۰

عفو بین الملل درباره صدور حکم اعدام برای یک روحانی سعودی هشدار داد

سازمان عفو بین الملل روز گذشته با اشاره به برگزاری جلسه جدید محاکمه «شیخ سلمان العوده» در روز یکشنبه هفته جاری، بار دیگر درباره صدور حکم اعدام برای وی توسط عربستان ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۹۱۶۹۰
۱۰:۱۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان عفو بین الملل روز گذشته با اشاره به برگزاری جلسه جدید محاکمه «شیخ سلمان العوده» در روز یکشنبه هفته جاری، بار دیگر درباره صدور حکم اعدام برای وی توسط عربستان ابراز نگرانی کرد.

«لین معلوف» مدیر مطالعات خاورمیانه در سازمان عفو بین الملل گفت: از احتمال صدور حکم اعدام برای شیخ سلمان العوده و اجرای آن علیه وی، احساس نگرانی شدید می کنیم.

خانم معلوف افزود: از زمان بازداشت سلمان العوده که قریب به دو سال از آن می گذرد، شیخ عوده انواع و اقسام وضعیت وشرایط بد را به خود دیده است که از آن جمله می توان به بازداشت طولانی مدت پیش از محاکمه، حبس انفرادی تاماهها و دیگر رفتارهای بد در قبال وی اشاره کرد. همه این اقدامات، نقض آشکار حقوق وی در زمینه دسیابی به محاکمه عادلانه است.

وی با اشاره به اینکه این روحانی نزدیک به اخوان المسلمین، ۲۸ جولای جاری باید در دادگاه مبارزه با تروریسم ریاض محاکمه شود، نسبت به صدور حکم اعدام برای وی به شدت ابراز نگرانی کرد.

سلمان العوده یکی از بیست شخصیتی است که اواسط سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شدند؛ در بیان بازداشت شدگان که در چارچوب اقدامات سرکوب گرایانه محمد بن سلمان صورت گرفت، نویسندگان و روزنامه نگارانی نیز دیده می شود.

نزدیکان سلمان العوده می گویند عربستان از وی و دیگر روحانیون خواسته است به صورت علنی حمایت خود را از عربستان علیه قطر اعلام کنند اما او رد کرده است.

دولت عربستان سعودی هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

دادستان سعودی سوم فوریه گذشته، جلسه محاکمه العوده را به روز یکشنبه(فردا) موکول کرد.

العوده پس از آنکه با انتشار توییتی به صورت غیرمستقیم از امکان حل بحران با قطر استقبال کرد، بازداشت شد.

عربستان و متحدانش ژوئن ۲۰۱۷، دوحه را به حمایت از افراط گرایان متهم و روابط خود را با قطر قطع کردند.

دادستان کل عربستان سعودی با نسبت دادن ۳۷ اتهام به سلمان العوده، خواستار صدور حکم اعدام برای او شده بود.

العوده از برجسته ترین چهره های «جریان الصحوه»(جریان بیداری) در عربستان است که به عنوان یکی از نزدیکان گروه اخوان المسلمین به او نگریسته می شود. اخوان المسلمین یک گروه ممنوع الفعالیت در عربستان است و از سوی این کشور یک گروه تروریستی خوانده شده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: