض تشکیل، تصمیم نهایی را در خصوص نیروهای سودانی در یمن خواهد گرفت.

سال گذشته بسیاری از احزاب و نمایندگان پارلمان سودان خواستار خروج نیروهای این کشور از یمن شدند اما مسئولان سودانی از جمله «عمر البشیر» به بهانه دفاع از «مقدسات اسلامی در عربستان» با خروج این نیروها مخالفت کردند.

در مقابل نیز عربستان سعودی خود را متعهد به حمایت کامل از سودان اعلام کرده است.

حضور امارات وعربستان سعودی در صحنه سیاسی سودان نه تنها پس از «عمر البشیر» کاهش نیافت بلکه با افزایش محسوسی نیز همراه شده است. در تاریخ پنج بهمن سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات مردمی یک هیأت اقتصادی سعودی به دستور ملک سلمان به خارطوم رفت و در دیدار با «عمر البشیر» به او گفت که ریاض همواره در کنار وی خواهد بود. پس از برکناری عمر البشیر نیز، زمانیکه مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی بودند، عربستان سعودی و امارات اولین کشورهایی بودند که از «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان حمایت کرده و قول ارسال کمک‌های غذایی و دارویی را دادند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: