۰

از ازدواج تا سکته!

تحقیقات نشان داده اند که نوع رابطه عاطفی در زندگی مشترک می تواند تاثیری مستقیم بر سلامت هر یک از همسران داشته باشد. نکته جالب پژوهش این است که روابط عاطفی صمیمانه نه تنها احتمال سکته همسران را کاهش می دهد بلکه کاهش ریسک ابتلا به سکته های قلبی- عروقی تا چندین نسل در یک خانواده باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۹۷۷۸۲
۱۳:۲۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، تحقیقات نشان داده اند که نوع رابطه عاطفی در زندگی مشترک می تواند تاثیری مستقیم بر سلامت هر یک از همسران داشته باشد. برای مثال احتمال سکته قلبی در ارتباط تنگاتنگ با روابط عاطفی است.

مطالعه ای در سال 2016 در مجله انجمن پزشکی آمریکا (به اختصار جاما) به چاپ رسید که رابطه میان ازدواج با کاهش ریسک سکته های قلبی- عروقی و همچنین احتمال بهبود سریع تر پس از تجربه سکته را نشان می داد.

نکته جالب پژوهش این است که روابط عاطفی صمیمانه نه تنها احتمال سکته همسران را کاهش می دهد بلکه کاهش ریسک ابتلا به سکته های قلبی- عروقی تا چندین نسل در یک خانواده باقی خواهد ماند.

ارتباط سکته و طلاق

تحقیقی در پایگاه داده معتبر پاب مد منتشر شده است که رابطه ای جالب میان سکته و طلاق را مشخص می کند. طبق این مطالعه از سوئد، احتمال سکته طی چند سال نخست پس از طلاق به شدت افزایش می یابد و در این میان آقایان را بیشتر از خانم ها درگیر سکته می شوند. این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله: اضطراب و ناراحتی افزاینده پس از طلاق یا فوت، کاهش سطح خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی که به خصوص در آقایان شدت بالاتری خواهد داشت.

ارتباط سکته و ازدواج ناموفق

پیش تر گفته شد که شکست در ازدواج، آقایان را نسبت به بانوان بیشتر درگیر خواهد کرد. همین موضوع در خصوص ادامه یک زندگی مشترک ناموفق نیز صدق می کند. مطالعه ای که در دانشگاه کلرادو بولدر انجام شده است، نشان داده که استمرار رابطه زناشویی نافرجام، ریسک فاکتورهای سکته را در "بانوان" و نه در آقایان افزایش خواهد داد. در واقع به نظر می رسد که خانم ها در طولانی مدت آسیب پذیری بیشتری نسبت به مشکلات زندگی مشترک داشته باشند.

ارتباط سکته و کودکان

شاید عجیب باشد اما طلاق می تواند منجر به اثرات دراز مدت بر افزایش ریسک سکته در فرزندان این خانواده ها شود. بر اساس مطالعه ای دیگر که در مجله بین المللی استروک به چاپ رسیده است، طلاق والدین در دوران کودکی فرزندان احتمال سکته در بزرگسالی را برای بچه های پسر تا 3 برابر افزایش داده است. این در حالی است که هیچ گونه شواهدی از ریسک بالاتر سکته در کودکان دختر در بزرگسالی به دست نیامده است. معمولا فرزندان خانواده هایی که از یکدیگر جدا شده اند و احساسات آنها نیز توسط والدین به درستی مدیریت نشده است، با حجم بزرگی از عواطف منفی همچون گناه و خود سرزنشی رو به رو می شوند.

ارتباط سکته و استمرار زندگی مشترک

آنچه گفتیم بدان معنا نیست که سکته فقط سراغ زوج های ناشاد یا از هم جدا شده می آید؛ این پدیده ممکن است هر انسانی را درگیر کند ولی آقایان و خانم هایی که دچار سکته می شوند، در صورت تاهل و زندگی مشترک شاد شانس بهتری برای بهبود خواهند داشت. علاوه بر این دیده شده است که این افراد با سهولت بیشتری مراجعه منظم به پزشک را می پذیرند و بدین ترتیب فرصت بهبودی و زندگی طولانی تر را در اختیار خود قرار می دهند.

البته باید توجه داشت که سکته معمولا منجر به بروز یک سری تغییرات نورونی در نقاط مختلف مغز می شود. این تغییرات ممکن است در پاسخ بیمار به عواطف انسانی و یا حالات چهره تاثیرگذار باشند. به همین علت حفظ کیفیت زندگی مشترک پس از تجربه سکته یکی از زوجین، برای همسر بسیار دشوار خواهد بود. این افراد در صورت عدم دریافت حمایت عاطفی مناسب از جانب همسر خود، با احتمال بالاتری فوت خواهند شد.

محققان دانشگاه دوک در ایالت کارولینای شمالی، اطلاعات 2351 فرد که در مطالعه سلامت و بازنشستگی (مطالعه در دست انجام برای بزرگسالان آمریکایی بالای 50 سال) شرکت داشته اند را بررسی کردند. ریسک مرگ پس از سکته برای بزرگسالانی که هیچ وقت ازدواج نکرده بودند، 71 درصد بیشتر از متأهلان گزارش شده بود.

طلاق و بیوه شدن نیز در مقایسه با افراد متاهل هر کدام به ترتیب معادل 23 و 25 درصد احتمال مرگ و میر را بالا بردند. همچنین ریسک سکته و مرگ و میر برای افرادی که چندین بار طلاق قرار گرفته بودند، حدودا 39 درصد بیشتر از گروه های دیگر عنوان شده است.
مرگ همسر برای بیش از یکبار نیز می توان این آمار را به 40 درصد برساند.

محققان معتقد هستند که ازدواج های موفق و حتی آنهایی که برای بار چندم انجام می شوند، به واسطه ایجاد شرایط پایدار از نظر مالی، اجتماعی و روانی منتج به تضمین سلامتی در دراز مدت خواهند شد.
البته واضح است که در کنار روابط عاطفی شاد، به هیچ عنوان نباید از معجزه مصرف غذاهای سالم و رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و متناسب با سن و همچنین پیگیری وضعیت فشار خون به صورت دوره ای غافل شد.

نتایج کاربردی از این درس

1 - در انتخاب همسر بسیار بسیار بسیار دقت کنید، بدانید که ممکن است وارد بازی مرگ و زندگی شوید. احساسات اولیه و دوران ابتدایی آشنایی را کنار بگذارید و عاقلانه ازدواج کنید.

2 - زندگی مشترک را بر همدیگر سخت نگیرید و برای شاد کردن زندگی برنامه داشته باشید. داشتن رابطه جنسی عاشقانه یکی از راه های شاد زیستن مشترک است و همچنین ارتباط قوی و محترمانه با خانواده های یکدیگر و بخشیدن هم.

3 - در مشکلات زندگی حتماً از یک مشاور کارآمد و مجرب استفاده کنید.

4 - اگر چاره ای جز طلاق برایتان باقی نمانده، محترمانه از هم جدا شوید نه با جنگ و دعوا و استرس.

5 - اگر دارید از هم جدا می شوید یا جدا شده اید و فرزندی هم دارید، به فراخور سن و درکش، به او بگویید که هر دو دوستش دارید و از او حمایت خواهید کرد. همچنین فرزندتان باید مطمئن شود که حتی بعد از طلاق به یکدیگر احترام خواهید گذاشت. هرگز نباید در فرزندتان این حس شکل بگیرد که او باعث طلاق شما شده یا سهمی در آن دارد.

6 - در صورتی که زندگی مشترک ناشاد دارید، یا با طلاق یا مرگ همسرتان را از دست داده اید، منفعل نشوید و برنامه هایی برای تقویت سلامت جسمی و روحی تان تدارک ببینید، مانند بهبود رژیم غذایی، رفتن به باشگاه، وقت گذراندن با گروه دوستان، انجام تفریحات مورد علاقه و ... . همچنین از گوش دادن به ترانه های غمگین و تماشای فیلم های پر از غصه جداً خودداری کنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: