۰

رشد نارضایتی مسلمانان در هند تحت امر مودی

نگرانی‌هاو نارضایتی‌های مسلمانان در دوران حکومت نارندرا مودی بر هند افزایش یافته و فضا برای ابراز نارضایتی آنها محدود شده است. رهبران ارشد حزب حاکم هم در کمپین انتخاباتی اخیر به شدت علیه مسلمانان لفاظی کردند.
کد خبر: ۱۸۷۱۳۹
۱۴:۲۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، در حالیکه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در تلاش است تا در انتخاباتی که همین ماه تکمیل می‌شود دوباره انتخاب شود، این نتایج با دقت مورد ارزیابی حدود ۲۰۰ میلیون مسلمان این کشور قرار می‌گیرد.

برای عبدالله اشرف، این تغییرات در کشورش توسط چیزهایی سنجیده می‌شود که او دیگر انجام نمی‌دهد. این شهروند مسلمان هند پیش از این هرگز نگران پوششی که نشانگر مسلمان بودن او باشد، نبود اما او اکنون شلوار جین و تیشرت می‌پوشد. اشرف ۳۲ ساله تا همین سال گذشته در دورهمی سایر مسلمانان در پارکی نزدیک محل کارش شرکت می‌کرد اما افراطی‌های هندو این نشست‌ها را هدف گرفتند. چنین دغدغه‌هایی شامل اضطراب در سفر و احتمال اینکه هدف حمله قرار بگیرند، پیش از روی کار آمدن دولت کنونی هند جزو نگرانی‌ها و زندگی روزمره او نبود.

او می‌گوید: گاهی فکر می‌کنم چرا من باید برای بیرون رفتن در کشور خودم بترسم؟ اما این حقیقت امروز هند است.

مودی پنج سال پیش با وعده اشتغال‌زایی و توسعه این کشوری که بیش از ۱.۳ میلیارد جمعیت دارد، به قدرت رسید. او همچنین از یک برند ناسیونالیسم مذهبی که هند را اساساً یک کشور هندو می‌بیند و سکولاریسمی که بنیانگذاران این کشور ترویج دادند، رد کرد.

نظر به اینکه نارندرا مودی تلاش دارد تا در انتخابات مجدداً به عنوان نخست‌وزیر پیروز شود، این نتایج به دقت مورد ارزیابی جمعیت مسلمان این کشور قرار می‌گیرد. نگرانی‌های آنها در دوران حکومت او افزایش یافته است و فضا برای ابراز نارضایتی آنها محدود شده است. گرچه مسلمانان حدود ۱۴ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند، حزب بهاراتیا جاناتای مودی هیچ عضو مسلمانی در پارلمان ندارد و این اولین باری است که چنین موردی در یک حزب حاکم هند دیده می‌شود. حتی در کمپین اخیر، رهبران ارشد آن لفاظی ضد مسلمانان داشتند.

در همین حال گزارش‌ها از خشونت افراطگرایان هندو در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اینکه مودی این حملات را فوراً محکوم نمی‌کند، بیشتر موجب اضطراب و نارضایتی جامعه مسلمانان می‌شود. او مستقیماً خشونتی را دو سال پس از وقوع اولین مورد مهم که کشورش را به لرزه درآورد، محکوم کرد. دولت مودی مدعی است که هیچ شورش هندو-مسلمان بزرگی از نظر آنها رخ نداده است و برعکس چنین اتفاق‌هایی برای دوران دولت‌های پیشین به ریاست حزب اپوزیسیون کنگره و بهاراتیا جاناتا است. رهبران حزب بهاراتیا جاناتا، حزب کنگره را به حمایت از مسلمانان برای جلب رای متهم می‌کنند.

بسیاری از منتقدان نگرانند که چنین اقداماتی هند را که همواره به پذیرش تنوع می‌بالد، به مکانی تبدیل کند که در آن مسلمانان عملاً شهروند درجه دو شوند. محمد حمید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری هند در دولت‌های حزب کنگره و بهاراتیا جاناتا می‌گوید: مسلمانان به این سرزمین تعلق دارند. آنها بخشی از هویت این کشور هستند. حال آن کسانی که قدرت را به دست دارند یک فضایی را به وجود آوردند که ۸۰ درصد مقابل بقیه قرار گرفتند.

آنچه در انتخابات پارلمانی هند در معرض خطر قرار دارد، بزرگترین دموکراسی جهان است. پراتاپ بهانو مهتا، استاد علوم سیاسی و معاون دانشگاه آشوکا می‌گوید: اگر مودی با یک رای قوی به قدرت بازگردد، هند یک کشور غیر قابل تغییر اکثریت خواهد شد. تصورات اولیه‌ای که ما درباره دموکراسی هندی داشتیم… همگی به خطر می‌افتد.

با این حال دولت مودی تمامی این انتقادها را رد می‌کند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: