۰

مراقب حق‌الناس در عزاداری‌ها باشیم

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با اشاره به اهتمام امام حسین(ع) به رعایت حق‌الناس در همه لحظات و مواضع قیام عاشورا، گفت: اگر همه محرم و صفر را عزاداری کنیم اما مرتکب منکری شده یا حق کسی را تضییع کنیم باید در قیامت پاسخگو باشیم.
کد خبر: ۱۹۵۸۶۳
۱۱:۵۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی» با بیان اینکه حضرات معصومین (علیه السلام) نه تنها گناه نمی کردند بلکه عمل مکروه نیز از سوی آنان سر نمی زد و حتی بالاتر از این به فکر عمل مکروه نیز نمی افتادند، اظهار گرد: امام حسین (علیه السلام) در طول دوره انقلاب شان علیه حکومت ستم پیشه یزید، نه تنها حتی یک عمل مکروه انجام نداند، بلکه همیشه مراقب رفتار و اعمال طرافیان خود نیز بودند.

این خطیب دینی افزود: وقتی امام حسین (علیه السلام) به منطقه کربلا رسیدند با زمینی روبرو شدند که تحجیر (سنگ چینی) شده بود. مولایمان به حضرت قمر بنی هاشم (علیه السلام) فرمودند: بررسی کنید صاحب این قطعه زمین سنگ چینی شده کیست؟ حضرت ابوالفضل (علیه السلام) گشتند و عاملان را یافتند.‌ حضرت اباعبدالله (علیه السلام) خطاب به آنان فرمودند: مبلغی که بابت این قطعه زمین لازم است بفرمایید تا پرداخت کنم. آنان عرضه داشتند: این چه حرفی است، ما از نوه رسول خدا(ص) و فرزند علی بن ابی طالب (علیه السلام) پول بگیریم؟. حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) فرمودند: باید پول این زمین را به شما پرداخت کنم و نهایتا با اصرار چنین کردند.

وی ادامه داد: ما شیعیان و دلسوختگان حضرت حسین بن علی (علیه السلام) تا چه حد مراقب حق الناس و کسب و کارمان هستیم؟ باید مراقب باشیم در مراسم سوگواری حضرت امام حسین (علیه السلام) مرتکب عملی برخلاف دستورات دین و احکام شرعی نباشیم.

حجت الاسلام ادیب یزدی تاکید کرد: هرقدر می توانیم باید عزاداری حضرت اباعبدالله (علیه السلام) را باشکوه و عظمت برگزار کنیم تا نام و آوازه قیام کربلا به گوش جهانیان برسد، با وجود این، نباید سر و صدای عزاداری ها موجب اذیت دیگران شود. برخی در منازلشان، بیمار دارند، باید مراعات حال این افراد را کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا پیکر تک تک شهدا را جابجا کردند ولی این کار را برای حضرت علی اکبر (ع)، انجام ندادند. شیخ جعفر شوشتری در این باره نوشته است، کراهت دارد، پدر، جنازه فرزند جوانش را حمل کند. به همین دلیل مولایمان، پیکر مطهر جوان رشیدشان را حمل نکردند.

این مبلغ دینی خاطرنشان کرد: اگر تمام شب و روز محرم و صفر را عزادار سیدالشهدا (علیه السلام) باشیم ولی در سوگواری هایمان، مرتکب منکری یا گناهی یا تضییع حقوق دیگران شویم، باید در روز قیامت پاسخگو باشیم. بنابراین محبان حضرت حسین بن علی (علیه السلام) مراقب تک تک اعمال و گفتارشان به ویژه در زمان عزاداری ها باشند.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: