۰

تشیع، مکتب محبت و مهربانی

از بزرگترین امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیر بنای اصلی آن محبت است. از زمان شخص نبی اکرم که این مذهب پایه گذاری شده است زمزمه ی محبت و دوستی بوده است.
کد خبر: ۱۹۷۳۱۹
۱۲:۴۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸

شیعه نیوز: از بزرگترین امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیر بنای اصلی آن محبت است. از زمان شخص نبی اکرم که این مذهب پایه گذاری شده است زمزمه ی محبت و دوستی بوده است. آنجا که در سخن رسول اکرم جمله ی «عَلِیٌّ وَ شیعَتُهُ هُمُ الْفائِزونَ» [۱]را می شنویم، گروهی را در گرد علی می بینیم که شیفته ی او و گرم او و مجذوب او می باشند. از این رو تشیع مذهب عشق و شیفتگی است. تولاّی آن حضرت مکتب دوستی و محبت است. عنصر محبت در تشیع دخالت تام دارد. تاریخ تشیع با نام یک سلسله از شیفتگان و شیدایان و جانبازان سر از پا نشناخته توأم است.

علی همان کسی است که در عین اینکه بر افرادی حد الهی جاری می ساخت و آنها را تازیانه می زد و احیاناً طبق مقررات شرعی دست یکی از آنها را می برید، باز هم از او رو برنمی تافتند و از محبتشان چیزی کاسته نمی شد. او خود می فرماید:

لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفی هذا عَلی اَنْ یُبْغِضَنی ما اَبْغَضَنی، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیا بِجَمّاتِها عَلَی الْمُنافِقِ عَلی اَنْ یُحِبَّنی ما أَحَبَّنی، وَ ذلِکَ اَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضی عَلی لِسانِ النَّبِیِّ الْاُمِّیِّ اَنَّهُ قالَ: یا عَلیُّ لایُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ وَ لایُحِبُّکَ مُنافِقٌ [۲].

اگر با این شمشیرم بینی مؤمن را بزنم که با من دشمن شود، هرگز دشمنی نخواهد کرد و اگر همه ی دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا دوست بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت، زیرا که این گذشته و بر زبان پیغمبر امّی جاری گشته که گفت: یا علی! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را دوست نمی دارد.

علی مقیاس و میزانی است برای سنجش فطرتها و سرشتها. آن که فطرتی سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمی رنجد ولو اینکه شمشیرش بر او فرود آید، و آن که فطرتی آلوده دارد به او علاقه مند نگردد ولو اینکه احسانش کند، چون علی جز تجسم حقیقت چیزی نیست.

مردی است از دوستان امیرالمؤمنین، بافضیلت و باایمان. متأسفانه از وی لغزشی انجام گرفت و بایست حد بر وی جاری گردد. امیرالمؤمنین پنجه ی راستش را برید.

آن را به دست چپ گرفت. قطرات خون می چکید و او می رفت. ابن الکَوّاء، خارجی آشوبگر، خواست از این جریان به نفع حزب خود و علیه علی استفاده کند. با قیافه ای ترحم آمیز جلو رفت و گفت: دستت را کی برید؟ گفت:

قَطَعَ یَمینی سَیِّدُ الْوَصِیّینَ وَ قائِدُ الْغُرِّ الُْمحَجَّلینَ وَ اَوْلَی النّاسِ بِالْمُؤْمِنینَ عَلیُّ بْنُ اَبی طالِبٍ، اِمامُ الْهُدی . . . اَلسّابِقُ اِلی جَنّاتِ النَّعیمِ، مُصادِمُ الْاَبْطالِ، اَلْمُنْتَقِمُ مِنَ الْجُهّالِ، مُعْطِی الزَّکاهِ. . . اَلْهادی اِلَی الرَّشادِ وَ النّاطِقُ بِالسَّدادِ، شُجاعٌ مَکِّیٌّ، جَحْجاحٌ وَفِیٌّ. . . [۳]

پنجه ام را برید سید جانشینان پیامبران، پیشوای سفیدرویان قیامت، ذی حق ترین مردم نسبت به مؤمنان، علی بن ابی طالب، امام هدایت. . .

پیشتاز بهشت های نعمت، مبارز شجاعان، انتقام گیرنده ی از جهالت پیشگان، بخشنده ی زکات. . . رهبر راه رشد و کمال، گوینده ی گفتار راستین و صواب، شجاع مکّی و بزرگوار با وفا.

ابن الکوّاء گفت: وای بر تو! دستت را می برد و این چنین ثنایش می گویی؟ ! گفت:

چرا ثنایش نگویم و حال اینکه دوستی اش با گوشت و خونم درآمیخته است؟ ! به خدا سوگند که نبرید دستم را جز به حقی که خداوند قرار داده است.

این محبت ها و علاقه ها که ما این چنین در تاریخ علی و یاران وی می بینیم، ما را به مسأله ی محبت و دوستی و آثار آن می کشاند.

پی نوشتها

[۱] جلال الدین سیوطی در الدُّر المنثور در ذیل آیه ی ۷ سوره ی بیّنه از ابن عساکر از جابر بن عبد اللّه انصاری نقل می کند که گفت در محضر پیغمبر بودیم که علی نیز به محضرش می آمد. حضرت فرمود: «وَ الَّذی نَفْسی بِیَدِهِ اِنَّ هذا وَ شیعَتَهُ هُمُ الْفائِزونَ یَوْمَ الْقِیامَهِ» یعنی سوگند به آن کسی که جانم در دست اوست این مرد و شیعیان او در روز قیامت رستگارانند. و مناوی در کنوزالحقایق به دو روایت نقل می کند، و هَیْثمی در مجمع الزوائد و ابن حجر در الصواعق المحرقه همین مضمون را با کیفیتی دیگر نقل می کنند.

[۲] نهج البلاغه ، حکمت ۴۲٫

[۳] بحارالانوار ، ج /۴۰ص ۲۸۱ و ۲۸۲، چاپ جدید و التفسیر الکبیر فخر رازی، ذیل آیه ی ۹ سوره ی کهف(أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ. . . .

مجموعه آثار شهید مطهری . ج۱۶، ص: ۲۴۳

مجموعه آثار شهید مطهری . ج۱۶، ص: ۲۴۲

برچسب ها: شیعه محبت امام علی امتیاز امتیازات شیعه
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
بیگانگی تصوف با اسلام
مبانی نظری اخلاق همزیستی در سیره امام رضا علیه السلام؛ اخلاق اجتماعی.
جایگاه اهل بیت در مذهب شیعه امامیه
نامه امام علی به امام حسن
مطالب اخیر

الگوی تقویت حیا در سبک زندگی اسلامی

اسرار سعی بین صفا و مروه

فرهنگ تفاهم در رابطه با فرزندان

زیباترین روش شوهرداری، معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن

منجی گرایی در ادیان(زرتشت، یهود، مسیحیت) *

سبک زندگی فطری(1)

امام جواد(علیه السلام)تجسم صلابت.

جایگاه خمس در کنار مالیات در دولت اسلامی

روایت شجاعت و کیاست امام حسن مجتبی علیه السلام

جمال الدین سیدمحمّد عرفى شیرازى

ولادت و دوره ی کودکی و نوجوانی امام کاظم (علیه‌السلام)

چند حکایت و کرامت از امام رضا (علیه السلام).

اصول تربیت کودک در سیره نبوی

آمرزش گناهان با احترام به «پدر»

مقام حضرت مهدی(عج) در وادی السلام

امام باقر (ع) پايه ‏گذار انقلاب فرهنگى

farsi@al-shia.org

AlShia_Support
آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، مقابل کوچه 21 پلاک 294

تلفن تماس: 37745111-025

فکس : 37742073-025
Copyright 1999 - 2018 All rights are Reserved to Aalulbayt Global Information Center
نگاهی به رابطه ی دین و اخلاق
امتیازات شیعه راستین در آخرالزمان

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: