۰

تجهیز میلیاردی نیروی دریایی عربستان با تسلیحات آمریکایی

عربستان برای خرید تسلیحاتی از آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرده است اما حتی نیروی دریایی آمریکا نیز برخی از این تجهیزات را به دلیل غیرقابل اطمینان بودن آن‌ها به کار نمی‌گیرد؛ تجهیزاتی که می‌توانند نیروی دریایی عربستان را با مشکلات زیادی مواجه کند.
کد خبر: ۱۹۲۳۹۰
۱۴:۵۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، عربستان برای خرید تسلیحاتی از آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرده است اما حتی نیروی دریایی آمریکا نیز برخی از این تجهیزات را به دلیل غیرقابل اطمینان بودن آن‌ها به کار نمی‌گیرد؛ تجهیزاتی که می‌توانند نیروی دریایی عربستان را با مشکلات زیادی مواجه کند.

نیروی دریایی عربستان از سال ۲۰۰۸ برنامه‌ریزی کرده تا ۲۰ میلیارد دلار در پروژه گسترش نیروی دریایی خود سرمایه‌گذاری کند.

ریاض در حال حاضر سه ناو محافظ، چهار ناوچه هزار تُنی کلاس بدر و ۹ قایق گشت‌زنی ۵۰۰ تنی را در عملیات خود به کار می‌گیرد که ساخت همه آن‌ها به جز سه ناو محافظ به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد.

فروش چهار شناور ساحلی کلاس "فریدام" که نوعی ناوچه سبک است، نخستین بار در زمان دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا مطرح شد و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا به عنوان بخشی از قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان مجوز آن صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری دیلی بیست، این شناورها هم‌اکنون توسط شرکت لاکهید مارتین در دست ساخت هستند و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به عربستان تحویل داده می‌شوند.

علاقه عربستان به خرید این شناورهای ساحلی عجیب به نظر می‌رسد زیرا غیرقابل اطمینان بودن، هزینه‌های بالا، عدم برخورداری از قدرت شلیک و عدم قابلیت این شناور در تطابق با واحدهای ماموریت‌های مختلف ارتش آمریکا را در استفاده از آن با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

این مشکلات موجب شد که نیروی دریایی آمریکا میزان سفارش این شناورها را از ۵۵ به ۳۲ کاهش دهد.

این شناورها با قابلیت شبکه شدن با کشتی‌های دوست می‌توانند علاوه بر خود، از آن‌ها نیز محافظت کنند. این شناورها دارای سیستم پرتاب موشک "مارک ۴۱" هستند که می‌توانند موشک‌هایی از انواع متفاوت از جمله موشک‌های دوربرد سطح به هوای " SM-۲" یا " Tomahawk " را نیز پرتاب کنند اما این در صورتی است که عربستان این موشک‌ها را نیز از آمریکا خریداری کند.

بدون چنین تسلیحاتی، شناورهای ساحلی عربستان برد بسیار کمی دارند و قابلیت مقابله با ناوگان‌هایی را که می‌توانند تهدیدی محسوب شوند، نخواهند داشت.

این چهار شناور ساحلی نسبتا کوچک برای ریاض شش میلیارد دلار هزینه داشته‌اند که هزینه‌های خدمات آموزشی، قطعات یدکی را نیز شامل می‌شوند اما این هزینه برای خرید چنین کشتی‌هایی حتی برای سعودی‌ها هم بالا است.

این شناورها قابلیت دفاعی نیروی دریایی عربستان و محافظت از کشتی‌های دوست در برابر تهدیدهای هوایی و زمینی را افزایش خواهد داد اما با وجود جدی بودن مساله غیرقابل اطمینان بودن این شناورها، سعودی‌ها همچنان باید امیدوار باشند که ضعف‌های شناورهای ساحلی‌ای که خریداری کرده‌اند آنان را دچار مشکل نکند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: