۰

مختصری از زندگی شهید اول

نام شهید اول محمد بن مکی عاملی جزینی معروف به شهید اول، وی در سال 734 هـ. ق. در منطقه جزین جبل عامل لبنان متولد شد و پدر او از دانشمندان زمان خود بود. شهید اول مقداری از دروس را در شهر خود فرا گرفت و برای فراگیری دانش بیشتر به سایر مناطق اسلامی هجرت نمود.
کد خبر: ۱۹۵۹۴۷
۱۳:۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

شیعه نیوز: نام شهید اول محمد بن مکی عاملی جزینی معروف به شهید اول، وی در سال 734 هـ. ق. در منطقه جزین جبل عامل لبنان متولد شد و پدر او از دانشمندان زمان خود بود. شهید اول مقداری از دروس را در شهر خود فرا گرفت و برای فراگیری دانش بیشتر به سایر مناطق اسلامی هجرت نمود. او در آخر عمرش یک سال تحت نظر بود، سپس در نهم جمادی الاولی سال 786 به شهادت رسید. برای اطلاع از برخی از اساتید، شاگردان و تألیفات او به پاسخ تفصیلی مراجعه نمایید.

پاسخ تفصیلی

ابو عبدالله شمس الدین محمد بن مکی عاملی جزینی،[1] معروف به شهید اول، در سال 734 هـ. ق. در منطقه جزین جبل عامل لبنان در خانه علم و تقوا متولد شد و پدر او از دانشمندان زمانش بود.

شهید اول مقداری از دروس را در شهر خود فرا گرفت و برای فراگیری دانش بیشتر به سایر مناطق اسلامی؛ مانند حلّه، بغداد، دمشق، مکه مکرمه، مدینه منوره، بیت المقدس، الخلیل و مصر، هجرت کرده و با دانشمندانشان دیدار و گفت و گو نمود، البته با توجه به این که حلّه جایگاه خاصی برای فراگیری علوم اسلامی داشت؛ از این رو در آن جا درنگ بیشتری نمود.

از جمله ویژگی های شهید اوّل، دقّت نظر، عمیق بودن و تسلّط بر فروع فقهی و منابع آن (کتاب و سنت) و احاطه کامل بر فقه سایر مذاهب است.

او در آخر عمرش یک سال تحت نظر بود، سپس در نهم جمادی الاولی سال 786 به شهادت رسید،[2] پس از آن که بدن مبارکش به دار آویخته شد، به دستور حاکم دمشق به حکم برقوق یکی از پادشاهان مصر به آتش کشیده شد.

اساتید

شهید اول نزد عالمان بزرگی کسب علم و دانش کرد. اساتیدی که در شخصیت علمی و معنوی وی نقش داشتند، عبارت اند از: فخرالمحققین، سید عمیدالدین عبدالمطلب بن الاعرج حسینی، سید تاج الدین محمد بن قاسم معروف به ابن معیّه دیباجی حلی، محمد بن محمد قطب الدین رازی بویهی، علی بن احمد طرّاد مطارآبادی، علی بن جمال الدین احمد حلّی معروف به ابن مزیدی، سید احمد بن أبی ابراهیم محمد بن زهره حلبی حسینی، سید محمد بن احمد بن ابی معالی موسوی.

شهید اول همچنین نزد حدود چهل نفر از علمای اهل سنت، از شهرهای مکه، مدینه، بغداد، دمشق، بیت المقدس، و ... بهره برده که برخی از آنان عبارت اند از: ابراهیم بن جماعه، قاضی القضاه عبدالعزیز بن جماعه و عبدالصمد بن خلیل بغدادی.

شاگردان

همچنین بسیاری از دانشمندان بنام شیعی از این فقیه نامدار بهره بردند که برخی از آنان عبارت اند از:

مقداد بن عبدالله سیوری، محمد بن عبدالعلی بن نجده کرکی، علی بن حسن بن محمد خازن حائری، ام الحسن فاطمه بنت الشهید ملقّب به ست مشایخ.

تألیفات

از جمله کتاب های شهید اول: الاربعین،[3] تفسیر الباقیات الصالحات، اللمعة الدمشقیه، الرسالة الالفیة فی الصلاة، الرسالة النفلیة فی الصلاة،[4] الدروس الشرعیة فی فقه الامامیة و ... [5] است.


[1]. امین، سید محسن، أعیان ‏الشیعة، ج ‏1، ص 177، دار التعارف للمطبوعات‏، 1406 ق.‏

[2]. همان.

[3]. امین، سید حسن، مستدرکات‏ أعیان‏ الشیعة، ج ‏1، ص 91، دار التعارف للمطبوعات‏، 1408 ق.‏

[4]. أعیان‏ الشیعة، ج ‏1، ص 122، شهید اول هزار حکم از احکام نماز واجب را در کتابی به نام الفیه و مستحبات نماز را در کتبی به نام نفلیه جمع آوری نمود.

[5]. همان، ج ‏10، ص 62.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: