۰

ویژگیهای همسر از نگاه قرآن و عترت

کد خبر: ۱۹۰۶۴۵
۱۱:۴۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۸

شیعه نیوز: خداوند متعال می‌فرماید: ما از جنس خودتان همسرانی را آفریدیم تا برای شما ایجاد آرامش کنند و بین شما مودت و رحمت قرار دادیم.
حجت‎الاسلام محمد مهدی مهدوی‎سیرت، استاد حوزه و دانشگاه درباره ویژگیهای همسر در نگاه قرآن و عترت گفت: خداوند متعال می‌فرماید: ما از جنس خودتان همسرانی را آفریدیم تا برای شما ایجاد تسکین کنند و بین شما مودت و رحمت قرار دادیم (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً) بنابراین بهترین گزینه در مصادیق تسکین همسران هستند.

همسر صالحه موجبات آرامش را فراهم می‎کند

وی با اشاره به اهمیت خلوص و صلاحیت در ایجاد تسکین همسران گفت: هر اندازه درجه خلوص و صالحیت همسر بیشتر باشد، تسکین و آرامش اثرات خود را بیشتر نمایان می‌کند. امام رضا(ع) در این راستا فرمودند:‌ «مَا أَفَادَ عَبْدٌ فَائِدَهً خَیْراً مِنْ زَوْجَهٍ صَالِحَهٍ»؛ یعنی بهترین فایده برای بندگان خدا داشتن همسر صالحه است. بنابراین هر اندازه بانوان در صالحیت کوشا باشند، مصادیق تسکین را برای همسران‎شان بیشتر فراهم می‎کنند. در ادامه حدیث می‌فرمایند «حَفِظَتْهُ فِی نَفْسِهَا وَ مَالِهِ»؛ در غیاب همسرش هم از خود و هم از مال مردش محاظفت می‌کند. در واقع می‎توان گفت بروز چنین رفتارهای مصلحانه‎ای از جانب همسر موجبات آرامش و تسکین را در بین همسران فراهم می‎کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ویژگی حضرت زهرا(س) در رتبه صالحیت تصریح کرد: وجود مقدس پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ای علی، تو همسری را داری که من دارای چنین همسری نیستم. البته به عنوان کسر شأن نسبت به حضرت خدیجه(س) محسوب نمی‎شود بلکه گویای مقام والای حضرت زهرا(س) است. بنابراین می‎توان شأن و مقامات اشخاص را به نسبت رشد در درجات صالحیت دانست؛ با این حال وجود مبارک حضرت فاطمه(س) بسیار فراتر از این مسائل نزد خداوند شأن و مقام دارند که به استناد احادیث، هیچ بشری به کنه معرفت این بزرگواران نمی‎تواند دست یابد.

افزایش صالحیت، آرامش و رشد همسر را به دنبال دارد

مهدوی‎سیرت ضمن اینکه ارتقای صالحیت را از مسائل مهم در زندگی زناشویی دانست، افزود: هر اندازه درجه صالحیت افزایش پیدا می‌کند، سکونت و آرامش در همسر بیشتر می‎شود و از طرفی ارتقای او در صفات الهی آسان‎تر می‌شود. در زندگی برخی از اهل‎بیت(ع) مانند امام حسن و امام جواد(ع) نیز به واسطه اینکه همسران نامناسبی داشتند، آرامش ظاهری (نه باطنی) در آنها وجود نداشت، هرچند این بزرگواران به وظایف همسرداری خود به نحو احسنت پایبند بودند.

وی با اشاره به اینکه از ثمرات صالحیت، کسب آرامش است، افزود: اصل ثمره صالحیت آرامش دو طرفه است، بنابراین انسان مؤمن هم خود دارای آرامش است و هم کسی که در کنار او قرار می‎گیرد در امنیت است، زیرا اصل ریشه کلمه ایمان، مفهوم «امن و امنیت» است.

 

 

منبع: وارث 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: