۰

اندروید ۱۱ ساله شد

شکی نیست که فناوری‌های روز و تکنولوژی‌هایی که آینده را شکل می‌دهند، جذابیت بالایی دارند، اما بد نیست گاهی نگاهی به مسیر پشت سر انداخته و از دستاورد‌های عظیمی که تا کنون توسعه یافته، لذت ببریم. یکی از این دستاورد‌ها اندروید است که امروز دقیقا یازده سال از زمان انتشار نسخه اولیه آن سپری شد.
کد خبر: ۱۹۷۸۲۴
۱۶:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شکی نیست که فناوری های روز و تکنولوژی هایی که آینده را شکل می دهند، جذابیت بالایی دارند اما بد نیست گاهی نگاهی به مسیر پشت سر انداخته و از دستاوردهای عظیمی که تا کنون توسعه یافته، لذت ببریم. یکی از این دستاوردها اندروید است که امروز دقیقا یازده سال از زمان انتشار نسخه اولیه آن سپری شد.

اندروید احتمالا بعد از موتور جستجو بزرگترین محصول کمپانی گوگل است که یکسال بعد از اولین نسخه آیفون و به عنوان چشم انداز این شرکت برای گوشی های هوشمند راهی بازار شد. طی بیش از یک دهه iOS و اندروید به کلی دگرگون شده اند اما گوگل از همان ابتدا گام های اول را درست برداشته بود.

بالای ۲.۵ میلیارد گجت اندرویدی فعال وجود دارد

نسخه اولیه اندروید در HTC G1 به کاربر اجازه می داد با ورود به اکانت گوگل در گوشی تمام اطلاعات ضروری را در اختیار داشته باشد، قابلیتی که اپل چند سال بعد و در iOS 5 امکان آن را بدون نیاز به کامپیوتر فراهم کرد. یکی دیگر از نقاط قوت نسخه اولیه اندروید نوتیفیکشن ها بود. منوی کشویی این سیستم عامل نسبت به بلکبری، ویندوز موبایل و iOS به مراتب بهتر بود، تا جایی که اپل از سال ۲۰۱۱ به پیروی از آن روی آورد.

در سال ۲۰۰۹ و همزمان با عرضه موتورولا دروید به‌روزرسانی هایی مثل پشتیبانی از چند حساب کاربری، مرورگری بهتر، سیستم مخاطبان ارتقا یافته و مهمتر از همه بهبود رابط کاربری، استفاده از اندروید را ساده تر و دلپذیرتر کرد.

استقبال از این سیستم عامل موبایل باعث شد سامسونگ در ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ گوشی های اندرویدی بسیاری از جمله گلکسی را روانه بازار کند و خود گوگل هم در همان سال با همکاری HTC نکسوس وان را معرفی کرد. از آن زمان اندروید به بزرگترین پلتفرم محاسباتی دنیا تبدیل شده تا جایی که گوگل در کنفرانس I/O از فعال بودن ۲.۵ میلیارد دستگاه مبتنی بر اندروید خبر داد.

نسخه اولیه اندروید

از دلایل این موفقیت می توان به انعطاف پذیری فوق العاده سیستم عامل موبایل گوگل اشاره کرد، تا حدی که روی دستگاه هایی با یک گیگابایت مموری تقریبا همانقدر روان است که روی گوشی های با رم ۴ یا ۸ گیگابایتی. این انعطاف پذیری به حدی است که بسیاری از ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء هم از همین OS بهره می برند.

البته این گستردگی باعث شده نهادها و سازمان های مختلفی کمپانی آمریکایی را به انحصار گرایی و سوءاستفاده از این نفوذ باورنکردنی متهم کنند. علاوه بر این رساندن آخرین نسخه اندروید به دست کاربران هم به چالشی برای گوگل تبدیل شده که از طریق پروژه های تربل و اندروید وان و گو به دنبال حل و فصل آن است.

فارغ از اینکه در دهه آینده چه بر سر اندروید می آید، این سیستم عامل نام خود برای همیشه در کتاب های تاریخ فناوری ماندگار کرده است. حتی اگر کاربر آیفون هم هستید، می توانید به خاطر به چالش کشیدن اپل و تغییر بخش نوتیفیکشن های iOS از گوگل ممنون باشید.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: