۰

مراسم یک‌صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم برگزار می‌شود

انصاری قمی اظهار داشت: ستاد و دبیرخانه برگزاری یک‌صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم زیر نظر مدیریت حوزه علمیه قم تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۹۹۲۴۲
۱۱:۱۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، یک‌صدمین سالگرد تاسیس حوزه علیمه قم سال ۱۴۰۱ شمسی در قم برگزار می‌شود.

در سی‌صدو هشتاد و ششمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع «بررسی فعالیت‌های در دست انجام یک‌صدمین سالگرد تاسیس حوزه علیمه» در موسسه طلوع مهر برگزارشد حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصرالدین انصاری قمی» از اساتید حوزه علمیه قم درباره فعالیت‌های در دست انجام حوزه علیمه برای برگزاری سالگرد تاسیس این مرکز علوم دینی مهم جهان اسلام گفت: ستاد و دبیرخانه برگزاری یک‌صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم زیر نظر مدیریت حوزه علمیه قم آیت‌الله اعرافی تشکیل شده است.

این استاد حوزه با بیان این‌که درباره موسس حوزه علمیه آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است افزود: بوستان کتاب دفتر تبلیغات در این باره کتابی را با عنوان «آیت الله موسس» پیشتر به چاپ رسانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری قمی با بیان این‌که حوزه علمیه عطیه الهی به شهر قم است افزود: حاج آقا تقی انصاریان نیز در ادامه آثاری که درباره علما منتشر کرده است، در خصوص زندگانی، اسناد، اجازات و دست‌خط‌های شیخ عبدالکریم کتابی در دست چاپ دارد که بسیار مفصل است.

این محقق هم‌چنین تصریح کرد: شیخ عبدالحسین جواهرکلام دو جلد کتاب در شرح حال شاگردان شیخ عبدالکریم حائری نوشته‌اند که بسیار فاخر است و قرار است به همین مناسبت منتشر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری قمی در ادامه بیان کرد: بنده نیز کتابی با عنوان "اختران قم" شرح حال صد تن از علمای قم را منتشر کرده‌ام و با اضافاتی که بر آن افزوده‌ام در دو جلد آماده انتشار است.

وی با اشاره به روند شکل‌گیری حوزه علمیه در قم گفت: در زمان ورود اشعریون به قم در سال ۹۹ هجری حوزه علمیه کوچکی شکل گرفت و علمای زیادی پرورش یافتند اما با حمله مغول به قم همه آنها از بین رفتند. در زمان مرحوم میرزای قمی که علمای زیادی از نجف و کوفه پای درس ایشان حضور می‌یافتند پس از رحلت وی باز هم تحصیل علوم دینی در این شهر کمرنگ می‌شود و طالبان علم به شهرهای خود باز می‌گردند. در زمان مرحوم آیت‌الله شیخ محمد فیض که مدرسه فیضه قم را که در تصرف کاسبان بود باز پس گرفته و در اختیار طلاب علوم دینی قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری قمی گفت: علمای بزرگوار این شهر برای این‌که حوزه علمیه در قم بماند بسیار تلاش کردند و وقتی شیخ عبدالکریم حائری و همچنین آیت‌الله بروجردی به قم می‌آیند همه علمای به‌نام درس و مباحث خود را به احترام حضور آنان تعطیل می‌کنند و اگر نبود این بزرگی علمای آن زمان به طور حتم حوزه علمیه‌ای در این شهر بنا نمی‌شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که شهر قم زمانی مرکز پرورش علمای دینی بوده است ضمن این‌که علما، سیاستمداران و هنرمندان بسیاری شاخصی در این شهر زیسته‌اند عنوان کرد: در زمان تشییع پیکر ابن بابویه، هفتاد هزار نفراز علمای دینی شرکت داشتند که این آمار بسیار قابل توجه است؛ چرا که حضور این تعداد عالم در یک شهر جالب توجه است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی افزود: حوزه علمیه هویت علمی و فرهنگی شهر قم است بنابراین وظیفه خود دانستیم که در این زمینه کار مورد قبولی انجام دهیم. به همین علت دو سال پیش این موضوع را با رئیس حوزه علمیه قم آیت‌الله اعرافی درمیان گذاشتیم و ایشان استقبال کردند.

وی با بیان این‌که تاریخ و هویت قم برای همه ما حائز اهمیت است تصریح کرد: همه مباحث روایی قم به جا مانده از اهل بیت(ع) با همکاری علمای حوزه علمیه به سبک مباحث حوزوی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد قم‌پژوهی بیان کرد: در خصوص اهمیت قم از بیان اهل بیت علیم السلام روایت‌های متعددی برای منزلت و جایگاه قم در نزد آنان وجود دارد؛ مانند «علم از نجف و کوفه به قم هجرت می‌کند» و یا این‌که فرموده‌اند «قم حجت ماست»، بنابراین لازم است همه این روایت‌ها به صورت علمی واکاوی شود و مانند همه احادیث پس از بررسی دقیق جمع آوری و مستند شده و به چاپ برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی تاکید کرد: حرم فاطمه معصومه(س) هویت شهر قم است و حوزه علمیه قم هویت علمی و فرهنگی این استان محسوب می‌شود و همه ما نسبت به این شهر دین داریم و باید برای تبیین جایگاهش تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری قمی در پایان با قدردانی از حسن توجه بنیاد قم‌پژوهی به حوزه علمیه گفت: تاریخ قم بسیار درخشان است بنابراین باید با تحقیق و پژوهش حیات علمی فرهنگی و هنری این شهر دوباره احیا شود.
وی از تلاش‌های قم‌پژوهانه موسس و اعضای بنیاد قم‌پژوهی در بازشناسی تاریخ و هویت این شهر قدردانی کرد و افزود: جای بسی قدردانی دارد که این بنیاد سعی می کند تا تاریخ این شهر را بازیابی کند.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: