۰

هوش مصنوعی به کمک تشخیص اخبار جعلی می‌آید

محققان به تازگی ابزاری ساخته‌اند که با کمک فناوری هوش مصنوعی می‌تواند متون جعلی را که توسط ربات‌ها نوشته شده، شناسایی کند. این ابزار کمک بزرگی به افراد در تشخیص اخبار جعلی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۹۲۱۱۹
۱۶:۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، محققان « موسسه فناوری ماساچوست» و «دانشگاه هاروارد» (Harvard University) این ابزار را که «اتاق آزمایش مدل زبان غول‌پیکر» (GLTR) نام دارد، برای مقابله با روزنامه‌نگاری جعلی ساخته‌اند. این ابزار با کمک هوش مصنوعی می‌تواند متون جعلی را که توسط انسان نوشته نشده است، شناسایی کند. به عبارت دیگر، این ابزار نشان می‌دهد متنی را که در حال خواندن آن هستید، یک انسان نوشته است یا خیر.

این سیستم در صدد آن است که با استفاده از الگوهای پیش‌بینی زبانی که به رایانه‌ها و ربات‌ها امکان نوشتن کپی را می‌دهد، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ایجاد کند. نتایج این مطالعه نشان داد که GLTR میزان تشخیص متن‌های جعلی را از ۵۴ درصد به ۷۲ درصد تقویت می‌کند؛ این موضوع نشان می‌دهد که روزهای انتشار اخبار جعلی رو به پایان است.

این ابزار همچنین می‌تواند به شناسایی پروفایل‌های جعلی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک که اغلب برای انتشار اطلاعات نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمک کند.

برنامه GLMTR با این فرض کار می‌کند که رایانه متن را با استفاده از محتمل‌ترین لغات در یک توالی تولید می‌کند.

اما در مقابل، انسان‌ها غالباً کلمات غیرقابل پیش‌بینی را انتخاب می‌کنند که هم معنی دارند و هم کاملا مرتبط هستند حتی اگر در ریتم یک جمله غیرقابل انتظار باشند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: