۰

هشدار وزارت بهداشت درباره تب کریمه کنگو

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما و تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 12نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و متاسفانه دو تن از آنها نیز جان باخته‌اند.
کد خبر: ۱۸۸۴۰۵
۱۳:۴۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما و تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 12نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و متاسفانه دو تن از آنها نیز جان باخته‌اند.

دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تا این مقطع زمانی در سال جاری و نسبت به سال گذشته، گفت: از ابتدای امسال ۱۲ نفر به این بیماری دچار شده‌اند که از این تعداد دو نفر فوت کرده‌اند؛ البته این به هیچ عنوان نشان دهنده این نیست که بتوانیم بگوییم موارد ابتلا به بیماری تا پایان سال نیز کمتر از سال گذشته خواهد بود.

وی تاکید کرد: از آنجا که ابتلا به این بیماری در فصول گرم سال بیشتر اتفاق می‌افتد، پایان تابستان آمار دقیق‌تری از ابتلا به این بیماری را خواهیم داشت.
چه کسانی به تب کریمه کنگو مبتلا می‌شوند؟

گویا در ادامه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را از سه راه محتمل دانست و گفت: معمولاً کسانی به این بیماری دچار می‌شوند که با دام و حیوانات بیشتر سروکار دارند و کنه‌ای که منتقل کننده این بیماری به انسان است از بدن دام به بدن انسان منتقل می‌شود. کسانی که در خانه دام نگهداری می‌کنند، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، ساکنین مناطق روستایی که با دام ارتباط بیشتری دارند و… بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. البته این بیماری در دام آلوده، علامت ظاهری ندارد.

وی افزود: راه دوم انتقال بیماری، هنگام ذبح دام است. اگر ذبح به شکل اصولی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها با حضور متخصصین مربوطه انجام شود، دیگر جای نگرانی برای انتقال این ویروس از گوشت دام ذبح شده وجود ندارد؛ چراکه گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در فضایی به نام پیش‌سرد نگهداری می‌شود که در همین مدت اگر ویروسی وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، راه سوم انتقال این بیماری را از طریق تماس با خون دام آلوده و یا ترشحات بدن دام آلوده دانست و گفت: کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند یا کسانی که خودشان اقدام به ذبح دام می‌کنند، ممکن است از طریق تماس با خون دام و یا سایر ترشحات بدن دام آلوده نیز به این بیماری مبتلا شوند. همچنین در سال‌های گذشته گزارشاتی مبنی بر ابتلای پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی داشتیم. آنها در مواجهه با بیماری که هنوز بیماری‌اش تشخیص داده نشده بود، بدون پوشش مناسب و بی‌مهابا با خون و ترشحات بدن بیمار در ارتباط بودند که همین امر باعث انتقال بیماری به آنها شده بود.

وی در پایان شانس ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت را بسیار بعید دانست و افزود: از آنجایی که معمولا گوشت، قبل از استفاده بسیار خوب پخته می‌شود و همچنین رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها، بسیار بعید است که فردی از طریق خوردن گوشت دچار این بیماری شود. البته ممکن است اگر از جگر خام یا گوشت درست پخته نشده آلوده، استفاده کند، به بیماری دچار شود.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: