۰

آیا، اجنّه قبل از خلقت حضرت آدم( علیه السلام ) پیامبرانی از جنس خودشان داشته‌اند؟

در قرآن مجید اصل وجود جن مورد تایید قرار گرفته و ویژگی های آن بیان شده است.گرچه اطلاعات ما در باره جن محدود و اندک است، اما به دلایل متعددی می توان گفت که قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) پیامبرانی از جنس اجنّه در بین آنان وجود داشته است.
کد خبر: ۱۹۹۳۰۱
۰۷:۴۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
من در تحقیق به این نتیجه رسیده‌ام که قبل از خلقت حضرت آدم، اجنه روی زمین بوده‌اند. نیز خوانده‌ام که برای هر شخصی (قومی) یک پیامبر برای راهنمایی وجود داشته است، لکن هیچ پیامبری از اجنّه وجود نداشته است. پیامبران فقط از انسان‌ها بوده‌اند. بر این اساس، چگونه می‌شود افرادی (اجنه) قبل از انسان زندگی کنند بدون هیچ پیامبری.؟ این اندیشه اعوذ بالله به نظر می‌رسد که خارج از رحمت و عدالت الله باشد، لطفاً به طور تفصیلی توضیح دهید.
پاسخ اجمالی

در قرآن مجید اصل وجود جن مورد تایید قرار گرفته و ویژگی های آن بیان شده است.
گرچه اطلاعات ما در باره جن محدود و اندک است، اما به دلایل متعددی می توان گفت که قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) پیامبرانی از جنس اجنّه در بین آنان وجود داشته است:
1. اجنّه مثل انسان دارای تکلیف و مسئولیت هستند و تکلیف و مسئولیت فرع بر ابلاغ و تبشیر و انذار است، پس مسلماً پیامبرانی از طرف خدا وند متعال به سوی این موجودات گسیل شده اند تا به این مهم بپردازد.
2. این موجود مانند انسان دارای حشر و نشر و معاد و مؤاخذه و معاقبه است و معاقبه و مؤاخذه فرع بر اتمام حجت و اتمام حجت فرع بر ارسال نبی و پیامبر است.
3. آیه شریفه: "یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی‏ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم‏ هذا...."؛ ای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد... ) که شامل قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) هم می شود.
4. در روایتی، حضرت علی علیه السلام در پاسخ به سؤال مرد شامی که از آنحضرت سؤال می کند آیا خداوند پیامبری را به سوی جن فرستاده است ، می فرماید: آری پیامبر آنان شخصی به نام یوسف بود که آنها را به خدا دعوت کرد و آنها وی را به شهادت رساندند.

پاسخ تفصیلی

در قرآن مجید اصل وجود جن مورد تایید قرار گرفته و ویژگی های آن به این صورت بیان شده است:

  1. موجودی است که از شعله آتش آفریده شده بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]

2.دارای علم و ادراک و تشخیص حق و باطل و قدرت منطق و استدلال است.[2]

3.دارای تکلیف و مسئولیت است. [3]

  1. دارای حشر و نشر و معاد است. [4]
  2. گروهی از آنها مومن و صالح و گروهی مشرک و کافرند. [5]
  3. آنها قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند که بعد از بعثت پیامبر اسلام از آن منع شدند. [6]
  4. آنها با بعضی از انسان ها ارتباط برقراری کرده و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی داشتند به اغوای انسان ها می پرداختند. [7]
  5. درمیان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوار دارند.[8]
  6. آنها قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند. [9]
  7. خلقت آنان بر روی زمین قبل از خلقت انسان ها بوده است .[10]
  8. مقام و منزلت انسان از آنها برتر است و از این جهت خداوند به ابلیس دستور داد که بر انسان سجده کند و ابلیس از بزرگان طایفه جن است. [11]

اما در پاسخ به این سؤال که آیا اجنه پیامبر داشته اند یا نه؟ باید گفت: همان طوری که بیان شد، برای اجنّه دو مقطع زمانی مفروض است. یک مقطع زمانی قبل از خلقت بشر و یک مقطع زمانی بعد از خلقت بشر.

در مقطع زمانی دوم؛ یعنی پس از خلقت و آفرینش انسان که مشترک میان جن و انس است (چه قبل از ظهور اسلام و چه بعد از ظهور اسلام) مطابق آنچه که در آیات قرآن مجید آمده است جنیان نیز همانند انسان ها مکلف بوده اند که از پیامبرانی که در میان انسان ها مبعوث شده و از جنس بشر بودند پیروی نمایند.[12] بر همین اساس بسیاری از اجنه به پیامبران الاهی ایمان آورده و گروهی دیگر ایمان نیاورده و کافر شدند.

اما در مقطع زمانی؛ قبل از خلقت بشر، آن هنگامی که خداوند هنوز انسان را خلق نکرده، ولی اجنّه را آفریده بود، آیا برای آگاهی و هدایت اجنّه پیامبرانی مبعوث شده بودند یا خیر؟ و اگر مبعوث شده اند آیا از جنس جن بوده اند؟ در پاسخ می توان گفت: قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) پیامبرانی از جنس اجنّه در بین آنان وجود داشته است زیرا:

  1. از سویی قرآن کریم هدف از آفرینش جن و انس را عبودیت و تکامل می داند و می فرماید: "مانا جن وانس را برای عبادت آفریدم".[13] شکی نیست که رسیدن به مقام واقعی عبودیّت که همان کمال واقعی است بدون تکالیف میسر نیست. از این جهت می توانیم بگوییم که اجنه هم مکلف بوده اند[14] و بر این نکته آیات قرآن هم گواهی می دهند.[15]

و از سویی دیگر روشن است که نمی شود خداوند حکیم جن را مکلف کرده باشد، ولی تکلیف و اجزا و شرایط آن را به آنان نیاموخته و راهنما نفرستاده باشد. بنابراین، تکلیف جن و انس فرع بر ارسال نبی است و تا ارسال پیامبری صورت نگرفته باشد، تکلیف جایز نیست.

  1. خداوند عادل و حکیم است و فعل قبیح از عادل حکیم سر نمی زند. چگونه است که خداوند می فرماید: جن و انس را در صورت کوتاهی در انجام وظایف مواخذه و عذاب می نمایم : "دوزخ را از جن و انس همگی (افراد بی ایمان و گنه کار) پر می کنم".[16] آیا ممکن است خداوند عادل و حکیم بدون این که پیامبرانی را به سوی آنها گسیل داشته باشد و با آنان اتمام حجّت کرده باشد،آنها را عذاب کند؟ قطعا جواب منفی است، چرا که عقاب مکلف بدون ارسال نبی و اتمام حجت قبیح است و فعل قبیح از حکیم سر نمی زند. اجنه نیز مشمول این قاعده کلی عقلی هستند. علاوه خود قرآن هم می فرماید: "ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر این که پیامبری را مبعوث کرده باشیم (تا وظایف شان را بیان کند)[17]، پس قطعا آنها دارای پیامبرانی بوده اند.
  2. آیه شریفه: "یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی‏ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم‏ هذا...".[18]؛ ای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد... .

مفهوم این آیه و احتجاج قاطع آن، به روشنی دلالت دارد که در تمام مقاطع زمانی وجود اجنه، قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) و بعد از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) و حتی قبل و بعد از اسلام، پیامبرانی برای آنها بوده است. منتها طبیعی است که قبل از خلقت بشر این پیامبر از جنس خودشان بوده باشد.[19] شاهد این مطلب آیه دیگری است که می فرماید:

"إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ"؛[20] ما تو را بحق براى بشارت و انذار فرستادیم و هر امّتى در گذشته انذارکننده‏اى داشته است.

  1. در روایت آمده است که یک مرد شامی از حضرت علی ( علیه السلام ) پرسید: آیا خداوند پیامبرانی را به سوی جن فرستاده است؟ امام علی ( علیه السلام ) در پاسخ فرمودند: "آری خداوند پیامبری به نام یوسف برای ارشاد آنان فرستاد، ولی آنها وی را به شهادت رساندند.[21] این روایت نیز به خوبی دلالت دارد که اجنه پیامبرانی مختص به خود داشته اند.

بنابراین، با توجه به آنچه بیان کردیم روشن شد که گروه جن گروهی مکلف و دارای تکلیف بوده و قبل از خلقت بشر پیامبرانی برای ارشاد و هدایت آنان مبعوث شده اند، لکن کیفیت آن برما معلوم نیست.

[1] الرحمن، 15.

[2] آیات مختلف سوره جن.

[3] آیات سوره جن و الرحمن .

[4] جن، 15.

[5] جن، 11.

[6] جن، 9.

[7] جن، 6.

[8] نمل، 39.

[9] سبأ، 12 و 13.

[10] حجر، 27.

[11] کهف، 50

[12] البته باید توجه داشت که این مسئله در باره حضرت موسی ( علیه السلام ) و پیامبر اسلام قطعی است و در باره بقیه پیامبران از جنس بشر، مفسران دیدگاه های گوناگونی ارائه کرده اند.

رساترین و گویاترین آیات در این مورد آیات 29 و 30 سوره مبارکه احقاف است: "وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِیَ وَلَّوْا إِلى‏ قَوْمِهِمْ مُنْذِرینَ قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‏ طَریقٍ مُسْتَقیمٍ"؛ بیاد آور هنگامی که گروهی از جن را به سوی تو متوجه ساختیم که قرآن را استماع کنند وقتی حضور یافتند به یکدیگر گفتند خاموش باشید و گوش فرا دهید (بشنوید) و هنگامی که پایان گرفت به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را انذار کردند و به قوم خود گفتند ای قوم! ما کتابی را استماع کردیم که بعد از موسی ( علیه السلام ) نازل شده است و کتب قبل از خود را نیز تایید و تصدیق می کند و...". البته اگر دراین آیه می بینیم که از انجیل اسمی برده نمی شود به خاطر آن است که تورات کتاب اصلی است و مسحیان هم احکام شرایع خود را از آن گرفته و می گیرند، نک: تفسیر نمونه، ج 21، ص 370 . علامه طباطبائی نیز در تفسیر المیزان به صراحت می فرماید: این فراز از آیه مبارکه " انا سمعنا کتاباً انزل من بعد موسی مصدقاً لما بین یدیه"، اشعار بلکه دلالت دارد بر این که جنیان نامبرده مومن بر دین حضرت موسی ( علیه السلام ) و کتاب آن جانب بوده اند، نک: تفسیر المیزان، ج 18، ص 350. در باره مقطع زمانی بعد از اسلام هم آمده است: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) از مکه به سوی بازار عکّاظ در طائف آمد تا مردم را که در آن مرکز بزرگ اجتماع کرده بودند، به دین اسلام دعوت کند، اما کسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد. در بازگشت به محلی رسید که آن را وادی جن می گفتند. شب را در آن جا ماند و تلاوت آیات قرآن می فرمود. گروهی از جنیان آیات را شنیدند و ایمان آوردند و برای تبلیغ به سوی قوم خود بازگشتند. نک: تفسیر نمونه، ج 25، ص 100، ذیل آیات 1و 2 سوره جن.

البته عده ای از عبارت "رسل منکم" در آیه شریفه: "یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی‏ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم‏ هذا..."؛ ای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد... خواستند استفاده کنند که پیامبر جنیان بعد از خلقت آدم هم از جنس خودشان بوده است. اگرچه در باره پیامبر اسلام قبول دارند که پیامبر جن و انس بوده است. نک: تفسیر روح البیان، ج 3 ، ص 105؛ اسماعیل حقی بروسوی؛ تفسیر راهنما، ج 5 ، ص 354. ولی عده ای دیگر از مفسران با رد این دیدگاه می گویند:

آنچه از آیات سوره جن به خوبى استفاده مى‏شود، این است که قرآن و اسلام براى همه، حتى آنها نازل شده، و پیامبر اسلام مبعوث برای همه بوده است، منتها هیچ مانعى ندارد که رسولان و نمایندگان از خود آنها از طرف پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مامور دعوت آنان بوده باشند و کلمه"منکم" (از شما) دلیل بر آن نیست که پیامبران هر دسته از جنس خودشان خواهند بود؛ زیرا هنگامى که به گروهى گفته شود"، نفراتى از شما ..." این نفرات ممکن است از یک طایفه یا از همه طوایف باشند. نک: تفسیر نمونه، ج 5 ، ص 443، یعنی کلم؛"منکم" بیش از این دلالت ندارد که پیغمبران از جنس مجموع و روى هم رفته همان جن و انسى بودند که به سوى ایشان مبعوث شدند و خداوند پیغمبران را از جنس ملائکه قرار نداد تا امتان ایشان از دیدنشان وحشت نکنند، و کلام ایشان را که همان زبان مادرى خودشان است بفهمند. اما این که براى جن پیغمبرانى از جن و براى انس انبیایى از انس مبعوث کرده باشد، آیه شریفه هیچ گونه دلالتى بر آن ندارد، نک: تفسیر المیزان، ج 7 ، ص 540 ؛ تفسیر منهج الصادقین، ج 3 ، ص 452.

[13] "و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون"، ذاریات ، 56

[14] نک: بحارالأنوار، ج60، ص311.

[15] "أُولئِکَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ کانُوا خاسِرِینَ"، احقاف ، 18.

[16] سجده، 13و هود، 119.

[17] اسراء، 15.

[18] انعام، 130.

[19] این نکته طبق نظر عده ای از مفسران از ظهور "رسل منکم " قابل استفاده است و این شامل همه زمان ها می شود، اما زمان حضرت موسی ( علیه السلام ) و پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) استثناء شده و پیامبران آنها از جنس خودشان نبوده اند.

[20] فاطر، 29.

[21] بحار الانوار، ج 10 ، ص 76 :"ل بعث الله نبیا الی الجنّ فقال نعم بعث الیهم نبیا یقال له یوسف فدعاهم الی الله فقتلوه".

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: