۰

کلوچه خوشمزه بدون فر مخصوص روز عید

کلوچه جو دوسر شکلاتی بدون فر درست می‌شود، اما همانند همه کلوچه‌ها طعمی خوب و خوشمزه دارد.
کد خبر: ۱۹۳۹۰۵
۱۴:۱۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،  کلوچه جو دوسر شکلاتی ترکیبی از طعم‌های مختلف کلوچه، شکلات و بادام‌زمینی است و ظاهری شبیه به کلوچه و بافتی شبیه به شیرینی‌های شکلاتی خوشمزه دارد. این کلوچه برای کسانی خوب است که از داشتن فر محروم هستند، اما همچنان علاقه‌مند به درست کردن این شیرینی هستند.

کلوچه بدون فر با شیوه‌ای آسان
کلوچه جو دوسر شکلاتی بدون فر یکی از کلوچه‌های آسان و خوشمزه است. هر کسی با هر مقدار دانش از آشپزی می‌تواند این کلوچه را درست کند. ترکیب جو دوسر لطیف و بادام‌زمینی و رنگ تیره شکلات با همدیگر این شیرینی خوشمزه را برای شما به ارمغان می‌آورد. همانطور که در کلوچه جو دوسر سیب و دارچین به شما گفتیم، جو دوسر کاملا با جو فرق دارد و بسیار لطیف‌تر از جوی معمولی است.

نوع جو دوسری هم که ما استفاده می‌کنیم جو دوسر پرک نرم است. این خوراکی پایه بسیاری از غذاها، شیرینی و صبحانه‌های مشهور است. جو دوسر باید از نوع فوری باشد نه از نوع پوست کنده که حاوی تنها غلاف آن کنده شده. من همیشه از مارک Quaker استفاده می‌کردم، اما اخیرا چند شرکت ایرانی هم اقدام به تهیه این نوع غله کرده‌اند مثل شرکت هاتی کارا. البته مارک آ اُ ب قدیمی و حاوی محصولات متنوع است، اما حواستان باشد از نوع فوری و بدون شکر و سایر افزودنی‌ها باشد. یکی از خوبی‌های این خوراکی این است که بسیار سبک است و یک پیمانه از آن معادل جرمی کمی دارد و با خرید یک قوطی از آن می‌توانید بار‌ها و بار‌ها کلوچه درست کنید.

به غیر از این غله، برای درست کردن کلوچه بدون فر نیازمند مقداری پودر کاکائوی مرغوب و تیره رنگ هستید. برای خرید این ماده حتما به مغازه‌های شیرینی فروشی مراجعه کنید، چون آن‌ها بهترین کاکائو را برای فروش دارند. از کاکائو‌هایی که در مغازه‌های خواروبار فروشی موجود است، استفاده نکنید نه رنگ خوبی دارند و نه طعم خوبی. البته کاکائوی مرغوب کمی گرانتر است، اما به دلیل سبکی بسیار، خرید آن کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی است. ضمن اینکه شما هر بار مقدار کمی از آن را استفاده می‌کنید.

برای کره بادام‌زمینی سعی کنید از نوع کرمی که بافتی نرمتر و چربتر دارد استفاده کنید. مارک مشهور کره بادام‌زمینی جیف با درب قرمز از نوع کرمی است، اما توصیه می‌کنم که مارک ایرانی پرارین را هم که بسیار خوشمزه و متنوع است، امتحان کنید. این برند ایرانی تنوع بسیاری در محصولاتش ایجاد کرده و حتی نوع بدون گلوتن هم دارد، ضمن اینکه قیمت آن نسبت به نمونه خارجی بسیار ارزانتر است.

مواد لازم

کره: ۱/۲ پیمانه (۱۱۳ گرم)
شکر: ۱ و ۳/۴ پیمانه (۳۵۰ گرم)
پودر کاکائوی تیره: ۱/۳ پیمانه (۳۲ گرم)
شیر: ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی لیتر)
اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
کره بادام‌زمینی کرمی: ۲/۳ پیمانه (۱۶۰ گرم)
جو دوسر فوری: ۳ پیمانه (۲۷۵ گرم)، جو دوسر پرک معمولی استفاده نکنید
کلوچه جو دوسر شکلاتی بدون نیاز به فر

طرز تهیه

۱. ابتدا کف دو سینی فر را کاغذ مخصوص فر بگذارید یا اینکه فقط روی کابینت آشپزخانه کاغذ فر را پهن کنید و یا حتی می‌توانید ۲۹ قالب کاپ‌کیک را آماده کنید.

۲. شکر، کره، پودر کاکائو و شیر را داخل قابلمه‌ای با اندازه مناسب بریزید و با هم ترکیب کنید.

۳. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز بگذارید و از ابتدا شروع کنید به بهم زدن مخلوط. محتویات قابلمه را گرم کرده و مرتب بهم بزنید تا موقعی که به جوش برسد. وقتی که کاملا جوش آمد، هم زدن را کنار گذاشته و بگذارید ۱ دقیقه بجوشد.

۴. آن را از روی حرارت برداشته و فورا به آن وانیل، کره بادام‌زمینی و اوتمیل (جو دوسر فوری) اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

۵. با استفاده از یک قاشق مخصوص برداشتن بستنی یا دو قاشق بزرگ، هر بار به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط را برداشته و روی کاغذ روغنی بگذارید.

۶. بگذارید کلوچه‌ها روی کاغذ روغنی خنک شوند سپس از خوردن آن‌ها لذت ببرید. اگر می‌خواهید سریعتر سرد شوند آن‌ها را داخل یخچال بگذارید. کلوچه‌ها را پس از آماده شدن در دمای اتاق و در ظرفی در بسته نگهداری کنید.

نکات مهم

مخلوط نباید در حالت جوش ملایم باشد (حالتی که فقط کناره‌های قابلمه حباب می‌زند) بلکه باید بطور کامل بجوشد (وسط آن حباب بزند) بعد از جوش آمدن هم به مدت ۶۰ ثانیه روی حرارت بماند.
از جو دوسر پرک معمولی استفاده نکنید بلکه بهتر است از نوع فوری استفاده کنید. در غیر اینصورت کلوچه‌ها همان بافت و نرمی را نخواهند داشت.

این دستورالعمل بی نقص است، اما اگر فکر می‌کنید که آب آن خیلی زیاد است، ۱۵ ثانیه بیشتر از زمان گفته شده بجوشانید، اگر حس می‌کنید خشک است؛ ۱۵ ثانیه سریعتر از روی حرارت بردارید. مقدار زمان جوشاندن مایع، میزان رطوبت و بافت کلوچه شما را مشخص می‌کند.

کره بادام‌زمینی کرمی خیلی ارجحیت دارد، اما اگر شما نوع کرانچی آن را دوست دارید می‌توانید از این مدل استفاده کنید؛ فقط حواستان باشد که باید ۱/۴ پیمانه اضافه‌تر بریزید تا بر غلظت مواد اثر نگذارد.
از کره حیوانی استفاده کنید نه مارگارین. مارگارین یا کره گیاهی طعم بدی دارد که بر طعم کلوچه هم اثرگذار است و آب بیشتری به مایع اضافه می‌کند؛ در این صورت نتیجه کار شما خوب نخواهد بود.

اگر بخواهید می‌توانید مقدار کره بادام‌زمینی و پودر کاکائو را بیشتر کنید. این باعث می‌شود که کلوچه شما معطرتر و نرمتر شود و طعمی فوق العاده خواهد داشت. همچنین مقدار شکر را هم می‌توانید ۱/۴ پیمانه کمتر یا بیشتر کنید این کاملا بستگی به ذائقه شما دارد. شخصا کلوچه خیلی شیرین را دوست ندارم.

این کلوچه‌ها در اصل «کلوچه بدون فر» نام دارند و برای کسانی خوب هستند که به دلیل نداشتن فر نمی‌توانند کلوچه درست کنند، چون کلوچه بر خلاف کیک و نان که حتی در قابلمه و روی گاز نیز نتیجه خوبی دارند، حتما نیازمند فر است. این کلوچه‌ها را می‌توان «کلوچه تابستانی» هم نامگذاری کرد، چون در هوای گرم تابستان اغلب ما ترجیح می‌دهیم که فر را روشن نکنیم و در عوض از شعله گاز، اما با زمانی کوتاهتر استفاده کنیم.

منبع: برترین ها

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: