۰

شبکه هاي ماهواره اي و تغيير در کارکردهاي خانواده

ضرابی ضمن تشریح اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین گفت: فیلم های ماهواره ای منجر به کاهش ارتباطات کلامی که از ساده ترین نوع مناسبات انسانی در خانواده محسوب می شود شده است.
کد خبر: ۱۹۱۲۹۹
۱۱:۳۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، ضرابی ضمن تشریح اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین گفت: فیلم های ماهواره ای منجر به کاهش ارتباطات کلامی که از ساده ترین نوع مناسبات انسانی در خانواده محسوب می شود شده است.

حجت الاسلام «ایمان ضرابی» با اشاره به اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین گفت: شبکه های ماهواره ای با پوشش جهانی که بیشتر در غرب و کشورهای صنعتی مستقر است با برنامه ریزی هدفمند، سعی می کنند با تاثیر گذاری بر افکار خانواده و بر هم زدن آرامش کانون خانواده ،بسترهای ذهنی و فرهنگی تامین منابع خود را فراهم کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: گسترش و استفاده افراطی ماهواره با کارکرد های متنوع خود و دگرگون سازی پیوسته اش به مرور صرف آسیب پذیری شده و بنیان خانواده را به مخاطره می اندازد در این صورت خانواده، قوی ترین عامل دوام و رشد خود را که عاطفه و محبت اعضا می باشد را به دست فراموشی می سپارد.

وی اظهار کرد: برنامه های ماهواره به تدریج جای ارتباط بین فردی از نوع چهره به چهره را گرفته و توانسته فضای انفرادی را به فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم کند به گونه ای که در ابتدا به افزایش فرد گرایی و کاهش جمع گرایی منجر شده، سپس با رخنه در محیط گرم خانواده، ترویج مفاسد دینی، عفاف زدایی و ایجاد حفظ رقابت بین زن و شوهر نسبت به یکدیگر، عامل مهمی در آسیب رساندن به انسجام خانواده می شود.

ضرابی با بیان اینکه در کشور ما زنان بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیون را تشکیل می دهند تصریح کرد: همین امر موجب شده این شبکه ها با هدف قرار دادن شخصیت زن و القاء کردن فرهنگ غربی بر وی، شخصیت حقیقی زن مسلمان ایرانی را متزلزل کرده و بنیان خانواده را بشدت تضعیف کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در شبکه های ماهواره ای ارایه تعریف نادرست از زندگی مشترک و شدت بخشیدن به رقابت های اقتصادی میان زن و مرد به جای پیوندهای عاطفی مستحکم، موجب شده تا مفهوم اعتماد، محبت و تعهد به رقابت،سوء تفاهم و کاهش ارتباطات کلامی که از ساده ترین نوع مناسبات انسانی در خانواده محسوب می شود شود در واقع از بین رفتن صمیمیت و گسست عاطفی به نوعی موجب از خود بیگانگی و خلق زمینه گسست فکری شده تا حدی که نابودی سلامت فکر و رفتار بینندگان آنها را دچار حالت مست شدگی و از بین رفتن عقلانیت کرده است.

وی در ادامه گفت: خانواده تحت شعاع برنامه های ماهواره ای از مسیر اصلی تربیت خود که ریشه در مکتب اسلامی دارد فاصله گرفته و نتیجه سوء و زیانبار آن سستی در روابط خانواده و در سطح وسیع تر افزایش فساد و آمار طلاق در کشور می شود.

 

طلاق و بی‌اعتمادی؛ دو ارمغان شوم فیلم های ماهواره ای

ضرابی کم رنگ شدن حیا و عفت در جامعه رامهمترین تاثیر شبکه های ماهواره ای بر جامعه خواند و گفت:رشد طلاق و درجامعه از نشانه های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسایل متعدد دیگری از قبیل فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی سرپرست را به همراه دارد .

حجت الاسلام «ایمان ضرابی» با اشاره به تبعات فیلم های شبکه های ماهواره ای گفت: تکنولوژی ماهواره با داشتن مزایایی از قبیل پوشش مناسب، سرعت عمل بالا، امکان ارتباط با دورترین و غیرقابل دسترس ترین مناطق جهان و به صرفه بودن دارای تاثیرات منفی روانی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی برای مخاطبان و کاربران خود می باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از تاثیرات منفی چشمگیر شبکه های ماهواره ای اثرگذاری بر کشورهای خانواده محور مانند ایران است افزود: نشانه گیری خانواده های ایرانی در شکبه های ماهواره ای در قالب پخش فیلم های ساختار شکن قابل مشاهده است.

ضرابی تخریب خانواده های ایرانی و رواج خیانت در میان زوجین را از تبعات شبکه های ماهواره ای عنوان کرد و افزود: یکی از تبعات تماشای سریال های نامناسب شبکه های ماهواره ای عادی سازی روابط نامحرم در جامعه می باشد لذا کشورهای سرمایه داری سعی می کنند با سلطه فرهنگی و تغییر سبک زندگی ملت های جهان سوم و مسلمانان به ویژه زنان و دختران به اهداف شوم خود دست یابند، جامعه سرمایه داری زمانی که متوجه شد از طریق جنگ و سلطه سیاسی نمی تواند بر کشورهای مسلمان سیطره یابد از مسیر جنگ نرم و سلطه فرهنگی وارد عمل شد و با نشانه گیری ذهن و اندیشه نسل جوان به خصوص زنان و دختران از طریق فیلم های مستهجن و مبتذل سعی در استحاله کردن سبک زندگی، نوع تفکر و بینش سیاسی و فرهنگی کشورها و جایگزین کردن سبک زندگی غربی برآمد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زدودن اخلاق در میان زنان از دیگر پیامدهای فیلم های نامناسب شبکه های ماهواره ای است اظهار کرد: در این جنگ، ملت ها و مردم با اراده خود و قبول هزینه در معرض حمله قرار می گیرند و ماهواره یکی از ابزارهای قوی برای تغییر و دگرگونی فرهنگ یک جامعه است، این کالای فرهنگی در کنار مزیت ها، مضرات فراوانی نیز به همراه دارد و ابزار مهم دشمن در جنگ نرم و از جمله عوامل تشدید کننده بحران در میان خانواده ها می باشد.

وی با اشاره به تغییرات فرهنگی، ارزشی و کمرنگ کردن الگوهای دینی و رفتاری در میان زنان و دختران به عنوان یکی دیگر از پیامدهای منفی ماهواره بر خانواده ها تصریح کرد: آنها با برنامه های فرهنگی خود زنان را در کشورهای اسلامی از معارف الهی، فضایل اخلاقی و ارزش های انسانی تهی کرده و به اهداف شوم خود جامع عمل می پوشانند.

ضرابی با بیان اینکه نابودی ارزش های خانوادگی کشوهای نیز از جمله تبعات شبکه های ماهواره ای است افزود: فیلم های شبکه های ماهواره ای بیانگر الگوهای غربی بوده و با القای فرهنگ غرب، ارزش های اخلاقی مانند حیا، غیرت و عفاف در جامعه کمرنگ شده و آنها در صدد تثبت رابطه موازی در بیرون از خانواده بوده و در نهایت موجب فروپاشی بنیان این نهاد مقدس می شوند.

این استاد دانشگاه به کمرنگ شدن ارزش های خانوادگی و گسست نهاد خانواده اشاره کرد و افزود: رشد طلاق در جامعه از نشانه های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسایل متعدد دیگری از قبیل فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی سرپرست را به همراه دارد از سوی دیگر سریال های غیر اخلاقی ماهواره، روابط عاطفی و جنسی میان زن و شوهر را در خارج از چهارچوب ازدواج عادی سازی می کند لذا با مشاهده این فیلم ها و عدم کنترل افراد بررفتار خود، نوعی بی مهری ، دلسردی و اختلاف میان زوج ها ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در سریال های نامناسب ماهواره ای سنت های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می گیرند خاطر نشان کرد: نقش های خانه داری ، مادری و همسرداری در این فیلم ها زیر سوال می رود و بیشترین تاکید آنها نشان دادن ارزش کار زن در بیرون از خانواده است.

ضرابی با بیان اینکه عدم اعتماد زوجین به یکدیگر از دیگر آسیب فیلم های ماهواره ای است گفت: در فیلم های نامناسب ماهواره ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضاء می شود این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می شود در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ و استحکام بنیان خانواده می داند.

 

«تعصب زدایی و خیانت» هدیه ماهواره به خانواده های ایرانی/بعضی ها خود را شبیه بازیگران هالیود می کنند

ضرابی «تعصب زدایی و خیانت» را هدیه ماهواره به خانواده های ایرانی عنوان کرد و گفت:بسیاری افراد با دیدن برنامه های ماهواره ای به این فکر می کنند که اندام خود را شبیه فلان خواننده یا بازیگر هالیودی کنند در حالی که هیچ عیب و نقصی در اندامشان ندارند.

حجت الاسلام «ایمان ضرابی» با بیان اینکه تعصب زدایی و خیانت هدیه ماهواره به خانواده های ایرانی است گفت: تعصب زدایی از ارکان خانواده، ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده و همچنین عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن یکی از بزرگترین و معمول ترین هدایای برنامه های ماهواره به کانون گرم خانواده ایرانی است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده، هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماهی مستقل و موثر و پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی و تفکر شیطان پرستی جوانان و نوجوانان از دیگر تبعات استفاده از ماهواره می باشد.

وی با بیان اینکه برخی از مردان زنان ماهواره را بیشتر از زنان خود می پسندد اظهار کرد: بسیاری از افراد، ماهواره را منبع مشکلات خود دانسته و آن را عامل اصلی شکست زندگی خود می پندارند، مردی که با دیدن مانکن ها و فیلم های ماهواره ای از همسر خود نیز انتظار دارد به همان شمایل، استیل و چهره در آید و اگر اندکی تفاوت با آرمان های مانکن پسندانه ماهواره ای در همسر خود ببیند با دید حقارت و کوچکی به همسر خود نگاه کرده و حتی ممکن است با گوشزد کردن آنها موجب سردی و بی عاطفی در خانواده را فرام سازد، گاهی این انفاس و تمایلات افراطی بر شمایل زنان ماهواره باعث می شود رابطه این زوج به طلاق ختم شود چرا که این زوج در ابتدا از لحاظ اجتماعی و عاطفی از یکدیگر جدا شدند.

ضرابی خاطر نشان کرد: وقتی مرد یا زن به خاطر تماشای برنامه ها و فیلم های ماهواره ای نوعی نارضایتی را در خود بروز می دهند، در ذهن فرد مقابل سوالهای بسیاری ایجاد می شود که ایا همسرم، همدم بهتری از من پیدا کرده است؟ ایا من دیگر وی را از لحاظ عاطفی و جنسی ارضایش نمی کنم؟ ایا روابط نامشروع با فرد دیگری برقرار کرده است؟ تا اینکه شخص ناخواسته فرضیه ای می سازد که در آن بدترین حالت های ممکن لحاظ شده است، در این شرایط جهنم آغاز می شود ،جهنمی که همه اطرفیان در آن می سوزند و به مرور کنترل از دست فرد خارج می شود.

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از زنان و حتی مردان با دیدن برنامه های ماهواره ای به این فکر می کنند که اندام خود را شبیه فلان خواننده یا بازیگر هالیودی کنند در حالی که هیچ عیب و نقصی در اندام آنها دیده نمی شود حتی بعضی از آنها عکس پوستر فرد مورد نظر خود را نزد جراح زیبایی برده و از وی می خواهند بینی شان شبیه او گردد که با این اقدامات نه تنها هزینه اقتصادی زیادی را به تحمیل خانواده می کند بلکه خطرات جسمی ناشی از ان را نیز باید سال ها تحمل کند، خانواده ای که درآمد بالایی ندارد، مجبوراست به خاطر فشارهایی که برای تغییر دکوراسیون «اندام فردی» از خانواده می بیند زیر با قرض برود و تبعات فراوان آن را نیز متحمل شود و یا اگر بخواهد در برابر خواسته های او مقاومت کند، ممکن است با تنش های حرمت شکنانه ای روبرو شود که قطعا این امر باعث مخدوش شدن رابطه میان فرزندان و والدین در یک خانواده خواهد شد.

ضرابی تصریح کرد:ماهواره به لحاظ تنوع کمیت و کفیت ،انسان را نه تنها از متن جامعه بیرون می کشد بلکه باعث می شود شخص در خود محصور باشد و دیگر رابطه عاطفی و دوستانه را با خانواده خود نداشته باشد، پدری که به محض ورود به منزل کنترل ماهواره را در دست می گیرد و محو تماشای برنامه های آن می شود وهیچ توجهی به نیاز خانواده و به دورهم بودن و گشت و گذار همدری به اعضای خانواده ندارد، باید همواره منتظر عواقب سنگین این بی توجهی به ظاهر ساده و کم اهمیت باشد، چرا که فرزندی که مهر، عاطفه و توجه را در خانواده از والدین خود نیابد در تلاش خواهد بود آن را دربیرون از خانه و به طرق دیگری بدست آورد لذا.پرداختن و دیدن زیاد برنامه های متنوع و زیاد ماهواره دیگر فرصتی برای رسیدگی به فرزندان، محبت به خانواده و برقراری رابطه عاطفی و حسی با آنها و دید وبازدید از فامیل و دوستان باقی نمی گذارد.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: