۱

حقوق مدیران دولتی چقدر است؟

در این مطلب به واکاوی کف و سقف دریافتی مدیران برخی دستگاه‌های دولتی پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۹۰۳۸۲
۱۳:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، در پی انتشار فهرست حقوق مدیران صندوق بازنشستگی و افشای پرداخت حقوق‌های۶۰ ـ ۵۰ میلیونی به برخی مدیران و در حالی که سازمان اداری و استخدامی از راه‌اندازی سایت اعلام حقوق مدیران خودداری می‌کند، چالش شفافیت درباره رقم حقوق دریافتی مدیران سایر دستگاه‌ها به راه افتاده است.

طبق قانون، دولت از سه سال گذشته موظف بوده سامانه ثبت حقوق و مزایا را ایجاد کند تا فیش‌های حقوق مدیران شفاف باشد، اما هنوز این قانون اجرایی نشده است. از سوی دیگر به تازگی فهرستی از حقوق برخی مدیران سازمان بازنشستگی به طور رسمی منتشرشده که باعث بروز انتقادات و مقایسه‌های بسیاری شده است.

به نظر می‌رسد مساله حقوق‌های نجومی برخی مدیران هنوز به طور کامل حل نشده که در این میان عدم تعیین تکلیف سامانه ثبت حقوق و مزایا هم بر ابهامات اضافه می‌کند. سامانه ثبت حقوق و مزایا اهمیت بسیار زیادی در ایجاد عدالت اداری یا حتی همسان‌سازی حقوق‌ها می‌تواند داشته باشد.

از سوی دیگر جدای از حقوق‌های نجومی، مساله دیگری که این روز‌ها در فضای ادارات وجود دارد شکاف درآمدی بین مدیران و کارمندان است که تنها با ایجاد شفافیت است که می‌توان قدمی در راه اصلاح آن برداشت.

در این شرایط که سازمان امور اداری و استخدامی به وظیفه خود در راه‌اندازی سایت اعلام حقوق مدیران عمل نمی‌کند، به نظر می‌رسد بهتر است خود دستگاه‌های اجرایی فهرست حقوق مدیرانشان را منتشر کنند تا شائبه تداوم پرداخت حقوق‌های نجومی رفع شود.

پیگیری ما از برخی دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد تقریبا هیچ یک تمایلی به انتشار میزان دریافتی حقوق مدیران خود ندارند؛ این مساله موجب تقویت شائبه‌ها درباره پرداخت حقوق‌های کلان به مدیران است.

چالش شفافیت حقوق

برنامه اقتصادی تحلیلی «پایش» شبکه اول سیما، این هفته میزبان میعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بود.
رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به سؤال مجری برنامه پایش در خصوص چرایی انتشار حقوق مدیران هلدینگ‌های این صندوق گفت: از روزی که منصوب شدم، وزیر کار تاکید کرد که صندوق بازنشستگی باید به پایلوت شفافیت تبدیل شود؛ اما این حرف در حد شعار باقی نماند و در سه ماه گذشته نشان دادیم که رویکرد صندوق بازنشستگی کشور شفافیت و جوان‌گرایی است.

وی افزود: طبق ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم، ما پیشقدم شدیم و حقوق مدیران‌مان را منتشر کردیم و فکر می‌کنم این مساله در تاریخ کشور بی‌نظیر باشد که همه دریافتی مدیران منتشر شود. ان‌شاءا... حقوق همه مدیران شرکت‌های تابعه نیز منتشر خواهد شد.

وی افزود: کارایی سامانه شفافیت همین است که کارایی مدیران در قبال حقوقی که دریافت می‌کنند را نشان دهد. ما در گام اول مدارک تحصیلی مدیران و در گام دوم دریافتی آن‌ها را منتشر کردیم. ان‌شاءا... در گام سوم کارایی این مدیران نیز منتشر خواهد شد.

صالحی در پاسخ به مجری برنامه در خصوص میزان دریافتی خود از صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: میانگین حقوق من در سه ماه اخیر، ماهانه ۵/۶ میلیون تومان بوده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: دریافتی مدیران دستگاه‌هایی مانند سازمان گسترش، تأمین اجتماعی، شرکت نفت و... از سال ۹۵ هماهنگ شده است، سقف این مدیران رقم‌های بالایی است. سقف حقوق دستگاه‌های مذکور سه برابر سقف حقوق سازمان‌های دیگر است؛ به عبارت دیگر سقف حقوق این دستگاه‌ها ۲۱ برابر حقوق پایه است؛ بنابراین من از مدیران این دستگاه‌ها دعوت می‌کنم که حقوق مدیران شرکت‌های خود را منتشر کنند.

وی در پایان افزود: افرادی که غیرقانونی از این صندوق حقوق گرفته‌اند باید مبالغ اضافی را برگردانند، در غیر این صورت علیه آن‌ها اقدام قضایی خواهد شد. در صندوق ما ۴۰۰ ویژه‌خوار حضور داشته‌اند که مربوط به هتل‌های ما بوده است. در مجموعه ایرانگردی و جهانگردی ما ۶۰ هتل وجود دارد. این هتل‌ها باید در ایام مسافرت پول به‌دست آورد، اما نکته جالب اینجاست به علت استفاده سفارشی افراد از این هتل‌ها، مجموعه آن‌ها زیان‌ده شده است. ما در این زمینه اقداماتی انجام داده‌ایم و همه این ۴۰۰ ویژه‌خوار باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

در پایان مجری برنامه پایش همه مدیران کشور را به چالش انتشار همه دریافتی‌های خود، دعوت کرد.

منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
حقوق نوش جان اختلاسهاشون غیر قابل شمارشه