۰

موصل شهری که هنوز چهره مرگ دارد

دو سال از آزادسازی موصل از اشغال تروریست‌های داعش می‌گذرد، با این وجود برخی منابع کماکان از اجساد مانده در زیر آوار و شرایط نابسامان شهر سخن می‌گویند.
کد خبر: ۱۹۰۸۷۴
۰۸:۴۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، دو سال پیش در چنین روزی پس از نه ماه درگیری و مشارکت نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و پیشمرگه و نیروهای عشایر، سرانجام شهر موصل به طور کامل از اشغال داعش خارج شد.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید، اما این آزادسازی هزینه انسانی و مادی فاحشی را بر جای گذاشت. به طوریکه طبق گزارش‌های دولتی و پارلمانی و محلی، ۴۰ هزار نفر کشته و زخمی و مفقود از شهروندان غیر نظامی در پی داشت و موجب تخریب ۷۰ درصد شهر شد.

علی‌رغم گذشت دو سال از آزادسازی موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق، خرابی‌های جنگ همچنان منظره اصلی موصل و حومه آن را تشکیل می‌دهد. خانه‌هایی که به طور کامل آوار شده و در برخی موارد اجساد تمامی اعضای یک خانواده زیر آن دفن شده است. این صحنه‌ها را بیشتر در سواحل دجله و بخش قدیمی شهر مشاهده می‌کنیم. همچنان یک چهارم ساکنان موصل در اردوگاهها یا شهرک‌های منطقه کردستان به سر می‌برند. برخی هیچ خانه‌ای در موصل ندارند و برخی نیز در صورت بازگشت به شهرشان از خدمات آب و برق و خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند نخواهند بود.

 

موصل شهری که هنوز چهره مرگ دارد
نمایی از شهر موصل

 

شورای پناهندگان نروژ روز دوشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار آواره موصلی هنوز قادر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و در این گزارش به نقل از «ریچانا هانیوا» مدیر دفتر این شورا در عراق آمده است که پس از گذشت دو سال هنوز هزاران خانواده و کودک مجبورند در اردوگاهها در شرایط بسیار بدی زندگی کنند؛ چرا که خانه‌هایشان هنوز مخروبه است.

به نوشته العربی الجدید از زمان آزادی موصل، دو استاندار و سه فرمانده نظامی اداره شهر را بر عهده گرفته‌اند اما بازسازی در حدی نیست که قابل ذکر باشد. تا کنون از پنج پل اصلی رود دجله فقط یک پل بازسازی شده است. از نه بیمارستان شهر نیز یکی به طور کامل مشغول ارائه خدمات است. هنوز ۲۵۰ مدرسه و ۸۰ مرکز بهداشتی نیاز به بازسازی دارد. آب آشامیدنی به سختی قابل دسترسی است و در این شرایط بیماری‌های مختلف نیز شیوع پیدا کرده است.

موصل شهری که هنوز چهره مرگ دارد

 

«عبدالرحیم الشمری» نماینده موصل در پارلمان عراق در این خصوص گفت: «هر کسی در مقابل خرابه‌های پل پنجم بایستد، گمان می‌کند که در حال تماشای یک فیلم تاریخی از جنگ جهانی دوم است. هیچ چیزی جز خانه‌های ویران شده نمی‌بیند.»

«محمد عبد ربه» نماینده سابق موصل در پارلمان نیز گفت که هنوز تعداد بسیاری از اجساد زیر آوارها مانده و بیرون کشیده نشده است. او پرونده اجساد و مفقودین را یک پرونده انسانی «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

در جریان عملیات آزادسازی موصل، بمباران بی هدف و وسیع شهر علاوه بر کشتار غیر نظامیان موجب تخریب بیش از 70 درصد شهر به خصوص بخش قدیمی که بافت سنتی دارد، شد. «حسن سالم» یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق در این خصوص گفته بود که جنگنده‌های آمریکایی عامدانه زیرساخت‌های موصل را تخریب می‌کنند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: