۰

مراکز شیعه در آلبانی تعطیل شدند

معاون آموزشی موسسه قرآن کریم آلبانی بیان کرد: در آلبانی حوزه علمیه شیعه وجود ندارد و مراکز شیعه مانند موسسه قرآن، بنیاد رومی و کالج سعدی تعطیل شده است.
کد خبر: ۱۹۴۳۴۳
۱۱:۰۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون آموزشی موسسه قرآن کریم آلبانی بیان کرد: در آلبانی حوزه علمیه شیعه وجود ندارد و مراکز شیعه مانند موسسه قرآن، بنیاد رومی و کالج سعدی تعطیل شده است.

وولنت مریا گزارشی تاریخی از چگونگی ورود اسلام به کشور آلبانی ارائه کرده و می گوید: اسلام در این کشور در سال ۱۴۷۸ و از طریق ترکانی که آن را فتح کردند وارد این سرزمین شد و بعدها به شکل وسیعی گسترش یافت.

او اظهار می کند: کشور آلبانی نزدیک به پنج قرن زیر نظر دولت عثمانی اداره می شد. در مدت این پنج قرن نسبت مسلمانان به ۹۵ درصد رسید. در آن زمان مساجد زیادی دایر شد و مراکز و موسساتی با هدف انتشار اسلام ایجاد شد.

معاون آموزشی موسسه قرآن کریم آلبانی علاقه به اهل بیت(ع) را عقیده مشترک شیعیان و اهل سنت دانسته و می گوید: اهل تسننی که در آلبانی زندگی می کنند شباهت زیادی به شیعیان دارند، عشق به اهل بیت (ع) یک عقیده ی مشترک میان شیعیان و اهل سنت است. حتی مسیحیان این کشور نیز از این عشق بی بهره نیستند. در عاشورا مسلمانان از شیعه و سنی باهم به برگزاری مراسم عاشورا می پردازند، ده روز را با هم در این ایام روزه می گیرند و لباس سیاه بر تن می کنند. عشق به اهل بیت (ع) تنها عامل حفظ اسلام در دوره ی نظام کمونیستی انور خواجه در آلبانی بود.

 انور خواجه در زمان حکومت خود، اقدام به ویرانی ۱۷۰۰ مسجد، ۲۰۰ حسینیه و مدرسه ی دینی کرد. در تمام کشور جز یک مسجد که مسجد مرکزی شهر بود، مسجد دیگری باقی نماند که البته آن را نیز به موزه تبدیل کرد. علاوه بر این، او تمام کتاب های دینی را نابود کرده و در سال ۱۹۶۷ قانونی را صادر کرد که به موجب آن، داشتن اعتقادات دینی ممنوع اعلام شد و هر کس که یکی از شعائر دینی را برپا دارد، مثلا نماز بخواند یا روزه بگیرد و یا قرآن تلاوت کند و یا عکسی از امامان چاپ کند به حبس تا ۲۰ سال محکوم می شود. با این وجود بعدها شاهد بسیاری از بزرگان دینی و مردم عادی بودیم که به حبس تا ۲۰ محکوم شدند. جرم آنها این بود که کتاب اسلامی نگهداری می کردند یا در نهان نماز می خواندند. هزاران تن از مسلمانان به این قدامات اعتراض کرده و کشته شدند.

در آن دوره، عشق به ائمه و اسلام در وجود مسلمانان به حسرت تبدیل شد. همین حسرت هم باعث شد که بعد از مرگ انور خواجه همگی سر به شورش نهادند و نظام کمونیسم را از جا کندند و آزادی دینی و نظام جمهوری را اعلام نمودند. بعد از این اتفاقات بود که بسیاری از کشورهای مسلمان به کمک مسلمانان آلبانی شتافتند و مساجد زیادی را بنا کردند. به طوری که در آن مدت حدود ۳۰۰ مسجد بازسازی شد و ده ها مدرسه ی دینی ایجاد شد و به بسیاری از دانشجویان بورسیه داده شد تا در کشورهای اسلامی تحصیل کنند.

وولنت مریا درباره وضعیت شیعیان آلبانی به خبرنگار شفقنا می گوید: شیعیان در آلبانی دچار محدودیت نیستند، تا بحال مشکل مذهبی نداشتیم و امور تبلیغی به صورت آزادانه پیش می رود.حکومت محدودیتی برای تبلیغ مذهب شیعه قائل نیست و شیعیان برای تهیه کتب دینی و ادعیه به راحتی می توانند با مراجعه به سایت جمعیت نسیم دسترسی پیدا کنند.پاسخ مسائل دینی شیعیان آلبانی از طریق اینترنت، واتساب، وایبر، فیسبوک و یا حضوری در موسسه قرآن صورت می گیرد.

او می افزاید:در این کشور بیش از ۱۵۰۰ مسجد وجود دارد که مهترین آن در پایتخت آلبانی (تیرانا) و در شهرهای اشکودرا، الباسان، کاویا و دورس می باشد. بیشترین جمعیت شیعیان این کشور در «تیرانا» پایتخت آلبانی است.

به گفته معاون آموزشی موسسه قرآن کریم آلبانی، علمای مشهور کشور آلبانی، حافظ ابراهیم دالو، حافظ علی کورچا، حافظ عصمت دیبرا، حافظ صبری کوچی، حاجی سلیم اصطفی، بابا احمد میفتاری، شیخ کاظم حوجا و …هستند.

او در ادامه گفت وگوی خود با شفقنا عنوان می کند: شیعیان در زمینه غذای حلال مشکلی ندارند و به راحتی به گوشت حلال دسترسی دارند. زنان مسلمان حق استفاده از حجاب را دارند و بین زنهای سنی و شیعی از این جهت فرقی وجود ندارد. تنها مساله این است که شیعیان در آلبانی مدرسه مخصوص ندارند و تا کلاس ششم مجبور هستند که بدون حجاب در مدارس دولتی درس بخوانند و بعد از آن مقطع تحصیلی بخاطر رعایت کردن حجاب به مدارس دینی اهل سنت برای فراگیری درس می روند. چون آلبانی به عنوان همکاری دینی مشهور است لذا در مدارس ایجاد تفرقه و فتنه ممنوع است. حجاب برای شیعیان تا دیپلم ممنوع است ولی در دانشگاه ها ممنوع نیست.

مریا خاطرنشان می کند: آلبانی حوزه علمیه ندارد ولی در آن مراکز اسلامی اهل سنت وجود دارد، مذهب تشیع فقط مرکز جمعیت نسیم دارد و مراکز شیعه مانند موسسه قرآن، بنیاد رومی و کالج سعدی تعطیل شده است.

او می گوید: عموما مردم آلبانی با شیعیان مشکلی ندارند و خیلی از علمای آلبانی اهل سنت کتابهای شیعه را به زبان آلبانی ترجمه کرده اند ولی در هر جا افرادی هستند که با مذهب شیعه و شیعیان مشکل دارند.

به گفته معاون آموزشی موسسه قرآن کریم آلبانی، بجزء افراد ایرانی که مسولیتی در کشور آلبانی دارند بقیه شیعه ها بومی هستند ولی متاسفانه بیش از سه هزار نفر از منافقین خلق در کشور آلبانی زندگی می کنند.

کشور آلبانی با کشورهای ایتالیا، یونان، کوزوو و مونته نگرو هم مرز است و حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۷۵درصد از آنها مسلمان و ۲۵ درصد آنها محب اهل بیت علیهم السلام هستند و شیعیان موجود در این کشور بیش از ۱۰۰ نفر می باشند .زبان رسمی این کشور، آلبانیایی و شغل بیشتر مردم آن کشاورزی است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: