۰

روایت خواندنی از رکورددار سفر به حج

رکورددار سفر به حج در ایران می گوید: نخستین سفرم در سال ١٣٣٤ شمسی بود.
کد خبر: ۱۹۲۸۰۲
۱۰:۳۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

روایت خواندنی از رکورددار سفر به حج

به گزارش «شیعه نیوز»،  «سیدمحمود میرهندی اصفهانی» رکورددار سفر به حج در ایران است. او ٤٦ سفر تمتع و ٣٥ سفر عمره را تجربه کرده است و حافظه نیم‌قرن حج در کشور است. او در تعریف اولین سفر حج خود می‌گوید: نخستین سفرم در سال ١٣٣٤ شمسی بود.

در آن زمان کمیسیون حج در فرمانداری هر شهر منعقد می‌شد و ما برای صدور برگ صلاحیت تشرّف به حج تقاضا می‌کردیم و پس از موافقت کمیسیون، به شهربانی می‌رفتیم و تقاضای گذرنامه می‌کردیم و بعد از اخذ گذرنامه، به سفارت عربستان سعودی مراجعه می‌کردیم و ویزا می‌گرفتیم و از ایران با هواپیما و یا از عراق و ممالک دیگر از راه زمینی به جدّه می‌رفتیم.

از اصفهان با اتوبوس به تهران و از تهران به عراق می‌رفتیم، بعد از تشرّف یکی دو روزه به نجف اشرف و سامرا و کربلا و کاظمین که مجموع آن تقریبا هشت روز می‌شد، با یک شرکت به دمشق و از آن‌جا با هواپیما عازم جدّه می‌شدیم و طول سفر با برگشت به عراق، حدود ٤٠ روز بود و رسماً کاروانی در کار نبود بلکه گروهی از حمله‌دار‌ها چندین نفر را جمع می‌کردند و با گرفتن حق‌الزحمه از سیصد تا پانصد تومان، در طول سفر، وسایل حرکت و مسکن و دیگر خدمات را تعیین می‌کرد.

البته تهیه خوراک با خود حاجی بود. در اطراف مسجدالحرام، به‌خصوص در صفا و مروه، مغازه‌هایی بود که زائران از آن خرید می‌کردند؛ عمدتا از رومیزی‌های بافت خارج و یا رویه متکّا از همان جنس و روتختی‌هایی می‌آوردند. در مغازه‌های عطاری جمعیت بسیار بود و مردم دارو‌های سنّتی مثل روغن هندی و ... می‌خریدند و به عنوان سوغات می‌آوردند.

منبع: شهروند

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: