۰
رئیس شبکه هپاتیت

۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت c مبتلا هستند و این بیماری به طور نسبی کنترل شده است.
کد خبر: ۱۹۳۸۳۶
۱۳:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سید موید علویان روز دوشنبه افزود: هپاتیت c یک بیماری ویروسی است که کبد را درگیر کرده و وظایف مهم آن را که شامل دفع سموم، ساخت پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی ها و ساخت برخی هورمون های ضروری است مختل می کند.

وی اظهار داشت: در بیماری‌ هپاتیت C بافت طبیعی کبد به تدریج تخریب شده و پس از ۱۰ تا ۳۰ سال، به سیروز (فرسودگی) کبد می‌انجامد و افراد مبتلا به سیروز کبدی در صورت عدم درمان، در مواردی دچار سرطان کبد می‌شوند و مبتلایان به سیروز و سرطان کبد ممکن است به پیوند کبد نیاز پیدا کنند، این در حالیست که در صورت عدم درمان موثر، اغلب پس از پیوند، بیماری دوباره عود می‌کند.

علویان، هپاتیت های ویروسی از جمله هپاتیت C، یکی از اصلی ترین چالشهای سلامتی در جهان دانست و افزود: هپاتیت های B,C، علت اصلی بیماری های مزمن کبدی هستند که می توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شوند.

وی تصریح کرد: افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند، رفتارهای پرخطر جنسی، افراد دارای سابقه خالکوبی و غیره بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستند و باید هر سال تست غربالگری این بیماری را انجام دهند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به باورهای غلط در مورد انتقال هپاتیت در میان افکار عمومی، گفت: دست دادن و بوسیدن فرد مبتلا به این بیماری، استفاده از ظروف مشترک، معاشرت معمولی در محل کار و منزل، استفاده از سرویس بهداشتی مشترک و شنا کردن در یک استخر باعث انتقال هپاتیت C نمی شود.

علویان اظهار داشت: هپاتیت C، در اغلب موارد هیچ علامتی ندارد و می تواند مثل یک سرماخوردگی ساده و معمولی بروز کند، برخی بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی مانند خستگی، دل‌درد، درد عضلانی، تهوع و بی‌اشتهایی را نشان می‌دهند و در موارد پیشرفته، علائم نارسایی کبد شامل تورم شکم و اندام‌ها، ‌ یرقان و غیره بروز می کند.

وی تصریح کرد: تشخیص هپاتیت C با انجام آزمایش خون ممکن است و اگر فرد مبتلا درمان نشود، در عرض چند سال سیروز کبد ایجاد شده و در موارد شدید نارسایی کبد و سرطان کبد رخ میدهد.

علویان افزود: درمان باعث می شود تا تکثیر ویروس در بدن متوقف شود و با داروهای فعلی، دوره درمان کوتاه تر و بهبودی تا ۹۵ درصد قطعی است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: