۰

از کدام آیه قرآن برداشت می‌شود که بدون وضو نباید به آیات قرآن دست بزنیم؟

خداوند در بخشی از توصیفات خود از کتاب آسمانی قرآن چنین فرموده: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»؛ و جز پاکان نمى‏توانند به آن دست بزنند. از این آیه دو معنا و دو تفسیر برداشت می‌شود که هر دو صحیح است.
کد خبر: ۱۹۹۵۶۳
۱۱:۲۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
به کدام آیه قرآن استناد می‌شود که بدون وضو نباید به آیات قران دست بزنیم؟
پاسخ اجمالی
خداوند در بخشی از توصیفات خود از کتاب آسمانی قرآن چنین فرموده: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»؛[1] و جز پاکان نمى‏توانند به آن دست بزنند. از این آیه دو معنا و دو تفسیر برداشت می‌شود که هر دو صحیح است:
1. فعل «لا یمسه» که به صورت معنای خبری است، به همان معنای خبری ترجمه و تفسیر کنیم؛ در این صورت، اشاره به مقام عصمت اهل‌ بیت( علیه السلام ) خواهد داشت. البته این آیه، افراد دیگری همچون فرشتگان و کسانی که جان خود را از آلودگی گناهان پاک کرده‌اند را نیز شامل می‌شود[2] که این پاکیزگان به باطن قرآن راه خواهند یافت.
2. «لا یمسه» به معنای انشایی باشد؛ یعنی به معنای نهی از مس، ترجمه و تفسیر شود. طبق این معنا، دست زدن بدون وضو به آیات قرآن، نهی شده است؛ یعنی فقط کسانی که از آلودگی‌های ظاهری و باطنی پاک هستند، می‌توانند آن‌را مسح کنند. این نظر هم مورد تأیید فقه شیعه و مذاهب مالکی، شافعی و ابوحنیفه است.[3]

[1]. واقعه، 79.
[2]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 137، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
[3]. فاضل مقداد، جمال الدین، کنز العرفان فی فقه القرآن، تحقیق، قاضی، سید محمد، ج1، ص 35، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول، 1419ق.

آیات مرتبط

سوره الواقعة (79) : لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: