۰

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

زلزله‌ها یکی از ویرانگرترین نیرو‌های طبیعت هستند که موجب خسارات باورنکردنی در یک دوره زمانی بسیار کوتاه می‌شوند. در این مطلب با بدترین زلزله‌های تاریخ جهان آشنا می‌شوید هم از نظر بزرگی و هم از نظر تعداد کشته‌ها.
کد خبر: ۱۹۵۷۰۲
۱۱:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، زلزله‌ها یکی از ویرانگرترین نیرو‌های طبیعت هستند که موجب خسارات باورنکردنی در یک دوره زمانی بسیار کوتاه می‌شوند. در این مطلب با بدترین زلزله‌های تاریخ جهان آشنا می‌شوید هم از نظر بزرگی و هم از نظر تعداد کشته‌ها.

۲۵. زلزله والدیویا، شیلی

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

وقتی صحبت از بزرگی زلزله می‌شود، زلزله سال ۱۹۶۰ والدیویا با ۹.۵ ریشتر به یاد می‌آید. این زلزله قابل مقایسه با هزار بمب اتمی همزمان است که نه تنها در والدیویا بلکه در هاوایی هم احساس شد که ۷۰۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. در این فاجعه ۶هزار نفر جان خود را از دست دادند و بیش از یک میلیارد دلار خسارت به بار آمد.


۲۴. شاآنشی (Shaanxi)، چین

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله که گاهی از آن به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ یاد می‌شود در ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶ در شاآنشی، چین اتفاق افتاد. این زلزله در ۹۷ کشور احساس شد و منجر به شکاف و ریزش زمین به عمق بیش از ۲۰ متر شد که منجر به ویرانی خانه‌های زیادی شد. کشته‌های این فاجعه بیش از ۸۳۰هزار نفر بودند که ۶۰درصد از جمعیت منطقه بود. بزرگی این زلزله فقط ۸ ریشتر بود، اما خسارات آن جبران ناپذیر بود.


۲۳. سوماترا، اندونزی

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله در بستر اقیانوس هند و در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ اتفاق افتاد و بزرگی آن بین ۹.۱ تا ۹.۳ ریشتر بود. این دومین فعالیت لرزه‌ای با طولانی‌ترین مدت لرزه ثبت شده است. عوارض جانبی این لرزه حتی به مالدیو و تایلند هم رسید. علاوه بر این، بیش از ۵ سونامی هم خط ساحلی دریای هند را مورد هدف قرار دارد. بین ۱۰۰ تا ۲۲۵هزار نفر در این فاجعه کشته شدند وتنها در ۸.۳ تا ۱۰ دقیقه اول، ۷میلیارد دلار هزینه نجات و خسارت شد.


۲۲. حلب، سوریه

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

در این زلزله ۸.۵ ریشتری یک کلیسا فروریخت و موجب مرگ ۶۰۰ نفر شد. تعداد کشته‌های کلی هم ۲۳۰هزار نفر بود. تعدادی از شهر‌های نزدیک مرکز لرزش کاملا نابود شدند و مجددا بازسازی شدند تا قابل سکونت شوند.


۲۱. تانگشان (Tangshan)، چین

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این تراژدی در ۲۸ جولای ۱۹۷۶ در تانگشان اتفاق افتاد و ۲۵۵هزار نفر را کشت، هرچند دولت چین ابتدا تعداد کشته‌ها را ۶۵۵هزار نفر ثبت کرده بود. این زلزله ۸.۲ ریشتری فقط ۱۰ ثانیه طول کشید، اما ویرانی‌های زیادی به بار آورد. علاوه بر این، تانگشان منطقه‌ای با احتمال زلزله بسیار پایین است، بنابراین ساختمان‌ها ضدزلزله نبودند. این لرزش ۶.۴ کیلومتر طول و ۸ کیلومتر عرض داشت و ۱.۳میلیارد دلار خسارت به بار آورد.


۲۰. شهرستان هاییوان (Haiyuan)، چین

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

گزارش‌های متفاوتی درباره بزرگی و تعداد کشته‌های این زلزله وجود دارد. به غیر از این جزئیات، اثرات این زلزله از فاصله ۲۰۰کیلومتری احساس می‌شد و پس لرزه‌ها بیش از ۳ سال طول کشید.


۱۹. پورتو پرنس (Port-au-Prince)، هائیتی

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

زلزله هائیتی ۷ ریشتر بود و در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. بعد از آن ۵۲ پس‌لرزه حداقل ۴.۵ ریشتری هم رخ داد که تا ۱۲ روز بعد احساس می‌شد. این زلزله ۳۱۶هزار کشته و ۳۰۰هزار زخمی به جای گذاشت و یک میلیون نفر را آواره کرد. تخمین زده می‌شود که ۲۵۰هزار خانه ۳۰هزار ساختمان تجاری فروریخت یا به شدت ویران شد.


۱۸. شینینگ (Xining)، چین

 

شینینگ یک زلزله ۷.۹ ریشتری را در ۲۲ مه ۱۹۲۷ تجربه کرد. این زلزله ۴۰۹۰۰ نفر را کشت. هرچند برخی گزارش‌ها تعداد کشته‌ها را ۲۰۰هزار نفر اعلام کردند. این زلزله نه تنها مرگبار بود بلکه خسارات زیادی به بار آورد، ۵۰۰ مدرسه و ساختمان اداری را تخریب کرد و باعث شد افراد زیادی شغل خود را از دست بدهند.


۱۷. دامغان، ایران

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

اولین زلزله رکوردشکن تاریخ در ۲ دی سال ۲۳۵ شمسی در دامغان و با بزرگی ۸ ریشتر اتفاق افتاد. این زلزله ۲۰۰هزار نفر را کشت. لرزه‌هایی که در مناطق اطراف احساس می‌شد باعث شد این منطقه به کلی ویران شود، هرچند خود دامغان آسیب جدی ندید.


۱۶. توهوکو، ژاپن

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

در ۱۱ مارس ۲۰۱۱، یک زلزله ۹ ریشتری ساحل شرقی توهوکو در ژاپن را لرزاند که قوی‌ترین زلزله تاریخ ژاپن بود. این زلزله موجب مرگ ۱۵۸۷۸ نفر شد، ۶۱۲۶ زخمی به جا گذاشت و ۲۱۷۳ نفر مفقود شدند. همچنین باعث ویرانی ۱۲۹۲۲۵ ساختمان شد. سونامی که با این زمین‌لرزه آمد هم موجب آسیب‌های ساختاری شدید، آتش سوزی و تخریب جاده‌ها و ریل‌ها شد. این سخت‌ترین بحران ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم بود. چهار نیروگاه هسته‌ای بزرگ کاملا ویران شدند، بقایای سونامی به کانادا و هاوایی هم رسید.


۱۵. کانتو، ژاپن

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

زلزله بزرگ کانتو ۷.۹ ریشتر بود و در یک دسامبر ۱۹۲۳ رخ داد. زمانی این زلزله را مرگبارترین زلزله تاریخ ژاپن می‌نامیدند، زیرا باعث آتش سوزی بزرگ توکیو شد، هرچند مدت زمان زمین لرزه بین ۴ تا ۱۰ دقیقه بود. اما رکورد آن در سال ۲۰۱۱ توسط زلزله توهوکو شکسته شد. آتش به تنهایی جان ۱۴۰هزار نفر را گرفت و ۴۴۷هزار خانه را ویران کرد. البته این اعداد شامل کسانی نمی‌شود که در اثر زمین‌لغزه، سونامی و ۵۷ پس‌لرزه مردند که تخمین می‌زنند ۹۳هزار کشته و ۴۳۵۰۰مفقودی باشند.


۱۴. عشق آباد، شوروی

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله در ۶ اکتبر ۱۹۴۸ در نزدیکی عشق‌آباد و با بزرگی ۷.۳ ریشتر رخ داد. به دلیل سانسور، این زلزله در رسانه‌ها گزارش نشد. بنابراین آماری از خسارات و کشته‌های آن در دست نبود. اما رسانه‌ها تعداد کشته‌ها را بین ۱۰ تا ۱۷۶هزار نفر حدس می‌ردند، تا اینکه در ۹ دسامبر ۱۹۸۸ تعداد دقیق کشته‌ها ۱۱۰هزار نفر اعلام شد.


۱۳. مسینا (Messina)، ایتالیا

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این سونامی و زلزله ۷.۱ ریشتری جان ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفر را در مسینا و رجیو در سیسیل و کالابریا در جنوب ایتالیا گرفت. این زلزله در ۲۸ دسامبر ۱۹۰۸ اتفاق افتاد و ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول کشید. در پی آن یک سونامی ۱۲متری هم اتفاق افتاد که باعث مرگ ۷۰هزار نفر و ویرانی ۹۱درصد از ساختمان‌های میسنا شد.


۱۲. چیهلی (Chihli)، چین

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله در ۲۷ دسامبر ۱۲۹۰ با شدت ۶.۸ ریشتر اتفاق افتاد و جان ۱۰۰هزار نفر را گرفت. همچنین ۴۸۰ فروشگاه و خانه‌های بیشماری را در این منطقه ویران کرد.


۱۱. سیچوآن (Sichuan)، چین

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

زلزله بزرگ سیچوآن در ۸ مه ۲۰۰۸ با شدت ۸ ریشتر اتفاق افتاد. این زلزله آنقدر بزرگ بود که لرزه‌های آن در کشور‌های اطراف و در پکن و شانگهای هم احساس شد. تعداد کشته‌های آن ۶۹۱۹۷ نفر، زخمی‌ها ۳۷۴۱۷۶ نفر و مفقودین ۱۸۲۲۲ نفر اعلام شدند. این مرگبارترین زلزله چین بعد از زلزله ۱۹۷۶ تانگشان بود و ۴.۸ تا ۱۵ میلیون نفر را آواره کرد. دولت چین اعلام کرد که خسارت این زلزله ۱۴۶.۵میلیارد دلار بوده است.


۱۰. کشمیر، پاکستا

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

در ۸ اکتبر ۲۰۰۵، کشمیر، پاکستان را زلزله ۷.۶ ریشتری لرزاند. این فاجعه باعث مرگ ۸۵هزار نفر و زخمی شدن ۶۹هزار نفر شد. همچنین این زلزله مناطق اطراف را هم تحت تاثیر قرار دارد و ۱۴هزار نفر را در جامو کشت، لرزه‌های آن در تاجیکستان و غرب چین هم احساس شد. همچنین ۵.۴میلیارد دلار کمک کلان از سراسر جهان به این زلزله شد.


۹. شماخی، آذربایجان

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله ۶.۹ ریشتری در نوامبر ۱۶۶۷ در شهر شماخی آذربایجان اتفاق افتاد. حداکثر شدت آن ۱۰ ریشتر بوده و موجب مرگ ۸۰هزار نفر شده است. همچنین ۲۵میلیون دلار خسارت به بار آورد.


۸. تبریز، ایران

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله در نزدیکی شهر تبریز و در ۲۶ آوریل ۱۷۲۱ اتفاق افتاد و مدارس و مساجد برجسته‌ای را ویران کرد و موجب مرگ ۸ تا ۲۵۰هزار نفر شد. موفقیت عثمانی در تصرف تبریز در سال ۱۷۲۲ و مشکلات اقتصادی آن و همچنین تخریب بنا‌های تاریخی این شهر را به این زلزله نسبت می‌دهند.


۷. لیسبون، پرتغال

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

زلزله بزرگ لیسبون در نوامبر ۱۷۵۵ اتفاق افتاد. امروزه زلزله‌شناسان قدرت زلزله لیسبون را بین ۸.۵ تا ۹ ریشتر تخمین می‌زنند. این زلزله، لیسبون و مناطق اطراف آن را کاملا ویران کرد و بین ۱۰ تا ۱۰۰هزار کشته به جای گذاشت.


۶. یونگای (Yungay)، پرو

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله بزرگ در ۳۱ مه ۱۹۷۰ و زیر دریا اتفاق افتاد و به عنوان بدترین فاجعه طبیعی تاریخ پرو ثبت شد. این فاجعه ۳میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دارد. ۷.۹ ریشتر بود و ۴۵ ثانیه طول کشید. همچنین باعث بهمن برف، سنگ و یخ در دیواره شمالی کوه هواسکاران شد که ۲۰هزار نفر را کشت. در این فاجعه ۷۴۱۹۴ نفر کشته، ۱۴۳۳۳۱ نفر زخمی، ۲۵۶۰۰ نفر مفقود و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند.


۵. سیسیل، ایتالیا

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

در ۱۱ ژانویه ۱۶۹۳، یک زلزله قدرتمند به بزرگی ۷.۴ ریشتر بخش‌هایی از سیسیل، کالابریا و ماتا را در جنوب ایتالیا لرزاند. این زلزله، قوی‌ترین زلزله تاریخ ایتالیا بود و حداقل ۷۰ شهر را ویران کرد و ۶۰هزار نفر را کشت. به دنبال آن سونامی بزرگی در دریای یونان اتفاق افتاد و دو سوم جمعیت کاتانیا را از بین برد.


۴. رودبار، ایران

 

این زلزله در ۲۱ ژوئن ۱۹۹۰ اتفاق افتاد و باعث خسارت گسترده تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری مرکز زلزله شد. ۷۰۰ روستای شهر رودبار، منجیل و لوشان تخریب شدند، ۲۰۰ میلیون دلار خسارت به بار آمد، ۴۰هزار نفر کشته و ۶۰هزار نفر مجروح به جای ماندند و ۵۰۰هزار نفر آواره شدند.


۳. ازمیت (Izmit)، ترکیه

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله ۷.۹ ریشتری در ۱۷ آگوست ۱۹۹۰ در شمال ترکیه اتفاق افتاد و فقط ۳.۷ ثانیه طول کشید. در نتیجه این زلزله، شهر ازمیت آسیب بسیار بدی دید، ۱۷۱۲۷ نفر کشته و ۴۳۹۵۹ نفر زخمی به جا گذاشت. همچنین ۱۲۰هزار خانه مهندسی نشده ویران شد و ۵۰ هزار خانه آسیب جدی دید. ۳۰۰هزار نفر در این فاجعه آواره شدند.


۲. نانکایدو (Nankaido)، ژاپن

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله ۸.۶ ریشتری در ۲۰ سپتامبر ۱۴۹۸ اتفاق افتاد و منجر به سونامی بزرگی شد که جان حدود ۲۶ تا ۳۱هزار نفر را گرفت.


۱. زلزله نپال

۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله ۷.۸ ریشتری در ۲۵ آوریل ۲۰۱۵ در نپال اتفاق افتاد و نیروی آن برابر با ۲۰ سلاح هسته‌ای بود. این فاجعه جان ۵هزار نفر را گرفت و ۱۰ هزار نفر را هم زخمی کرد.

منبع: برترین ها

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: