۰

اعتراض مردم فرانسه به فروش اسلحه به عربستان

بنا به گزارش رسانه‌های فرانسه، ادامه فروش اسلحه و مهمات فرانسوی به عربستان سعودی با هدف کشتار مردم بی‌گناه یمن، با اعتراض جامعه مدنی فرانسه روبرو شده است.
کد خبر: ۱۸۸۴۴۰
۰۹:۱۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، بنا به گزارش رسانه‌های فرانسه، ادامه فروش اسلحه و مهمات فرانسوی به عربستان سعودی با هدف کشتار مردم بی‌گناه یمن، با اعتراض جامعه مدنی فرانسه روبرو شده است.

شبکه TV۵ به نقل از شبکه دولتی فرانس ۲ گزارش داد: دو کشتی مظنون به حمل سلاح و مهمات از فرانسه به عربستان سعودی باعث اعتراض گروه‌های جامعه مدنی در کشور شده است.

یکی از آن‌ها در این هفته در بندر مارسی حضور یافت تا محموله‌های مهمات را به مقصد عربستان سعودی بارگیری کند.

برخی سازمان‌های مردم نهاد این کشتی‌ها را " کشتی‌های شرم" نامیده اند و از این بیم دارند که این سلاح‌ها مردم غیرنظامی یمن را به کشتن می‌دهد. این در حالی است که مقامات فرانسوی جنگ در یمن را " جنگ کثیف" می‌نامند که از ۲۰۱۵ به این طرف ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده است. فرانس ۲ گزارش داد: این‌ها کشتی‌های مظنون هستند.

کشتی‌های سعودی که به زعم سازمان‌های مردم نهاد فرانسوی تلاش کردند اسلحه و مهماتی را به مقصد عربستان سعودی بارگیری کنند تا از آن‌ها در جنگ یمن استفاده شود. یکی از این‌ها در اول مه (۱۱ اردیبهشت) در بندر لوهاور مشاهده شد که به دنبال اعتراضات نتوانست برای بارگیری پهلو بگیرد.

دیگری در این هفته در بندر مارسی حضور یافت که به دنبال واکنش گروه‌های مردمی و حضور اعتراض آمیز آن‌ها در بندر، مجبور شد ابزار و تجهیزات غیرنظامی بارگیری کند.

فرانس ۲ با پخش تصاویری از کامیون‌های مجهز به توپ گزارش داد: سازمان‌های مردم نهاد بر این باورند که این کشتی‌ها قرار بود توپ‌های فرانسوی نصب شده بر روی این کامیون‌ها را به همراه مهمات آن‌ها بارگیری کنند.

اینک این سوال مطرح است که چرا این مجادله در فرانسه به وجود آمده است؟ از سال ۲۰۱۵ به این طرف جنگ یمن که عربستان سعودی آن را دنبال می‌کند، دستکم ده هزار کشته غیرنظامی بر جای نهاده است. به این ترتیب فرانسه با ادامه فروش سلاح و مهمات به عربستان سعودی تعهدات بین المللی اش را نقض می‌کند.

کریستف سن مارتن از سازمان مردم نهاد "اقدام برای امنیت و اخلاق جمهوری خواهانه" می‌گوید: فرانسه در سال ۲۰۱۴ یک پیمان را به تصویب رسانده است که در آن به وضوح آمده است که فرانسه نباید صادرات اسلحه را در صورتی که احتمال استفاده از آن‌ها برای نقض حقوق غیرنظامیان بالا باشد، انجام دهد. امروز درباره آنچه در یمن می‌گذرد ما دقیقا در چنین وضعیتی قرار داریم.

فرانس ۲ افزود: پاسخ مقامات فرانسه به این اتهامات چیست؟ مقامات دولتی وقتی در مجلس ملی با اعتراض و "هو کردن" نماینده‌ها روبرو شدند، چنین اظهار کردند که سلاح‌های فرانسوی در یمن انحصارا با اهداف دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه در این زمینه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ گفت: ما دلایل و شواهدی نداریم که قربانیان در یمن نتیجه استفاده از سلاح‌های فرانسوی بوده باشند.

فرانس ۲ افزود: اینکه فرانسه تا این اندازه در این زمینه با احتیاط عمل می‌کند بدان علت است که عربستان سعودی شریک درجه یک تسلیحاتی فرانسه محسوب می‌شود.

بر این اساس بعد از هند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ با ۱۳ میلیارد یورو خرید اسلحه و مهمات از فرانسه اولین شریک پاریس در این عرصه است، عربستان سعودی با ۱۱ میلیارد یورو خرید در این بازه زمانی در جایگاه دوم قرار دارد. آمار نشان می‌دهد که از زمان آغاز جنگ یمن روند خرید اسلحه و مهمان سعودی از فرانسه رشد روزافزون داشته است.

پاسکال بونیفاس مدیر موسسه روابط بین المللی و راهبردی (ایریس) می‌گوید: عربستان سعودی یکی از تامین کننده‌های مالی اصلی گروه پنج کشور ساحل (جی ۵ که تحت حمایت فرانسه است) محسوب می‌شود و همچنین عضو گروه بیست است. این کشور یک شریک مهم فرانسه است و برای پاریس قطع همکاری با این کشور در این حوزه آسان نیست.

فرانس ۲ افزود: بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد شکایتی را نزد دیوان اداری طرح کرده اند و امیدوارند بتوانند فرانسه را وادار کنند به تعهدات قانونی اش عمل کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: