۰

ناشنوایی؛ میراث بجای مانده از داعش برای مردم موصل

درگیری‌های شدید در موصل و اقدامات مختلف تروریست‌های داعشی از جمله انفجارهای متعدد و تیراندازی باعث ناشنوایی مردم این شهر شده است.
کد خبر: ۱۸۸۰۹۱
۱۵:۴۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، مدت‌ها پس از آزادسازی شهر موصل عراق و فروکش کردن صدای تیراندازی‌ها در این شهر، ساکنان موصل از مشکل شنوایی رنج می‌برند.

«عالیه علی» ماه‌ها بود که صدا‌های بلند و گوشخراش را در شهر موصل عراق تحمل می‌کرد، اما به دنبال اصابت موشک به خانه اش، وی نه تنها همسر بلکه شنوایی خود را از دست داد. وی که ۵۹ سال دارد در آخرین مراحل درگیری بین نیرو‌های دولتی و تروریست‌های داعش و در حالی که چیزی به آزادسازی موصل در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ نمانده بود شنوایی خود را از دست داد.

شهر موصل نزدیک به ۹ ماه بی‌وقفه صحنه حملات هوایی، خمپاره‌ای و انفجار خودرو‌های بمب‌گذاری شده بود و هزاران تن از ساکنان این شهر همچنان از مشکلات شنوایی رنج می‌برند.

عالیه علی می‌گوید: "من شنوایی‌ام را دو سال پیش از دست دادم. در درگیری‌ها برای نیمه غربی شهر یک موشک به خانه ام اصابت کرد و همسرم بر اثر سوختگی‌های بسیار شدید جان باخت."

صدای انفجار مین‌ها بسیار قوی است و به ۱۷۰ دسی بل می‌رسد یعنی دو برابر میزان صدایی که برای وارد آوردن آسیب دائمی به گوش‌ها مورد نیاز است. ساکنان موصل پیوسته در معرض صدا‌های انفجار‌های مهیبی قرار داشتند که روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ نفر را به علت مشکلات شنوایی راهی بیمارستان‌ها می‌کرد.

«محمد صالح» متخصص شنوایی سنجی می‌گوید در گلوله باران شهر، عده‌ای دچار خونریزی از ناحیه گوش شدند و برخی از آن‌ها هرگز درمان نشدند زیرا سلول‌های عصبی آن‌ها بر اثر صدای انفجار‌های مهیب آسیب دیده بود.

در زمان اشغال موصل توسط داعش زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی این شهر به شدت آسیب دید و شمار تخت‌های بیمارستانی در این شهر از شش هزار تخت به تنها یک هزار تخت رسید، اما با کمک سازمان‌های خیریه، بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری در حال بازگشایی هستند.

در بیمارستان جمهوریه واقع در غرب موصل، کمتر از یک سال است که مرکز شنوایی سنجی با حمایت یک سازمان بشردوستانه راه‌اندازی شده است و در سالن انتظار آن شهروندان اعم از جوان و پیر منتظر هستند تا شنوایی آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد و مشخص شود انفجار‌ها تا چه میزان بر شنوایی آن‌ها تاثیر گذاشته است.

فتحی حسین ۶۵ ساله می‌گوید به دنبال آنکه سه خمپاره به خانه ام در غرب موصل اصابت کرد با مشکل شنوایی مواجه شدم. وی که فقط می‌تواند به پرسش‌هایی با صدای بلند پاسخ دهد می‌گوید روند درمان را متوقف کردم زیرا پول کافی برای ادامه آن ندارم.

«محمد سید» متخصص شنوایی سنجی می‌گوید از زمانیکه این مرکز در کمتر از یک سال گذشته بازگشایی شده است چند هزار نفر به آن مراجعه کرده‌اند. ما از آن زمان دو هزار سمعک توزیع کرده‌ایم. افراد با مشکلات جدی‌تر راهی بیمارستان‌های بغداد شدند.

وی افزود برخی بیماران به درمانگاه‌های خصوصی و برخی به دیگر مراکز درمانی مراجعه یا حتی کشور را ترک کردند و تعدادی نیز هنوز تحت درمان قرار نگرفته‌اند. مشکل شنوایی در کودکان می‌تواند به قدرت تکلم آن‌ها آسیب بزند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا سمعک‌هایی که ما توزیع کرده‌ایم کافی نیست و این کودکان باید تحت درمان قرار بگیرند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: