۰

مسلمانان حضور واحد و فارغ از سیاست ها در مراسم حج داشته باشند

حجّ امسال ۱۴۳۲ بسیار موجب افتخار و سرافرازی مسلمانان جهان گردید. وقار و متانت و احترام و ادب مسلمانان از مراسم حج و حرمین شریفین در این اجتماع بزرگ و بی نظیر تاریخی متجلّی بود. در حالی که منطقه و کشورهائی متشنّج و ملتهب و سیاست های دولت ها به نفع مقاصد سیاسی در کمال شدّت فعّال بوده و هست، بیم آن می رفت که اختلافات سیاسی در این مراسم الهی نیز ظاهر گردد.
کد خبر: ۱۹۱۳۷۹
۱۰:۳۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی در یادداشتی با عنوان «جلوه تقدیس امّت؛ از مراسم حجّ و منزل وحی» که به مناسبت حج سال ۱۴۳۲ مرقوم کردند، آورده است: حجّ امسال ۱۴۳۲ بسیار موجب افتخار و سرافرازی مسلمانان جهان گردید. وقار و متانت و احترام و ادب مسلمانان از مراسم حج و حرمین شریفین در این اجتماع بزرگ و بی نظیر تاریخی متجلّی بود. در حالی که منطقه و کشورهائی متشنّج و ملتهب و سیاست های دولت ها به نفع مقاصد سیاسی در کمال شدّت فعّال بوده و هست، بیم آن می رفت که اختلافات سیاسی در این مراسم الهی نیز ظاهر گردد.

پاسداری از قداست و عظمت حج و بلد امن الهی و بازداری بیش از دو میلیون جمعیت از ملّت ها و نژادها و کشورها در شرایط کنونی، فقط و فقط از برکت ایمان و احترام یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان به مقدّسات اسلامی میسّر بود که به حول و قوّه الهی به این شکل معجزه آسا و امن و آرام و افتخارآفرین انجام شد، مثل اینکه در هیچ کجا اتّفاقی نیفتاده و مسائل سیاسی اختلافی ایجاد نکرده است. معلوم شد که حجّ و مراسم این فریضه بزرگ و حرمین شریفین فراتر از سیاست های دولت‌ها است. همگان، حرم را مکان امن و مقدّس می دانند و این جدائی های سیاسی یا جغرافیایی یا نژادی و فرقه ای، آن را مخدوش نمی کند.

حرمین به همه تعلّق دارد و مخصوصاً موسم حج، شهر همه، کشور همه و وطن همه است و کسی بر کسی اولویت ندارد.

البته در این میان، دولت ها هم در حفظ این احترام با ملّت ها همکاری داشتند و مدبّرانه عمل کردند، مثل اینکه بین آنها هیچ اختلافی وجود ندارد. همه نشان دادند که حرمین شریفین، مسجد الحرام و مسجد النبی و قبه الخضراء سرزمین وحی و مواریث اسلامی و تاریخی، همه پاسدار حرمت و قداست آن می باشند.

امید است این برنامه در همه سال ها با جلوه کاملتر ادامه پیدا کند و مسلمانان مثل امسال، حضور واحد و فارغ از سیاست ها داشته باشند و گرایش مسئولین به مذهب خاص، مانع از عمل دیگر مذاهب اسلامی طبق مذهب و اجتهاد خود نشود و امر و نهی های فرقه ای، این چهره زیبا را کم رنگ نسازد و ظهور این هویت اسلامی که موجب اعجاب دنیا و سیاستمداران جهان گردید، در سال های آینده بیشتر گردد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: