۰

بازگشایی ۲۴ ساعته درهای مسجد قباء برای نخستین بار

حجاج بیت الله الحرام پس از پایان مناسک حج و بازگشت به مدینه منوره این فرصت را به دست آوردند که تا هر زمانی از شبانه روز که بخواهند برای نخستین بار برای نماز و دعا به مسجد قباء روی بیاورند.
کد خبر: ۱۹۳۹۵۶
۱۰:۳۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، حجاج بیت الله الحرام پس از پایان مناسک حج و بازگشت به مدینه منوره این فرصت را به دست آوردند که تا هر زمانی از شبانه روز که بخواهند برای نخستین بار برای نماز و دعا به مسجد قباء روی بیاورند.

حجاج بیت الله الحرام امسال پس از ادای مناسک شان در مکه مکرمه به مدینه منوره روی بیاورند و این فرصت را یافتند تا در هرزمانی که بخواهند از مسجد تاریخی قباء، نخستین مسجد تاریخ اسلام بازدید کنند.

حجاج این فرصت را پس از دستور لغو تعطیلی شبانه این مسجد به دست آوردند؛ زیرا پیش از این مسئولان این مسجد، آن را در شب بر روی زایران می بستند.

هزاران حاجی روزانه در نخستین مسجد اسلام که مسلمانان آن را نزدیک به 14 قرن پیش بنا کردند، نماز می گذارند؛ جایی که از مکه مکرمه برای گذراندن طولانی ترین زمان به شهر رسول الله(ص) آمدند.

مسئولان این مسجد قدیمی در سالهای گذشته، درهای آن را در ساعت های آخر شب می بستند و عملیات نظافت و پاکسازی را پس از یک روز ازدحام زایران آغاز می کردند؛ اما «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان اواخر سال گذشته از این مسجد بازدید کرد؛ پس از آن تصمیم به بازگشایی درهای آن را به طور 24 ساعته اتخاذ شد و در حال حاضر حجاج و زایران می توانند از فرصت استفاده کنند.

در موسم حج، حرکت و تردد حجاج در روز فروکش نکرده است و در نیمه شب شماری از زایران و حجاج به مسجد النبی یا مسجد قباء برای نماز، دعا و تلاوت قرآن با هدف استفاده از مدت حج برای عبادت روی آوردند.

زایران این مسجد از کشورهای مختلف جهان تمایل دارند تا حضورشان را در این مکان با عکس و فیلم ثبت کنند و بسیاری از ساکنان مدینه منوره تمایل دارند تا میهمانان این مسجد تکریم کنند و به ارایه برخی غذاها و نوشیدنی های رایگان به آنها اقدام کنند.

مسجد قباء در جنوب غربی مدینه منوره و نزدیک به چهار کیلومتری مسجد النبی قرار دارد. گنجایش این مسجد به 20 هزار نمازگزار می رسد. وزارت حج و اوقاف با خریداری زمین های اطراف مسجد در سال 1405 هجری توسعه آن را آغاز کرد و توسعه مسجد تا دو سال ادامه داشت.

این مسجد مستطیل شکل است و از طراحی زیبایی برخورداراست و حیاط داخلی آن در مرکز مسجد قرار دارد و همه ورودی ها بر آن بازمی شود. بخش شمالی مسجد به نمازخانه بانوان اختصاص دارد که ورودی آن جداگانه و به دور از مردان است. این مسجد چهار گلدسته دارد.

سقف این مسجد به شکل سلسله گنبدهایی است که تعدادش به 62 گنبد می رسد و ارتفاع گنبد اصلی 25 متر است و اطراف آن را پنج گنبد احاطه کرده است و هر کدام از آنها 20 متر است و ارتفاع سایر گنبد ها به 12 متر می رسد.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: